Marketing, czyli jak dotrzeć do klienta (cz. I) Dni otwarte

Istotą każdego biznesu, także prowadzonego w branży narzędziowej, jest wyjście naprzeciw potrzebom klienta. Najprostszą definicję marketingu przedstawia Wikipedia: „Marketing – handel aktywny, wychodzący naprzeciw potrzebom klienta, próbujący odgadnąć skryte potrzeby klienta, usiłujący te potrzeby uświadamiać oraz pobudzać, a nawet kreować, i zaspokajać je”. Bez klienta żadne przedsiębiorstwo nie ma podstaw do działania. W serii krótkich artykułów opowiemy o użytecznych narzędziach przeznaczonych do rozpoznawania potrzeb klientów i ich zaspokajania.

 

 

 

Sytuacja na rynku narzędzi wymusza aktywne docieranie do użytkownika końcowego i zaspokajanie jego potrzeb. Jednym ze skutecznych i

w miarę niskokosztowych metod są dni otwarte lub prezentacje zastosowań oraz pracy narzędzi. Uważam, że każdy fachowy sklep powinien organizować własne dni otwarte. Zacznijmy od wybrania odpowiedniego terminu. Podstawowym pytaniem jest to, czy powinien być to dzień roboczy czy weekend. Z reguły klientami sklepów narzędziowych są fachowcy i przedsiębiorstwa, więc najlepiej wybrać dzień roboczy. Jeśli chcemy także przyciągnąć majsterkowiczów i użytkowników domowych, to lepiej zaplanować pokazy na sobotę, a więc wtedy, kiedy będą mieli na nie wolny czas. Niekiedy warto zorganizować dni otwarte na przykład piątek i sobotę, aby dać firmom szansę na odwiedziny w dzień roboczy, zaś osobom prywatnym, które mogą przyjść wraz z rodzinami, w czas wolny od pracy. Pamiętajmy, że pogoda ma niebagatelne znaczenie dla frekwencji, dlatego wybierzmy miesiące wiosenne i letnie. Przed zaproszeniem gości zadbajmy o zorganizowanie zespołów demonstracyjnych producentów. Większość szanujących się dystrybutorów narzędzi oferuje bezpłatnie swoim dealerom pokazy pracy swoich narzędzi. Warto wykorzystać tę możliwość. Z reguły są to samochody pokazowe lub zestawy namiotów i ekspozycji wraz z fachową obsługą.
Dystrybutorzy pomagają w skonstruowaniu oferty specjalnej na dni otwarte i dysponują odpowiednimi budżetami, które zawierają pulę produktów w atrakcyjnych cenach, różnorakie gadżety reklamowe oraz darmowe nagrody dla zwycięzów konkursów. Warto odpowiednio wcześniej ustalić kilka prostych konkurencji i loterii, aby uatrakcyjnić nasze dni otwarte. Do klasyków należy zaliczyć wbijanie gwoździ na czas lub z opaską na oczach. Nie zapominajmy o dzieciach, dla których słodycze lub baloniki są okazją do uśmiechu i zadowolenia ich rodziców.
Niewielkim kosztem możemy też zorganizować mały poczęstunek w postaci kiełbaski z grilla czy pajdy chleba ze smalcem. Sprawi on radość każdemu użytkownikowi narzędzi i nasz sklep będzie mile zapamiętany. Muzyka lub spotkanie z lokalnymi osobistościami z dziedziny sportu czy kultury dodatkowo nada rumieńców naszej imprezie.
Bardzo ważnym elementem jest zaproszenie potencjalnych gości. Warto przygotować specjalną ulotkę, którą rozsyłamy klientom pocztą lub e-mailem. Jeśli dysponujemy budżetem na ten cel, możemy przygotować reklamę w lokalnym radiu.
Korzyści płynące z organizacji pokazów są szerokie. Demonstratorzy dysponują dużą ofertą narzędzi, niekiedy większą niż ma sklep. Nasi klienci mogą zapoznać się z działaniem produktów, których nigdy nie widzieli poza katalogami, i być może przekonają się do ich zakupu w dniu pokazów lub w przyszłości. Tak jak pisałem wcześniej, warto przygotować specjalną ofertę cenową na dni otwarte. Jeśli nawet klient nie ma możliwości zakupu na bieżąco danego sprzętu, przygotujmy ulotki uprawniające do zniżek jeszcze przez jakiś czas po zakończeniu imprezy. W trakcie dni otwartych załoga naszego sklepu powinna być przygotowana, a ekspozycja sklepu uporządkowana i uzupełniona, aby robiła dobre wrażenie.
Miłym akcentem jest obdarowanie uczestników drobnymi gadżetami z logo naszej firmy lub producentów. Mogą to być długopisy, parasole, pendrivy, otwieracze do butelek itp. W następnym odcinku zaprezentujemy działania marketingowe w internecie, takie jak strona www, reklama w wyszukiwarce google czy też sklep internetowy.

*Na djęciu głównym autor artykułu: Piotr Hanyga, prezes zarządu DWT Polska

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments