Podstawowe czynności obsługowe spalinowej pilarki łańcuchowej (cz. III) Sprawdzenie hamulca, filtrów i układu chłodzenia silnika

Jak wiadomo, pilarki łańcuchowe zaliczane są do urządzeń najbardziej niebezpiecznych dla operatorów. Dlatego postanowiliśmy nieprofesjonalnym użytkownikom tych maszyn podać podstawowe zasady prawidłowej obsługi, wykorzystując do tego celu jedną z pilarek Makity.

 

 

Ponieważ bezpieczeństwo pracy pilarką łańcuchową warunkowane jest stanem technicznym jej hamulca, należy szczególnie dbać o jego prawidłowe działanie. Dlatego po każdym użyciu pilarki koniecznie trzeba wyczyścić sprężynę naciągającą taśmę hamulca, gdyż ulega ona zabrudzeniu wiórami zmieszanymi z olejem smarującym łańcuch. Gdy wióry zostaną nagromadzone w nadmiarze i zaschną zmieszane z olejem, dochodzi do zablokowania sprężyny,

czego konsekwencją jest całkowita niesprawność hamulca. W celu wyczyszczenia sprężyny hamulca demontujemy boczną część obudowy pilarki od strony prowadnicy łańcucha (fot. 1a i 1b), a potem metalową obudowę przedziału hamulca (fot. 2.). Teraz możemy przystąpić do wyczyszczenia sprężyny (fot. 3.). Najlepiej to zrobić, jak już wspominaliśmy, zaraz po zakończonej pracy pilarką, bo wtedy wióry są niezaschnięte, a więc łatwo je usunąć suchą szmatką.
Jeśli chcemy przez długi czas cieszyć się naszą pilarką, powinniśmy okresowo sprawdzać stan jej filtrów: paliwowego i powietrznego. Filtr paliwowy znajduje się w zbiorniku paliwa. Aby go wyjąć, należy okręcić korek zbiornika. Po wyjęciu filtra, tak jak na fot. 4., możemy go oczyścić. Pamiętajmy, że zabrudzony filtr paliwa negatywnie wpływa na pracę silnika. Jeśli jest bardzo zabrudzony, zmniejsza znacznie smarność mieszanki paliwowo-olejowej, a to staje się przyczyną szybkiego zużycia się gładzi cylindra i/lub tłoka silnika. W skrajnych wypadkach może nawet dojść do zatarcia jednostki napędowej pilarki. W celu sprawdzenia stanu filtra powietrza (fot. 5.) demontujemy górną pokrywę obudowy pilarki. Najpierw sprawdzamy, czy nie jest on uszkodzony mechanicznie, np. czy nie ma w nim dziury. Jeśli stwierdzimy uszkodzenie mechaniczne, należy taki filtr wymienić. Zakupimy go w serwisie czy autoryzowanym punkcie handlowym producenta pilarek. Jeśli filtr jest tylko zabrudzony, należy go oczyścić. Filtry nylonowe można umyć pod strumieniem ciepłej wody. Nie wolno jednak używać detergentów. Gdy w naszej pilarce znajduje się filtr z włókniną, wtedy do jego oczyszczenia należy użyć odkurzacza, nie wolno do tego używać wody.
Okresowo należy też sprawdzać stan czystości radiatorów silnika (fot. 6.). Jeśli są zabrudzone wiórami zmieszanym z olejem smarującym łańcuch, silnik nie jest chłodzony efektywnie i dochodzi do jego przegrzania. Jeśli temperatura pracy wzrośnie o 10-20°C, mieszanka traci swoją smarność, czego skutkiem jest skrócenie żywotności jednostki napędowej. Przyjmuje się, że większość dobrej klasy olejów do silników 2-suwowych traci swoje właściwości smarne w temperaturze 250°C. Zatem każdy wzrost temperatury silnika ponad tę wartość jest bardzo szkodliwy dla jednostki napędowej pilarki i skraca jej żywotność.
Dbałość o efektywne chłodzenie silnika nie kończy się na sprawdzeniu stanu radiatorów jego cylindra. Ważnym elementem układu chłodzenia jest prowadnica powietrza, zwana także dyfuzorem. Często dochodzi do jej zabrudzenia lub zatkania wiórami, bowiem znajduje się ona w bocznej pokrywie obudowy silnika od strony mechanizmu rozruchowego (fot. 7.). Pokrywa ta ma otwory służące do zasysania powietrza chłodzącego silnik. Dlatego dyfuzor należy często czyścić, aby jednostka napędowa była chłodzona silnym i prawidłowo skierowanym strumieniem powietrza. W następnym odcinku naszego cyklu zajmiemy się m.in. stanem amortyzatorów pilarki.

Fot. 1a, 1b i 2. Demontaż elementów zakrywających przedział hamulca

 

 

Fot. 3. Czysta sprężyna oznacza prawidłowe działanie łańcucha pilarki

 

Fot. 4. Filtr paliwa

 

Fot. 5. Filtr

powietrza

 

Fot. 6. Czyste radiatory silnika

 

Fot. 7. Czysty dyfuzor jest podstawowym warunkiem prawidłowego chłodzenia silnika

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments