Podstawowe czynności obsługowe spalinowej pilarki łańcuchowej (cz. II) Sprawdzenie łańcucha i prowadnicy

Jak wiadomo, pilarki łańcuchowe zaliczane są do urządzeń najbardziej niebezpiecznych dla operatorów. Dlatego postanowiliśmy nieprofesjonalnym użytkownikom tych maszyn podać podstawowe zasady prawidłowej ich obsługi, wykorzystując do tego celu jedną z pilarek Makity.

 

 

Ponieważ łańcuch tnący w każdej pilarce stanowi element najniebezpieczniejszy dla operatora, w drugim odcinku naszego cyklu zajmiemy się sprawdzeniem jego stanu. Jak wiadomo, łańcuch stopniowo się zużywa, gdyż dochodzi do starcia jego ostrzy w trakcie pracy, jak też podczas ostrzenia. Każdy markowy, prawidłowo wykonany łańcuch ma znacznik minimalnej długości ostrza tnącego. Jeżeli

zaobserwowaliśmy zużycie ostrzy prawie do znacznika (fot. 1.), koniecznie należy taki łańcuch wymienić. Nie gwarantuje on bowiem prawidłowego zadziałania hamulca pilarki podczas jej odbicia, a ono – jak wiadomo – może spowodować zranienie użytkownika. Inaczej mówiąc, taki łańcuch jest dla nas bardzo niebezpieczny, a więc sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem i elementarnymi zasadami bezpieczeństwa pracy jest jego używanie.
Gdy sprawdziliśmy stan łańcucha i okazał się on zadowalający, należy przystąpić do bliższych oględzin prowadnicy. Jest ona, tak jak łańcuch, elementem zużywającym się. A szczególnie szybko się zużywa, jeśli właściciel pilarki nie dba o prawidłowe smarowanie łańcucha (o tym w jednym z następnych odcinków naszego cyklu). Oględziny prowadnicy zaczynamy od jej czoła. Gdy zauważymy rozdwojenie (fot. 2.) lub wybranie miejsc zejścia łańcucha z zębatki (fot. 3.), należy taką prowadnicę wymienić na nową. Nie musimy się przy tym udawać do serwisu, gdyż odpowiednią prowadnicę dostaniemy u profesjonalnego dystrybutora pilarek łańcuchowych. Pamiętajmy o tym, że wadliwa (zużyta) prowadnica powoduje spadanie z niej łańcucha, co jest niebezpieczne dla operatora pilarki i często stanowi przyczynę uszkodzenia jej elementów napędowych.
Teraz możemy przystąpić do sprawdzenia zębatki napędowej łańcucha. Jeśli zauważymy, że jej zęby są uszkodzone lub zużyte, np. wytarte, należy ją wymienić na nową (fot. 4. i 5.). Uszkodzona zębatka może być przyczyną spadania łańcucha podczas cięcia oraz spowodować uszkodzenie prowadnicy.
Pewne zamocowanie prowadnicy do pilarki to jeden z fundamentów naszego bezpieczeństwa. Dlatego po sprawdzeniu zębatki należy bacznie przyjrzeć się dwóm szpilkom mocującym prowadnicę z łańcuchem do pilarki (fot. 6.). Jak wiadomo, nie mogą być one uszkodzone, np. ułamane czy zagięte. W idealnym stanie powinien być też ich gwint, bo on gwarantuje pewne zamocowanie prowadnicy do pilarki. W przypadku zużycia gwintu szpilek, i nakrętek mocujących (fot. 7.), należy udać się do serwisu. Tam wymienią nam szpilki i nakrętki. Nie wolno mocować prowadnicy z łańcuchem do pilarki w przypadku ułamania czy znacznego uszkodzenia jednej ze szpilek. Przypominamy o tym, gdyż serwsy donoszą nam, że często dochodzi do takich przypadków. W następnym odcinku naszego cyklu zajmiemy się m.in. stanem hamulca pilarki.

Fot. 1. Nowy i znacznie zużyty łańcuch

 

Fot. 2. Rozdwojona prowadnica, co oznacza konieczność jkej wymiany

 


Fot. 3. Wybrane miejsce zejścia łańcucha z zębatki

 

Fot. 4. Uszkodzona zębatka napędowa łańcucha

 

Fot. 5. Zębatka napędowa w prawidłowym stanie

 


Fot. 6. Prawidłowy stan szplilek mocujących prowadnicę z łańcuchem do pilarki

 

Fot. 7a i 7b. Dobry stan nakrętek gwarantuje nam, że przy użyciu klucza pewnie zamontujemy prowadnicę z

łańcucem.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments