Laboratorium innowacji Ogólnopolska konferencja partnerów handlowych Bosch-Elektronarzędzia z Klubu BSS
W tym roku Bosch-Elektronarzędzia gościł najlepszych partnerów handlowych zrzeszonych w programie Bosch Specjalista Systemowy w Krakowie. Konferencja poświęcona była osiągnięciom Bosch-Elektronarzędzia w 2010 i 2011 r. oraz innowacjom produktowym. Wzięło w niej udział ponad 200 osób reprezentujących 100 polskich dystrybutorów elektronarzędzi i osprzętu produkowanych przez koncern Bosch.
Tegoroczna konferencja, podobnie jak poprzednie, miała nietypowy przebieg. Bosch-Elektronarzędzia, zamiast tradycyjnych metod prezentacji firmowych, dokonywanych z użyciem rzutników i programu PowerPoint, zaproponował formę multimedialną, w której główną rolę grały krótkie filmy. W swojej treści przypominały zwięzłe gagi komików niemego kina, gdyż miały dynamiczną humorystyczną akcję i szybką puentę. Ich tematyka oczywiście
Konferencję otworzył mały talk show, podczas którego Peter Rose odpowiadał na pytania Jacka Siwińskiego – dyrektora handlowego Bosch-Elektronarzędzia w Polsce. Peter Rose powiedział, że chętnie przyjeżdża do Polski na spotkania z partnerami handlowymi, gdyż lubi być blisko swoich klientów: – Przez ostatnie 20 lat wiele razy byłem w Polsce, a między mną a partnerami handlowymi Bosch-Elektronarzędzia nawiązała się w tym czasie prawdziwa przyjaźń. Dzięki ich cennym uwagom m.in. możemy skutecznie doskonalić nasze maszyny i osprzęt. Za to w tym miejscu chciałem im podziękować i życzyć dalszych sukcesów w biznesie.
Fima Bosch obchodzi w tym roku dwa ważne jubileusze: 125-lecie swojego istnienia i 150-lecie urodzin jej założyciela Roberta Boscha. Te fakty skomentował Peter Rose, mówiąc: – W swojej 125-letniej działalności firma Bosch, tak jak jej założyciel, patrzyła szerzej na biznes, niż tylko przez pryzmat zysków. Staraliśmy się zawsze pomagać w rozwiązywaniu różnych problemów ludzkich i wspomagać rozwój kultury; stąd dużą uwagę przywiązywaliśmy i przywiązujemy nadal do działalności charytatywnej i prospołecznej. Dlatego jestem dumny z przynależności do rodziny Boscha. Nawiązując do głównego tematu konferencji, Peter Rose stwierdził, że niezmiernie ważnym aspektem działalności Boscha są innowacje techniczne: – Pod tym względem od początku swojego istnienia jesteśmy już 125 lat światowym liderem.
Następnie Jacek Siwiński przedstawił strategię biznesową Bosch-Elektronarzędzia w Polsce: – Obecnie rynek elektronarzędzi w Polsce znajduje się na ścieżce powolnego wzrostu i powinien osiągnąć nieco wyższą dynamikę niż w ubiegłym roku. W przyszłym roku przewidujemy kontynuację trendu powolnego wzrostu rynku elektronarzędzi w naszym kraju. Powodem tej sytuacji jest stagnacja w polskim budownictwie kubaturowym, szczególnie mieszkaniowym. Optymistyczne jest to, że obecnie nieco zwiększa się liczba wydawanych nowych pozwoleń na budowę. W ostatnim okresie notujemy wzrost dynamiki sprzedaży interenetowej, jak też w sieciach marketów budowlanych oraz typu dom i ogród (m.in. z powodu zwiększania się liczby takich placówek). Natomiast w kanale sklepów specjalistycznych utrzymuje się ona na niezmienionym poziomie. Kanał sklepów specjalistycznych jest nadal na rynku dominujący i ma na jego kształt największy wpływ. Dla naszych elektronarzędzi (Bosch niebieski) i osprzętu klasy profesjonalnej, co chciałem specjalnie tu podkreślić, jest kanałem strategicznym. W tym roku uzyskujemy lepsze wyniki niż w poprzednim we wszystkich trzech segementach naszych produktów profesjonalnych: elektronarzędzi, osprzętu i sprzętu pomiarowego. Bardzo dobrze sprzedają się nasze elektronarzędzia bezprzewodowe, szczególnie zasilane z akumulatorów
Jacek Siwiński – dyrektor handlowy Bosch-Elektronarzędzia w Polsce
Jacek Siwński pogratulował im tych osiągnięć oraz przypomniał uczestnikom spotkania strategię Bosch Specjalista Systemowy (BSS), sformułowaną na ubiegłorocznej, łódzkiej konferencji partnerów handlowych Bosch-Elektronarzedzia. W skrócie można ją przedstawić trzema prostymi zdaniami: (1) inwestować w bezpośrednią, aktywną sprzedaż w terenie, (2) dbać o wizerunek, doradctwo i asortyment w sklepach oraz (3) rozwijać sprzedaż internetową. Strategia ta została uzupełniona o trzy dodatkowe elementy: (1) koncentrację na wytyczonych celach oraz analizę uzyskanych wyników, (2) dbanie o dużą ofertę produktów (szczególnie nowości) i (3) sprzedaż systemową (m.in. oferowanie rozwiązań a nie pojedynczych produktów, systemowe i systematyczne penetrowanie grup użytkowników, identyfikowanie ich potrzeb, itd.). Jacek Siwiński szczególnie zachęcił partnerów handlowych do sprzedaży systemowej, gdyż w niej tkwi jeszcze duży potencjał; a Bosch jest dostawcą systemowym i stosuje tę strategię globalnie już od lat.
Następnie techniczne szczegóły wsparcia sprzedaży internetowej przez Bosch-Elektronarzędzia przedstawił Piotr Podgórski – kierownik marketingu (handel specjalistyczny). – Nie bójmy się internetu, traktujmy go jak sojusznika, skorzystajmy z naszego poszerzonego pakietu wsparcia obecności partnerów BSS w sieci oraz prowadzonych przez nich e-sklepów – zachęcił uczestników konferencji. Zaoferował pakiet BSS on-line, a w nim bibliotekę multimedialną, eksport i aktualizację danych, elementy kreujące wizerunek marki oraz video-prezentacje produktów itd. Partnerzy BSS mogą także otrzymać od Bosch-Elektronarzędzia profesjonalny sklep internetowy z pełną ofertą produktów Bosch, co jest niewątpliwym novum na rynku i unikalną propozycją, m.in. ze względu na wielkość oferowanego w nim asortymentu liczonego w tysiącach pozycji. – Tak pełna, aktualizowana na bieżąco oferta, wsparta materiałami wideo, pozwala dystrybutorom BSS na wysokim profesjonalnym poziomie prowadzić dystrybucję naszych produktów w interenecie – stwierdził Piotr Podgórski.
Piotr Podgórski – kierownik marketingu (handel specjalistyczny) Bosch-Elektronarzędzia w Polsce
Część biznesową konferencji podsumował Jacek Siwiński, mówiąc: – W ub.r. zadeklarowaliśmy duże wsparcie dla BSS-u; dzisiaj naszą deklarację potwierdzamy i ponawiamy. Przy tym chcemy zwiększyć to wsparcie, aby utrzymać pozycję BSS-u na rynku i uzyskać wzrost naszego udziału w kanale sprzedaży sklepów specjalistycznych.
Następnie rozpoczął się multimedialny spektakl laboratorium innowacji, o którym już wspominaliśmy. Podczas niego zaprezentowano bardzo szeroką gamę produktów, które Bosch-Elektronarzędzia wprowadził oraz wprowadzi w bieżącym i następnym roku na rynek. Pierwszą część spektaklu poświęcono sprzętowi profesjonalnemu. Najpierw Paweł Ciszkiewicz i Marek Krajewski, menadżerowie marki Bosch Niebieski, zaprezentowali kompaktowy młotek GBH 14,4 V-Li Compact Professional, ukośnicę GCM 12 GDL Professional, pilarkę-zagłębiarkę GKT 55 GCE Professional (L-BOXX), wielofunkcyjne narzędzie oscylacyjne GOP 300 SCE Professional (L-BOXX), wkrętarki sieciowe GSR 6-25/45/60 TE Professional z podajnikiem automatycznym MA 55 i wyrzynarki GST
Wojciech Skowron, menadżer marki narzędzi pomiarowych
Druga część spektaklu poświęcona była produktom przeznaczonym dla domu i ogrodu marek Bosch Zielony, Bosch Ogrodowy, Dremel i Skil. Zaprezentowali je w kolejności chronologicznej brand menadżerowie: Katarzyna Borowska, Wojciech Skowron, Katarzyna Szczęsna, Anna Chmielewska oraz Paweł Kozerski. Konferencję zakończył bankiet w restauracji PlażaKraków, na której jej uczestnicy zapoznali się z osiągnięciami „Laboratorium sześciu zmysłów”.
Reasumując, konferencja pokazała, że Bosch-Elektronarzędzia doskonali swoją strategię dystrybucji w Polsce. W tym roku, niewątpliwie, duży nacisk położony został na e-handel, systematyczność sprzedaży i systemowość produktów. Niemiecka firma sprzedaje nie pojedyncze maszyny czy narzędzia, lecz rozwiązania, których istotnym elementem jest optymalne połączenie różnego rodzaju akcesoriów z elektronarzędziami.
pins
* Zdjęcie główne: Podczas talk show Peter Rose (od lewej) – dyrektor sprzedaży Bosch-Elektronarzędzia na Europę Środkowo-Wschodnią, odpowiadał na pytania Jacka Siwińskiego – dyrektora handlowego Bosch-Elektronarzędzia wPolsce