Usuwanie wtrąceń w perforacji karoserii

Obróbka lakierów samochodowych to temat cieszący się dużym zainteresowaniem. Dlatego w naszym cyklu „Okiem fachowca” zajęliśmy się zagadnieniem usuwania wtrąceń w perforacji karoserii aut z zastosowaniem technologii, którą proponuje Saint-Gobain Abrasives pod marką NORTON (format filmu: mp4).

 

 

 

 

 

Usuwanie wtrąceń w koreserii wymaga prawidłowego zastosowania wielu produktów i maszyn, a także starannego wykonania poszcególnych faz tego zadania. Najpierw rozszlifowujemy uszkodzoną (z tzw. wtrąceniami) powierzchnię lakieru na elemencie karoserii auta. Wykorzystujemy do tego pneumatyczną szlifierkę NORTON Hutchins o mimośrodowości 2,4 mm i krążek ścierny NORTON Q260 Dry Ice mający granulację P1500. Warto tutaj wspomnieć, że krążki na folii DRYICE Q260 NORGRIP® służą do matowania powierzchni lakieru, usuwania wad, wtrąceń. Specjalnie przeznaczone są do matowania przed polerowaniem. Dry Ice Q260 NorGrip to krążki wysoce zaawansowane technologicznie. Ich nowoczesne ziarno, podkład, „film” i najnowsze, bezbarwne spoiwa oraz warstwy specjalne (m.in. antyzabijająca eliminująca zarysowania i punktowe zapychanie się) dają w rezultacie znacznie szybsze tempo pracy (skrawania), ograniczone zapychanie się, brak smużenia (brudzenia materiału obrabianego) i gładszą powierzchnię. W efekcie narzędzia te znacznie skracają czas operacji polerowaniai pozwalają uzyskać perfekcyjną powierzchnię lakieru. Są dostępne w granuacjach P1000 i P1500 oraz średnicach 76 i 150 mm. Natomiast mimośrodowa szlifierka pneumatyczna NORTON Hutchins to lekka kompktowa maszyna mająca oscylacje wynoszące 10.000/min, pobór powietrza – 240 l/min, zaś jej waga to zaledwie 0,96 kg. Urządzenie wyposażono w efektywny system odpylający pole pracy. Po wykonaniu rozszlifowania powierzchni uszkodzonego lakieru wspomnianymi narzędziami pozostały pył wycieramy ściereczką NORTON Blue Magnet wykonaną z mikrofibry. Usuwamy go także ze ściernicy. Ściereczka NORTON Blue Magnet przeznaczona jest do czyszczenia (usuwania brudu, pyłu, kurzu), odpylania, obsuszania, polerorowania, woskowania itp. Ma doskonałe właściwości absorbcyjne – wchłania wodę, ściąga pył, znacznie lepiej niż konwencjonalny materiał. Jest bardzo miękka, można ją też prać. Nadaje się do na większości powierzchni: metalowych, lakierowanych, szklanych, plastikowych, skórzanych. Doskonale też sprawdza się podczas czyszczenia sprzętu komputerowego, w tym także ekranów monitorów i laptopów, co w redakcji „Gazety Narzędziowej” stwierdzamy codziennie. Można ją stosować na sucho oraz mokro.

Kiedy usunęliśmy ściereczką NORTON Blue Magnet kurz z powierzchni lakieru i ściernicy, możemy przystąpić do wyłagodzenia rysy po materiale DRY ICE Q260 P1500 w celu umożliwienia łatwiejszej obróbki lakieru pastą polerską. Używamy do tego krążka Norton ICE P2000. Ma on podkład gąbkowy i przeznaczony jest do operacji wykańczania powierzchni lakieru. Jego miękki podkład gąbkowy absorbuje wodę i umożliwia nam równomierny docisk do obrabianej powierzchni. Narzędzie to może być też myte wodą. M.in. dzięki temu NORTON Ice daje stałą jakość wykończenia i efektywnie redukuje rysy. Pracuje się nim wygodnie, gdyż nie wymaga dużego wysiłku od operatora. Krążki gąbkowe NORTON ICE dostępne są w średnicach 80 i 150 mm i o granulacjach P1500, P2000 i P3000. Operację wyłagodzenia rysy po materiale DRY ICE Q260 P1500 kończymy usunięciem z powierzchni lakieru pyłu za pomocą ściereczki NORTON Blue Magnet. Pył też usuwamy nią z wykorzystanego w tej operacji krążka Norton ICE P2000.

Teraz możemy przystąpić do polerowania lakieru. W tym celu używamy naturalnego futra polerskiego NORTON Norwool, mleczka polerskiego Liquid Ice Krok 1, płynu Portector Liquid Ice oraz wspomnianej już ściereczki z mikrofibry NORTON BlueMagnet. Operację tę wykonujemy maszynowo, np. używając do tego polerki Festool RAP 150 E. Użyte futro polerskie NORTON Norwool, które za pomocą rzepów mocujemy na polerce, jest specjalnie przystosowane do pracy z dużymi prędkościami obrotowymi. Następnie polerujemy nim z użyciem wspomnienego mleczka polerskigo Liquid Ice Krok 1. Wytworzono je na bazie wody, nie więc ma ono zanieczyszczeń np. w postaci silikonu. Przeznaczone jest ono do polerowania po krążkach NORTON Ice o granulcji P1500 i P2000. Po zakończeniu operacji polerowania z użyciem polerki, futerka i mleczka, obrabianą powierzchnię czyścimy ściereczką NORTON BlueMagnet, uprzednio zwilżając ją płynem Portector Liquid Ice. Służy on do zlikwidowania śladów po polerowaniu i zabezpieczeniu powłoki. Czynność wyczyszczenia powierzchni kończy operację usuwania wtrąceń w perforacji karoserii samochodowej . Opisana technologia pozwala na szybką i efektywną renowację lakieru karoserii samochodowego, a więc ekonomizuje pracę w warsztacie blachrskim i lakierniczym. Ważne jest też to, że jest łatwa w aplikacji i nie wymaga od operatorów dużego doświadczenia zawadowego.

pins

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments