Wideotest kosy spalinowej Hitachi CG 25EUS

Na rynku kos spalinowych od dość dawna można kupić 4-suwowe kosy spalinowe. Jeśli dbamy o środowisko, zależy nam na ekonomice pracy i minimalnej obsłudze, powinniśmy przyjrzeć się najnowszemu modelowi Hitachi z takich właśnie silnikiem (format filmu: mp4).

 

Testowana w redakcji kosa spalinowa Hitachi CG 25EUS została wyposażona w mały, lekki i nowoczesny silnik 4-suwowy PureFire. Możnaby tę nazwę swobodnie przetłumaczyć na „czystą moc”. Chodzi tutaj o to, że silnik 4-suwowy jest bardziej ekologiczny niż jego 2-suwowy brat, który jest stosowany w większości produkowanych kos spalinowych. I chodzi tutaj zarówno o czystość spalin, ich ilość związaną z mniejszym spalaniem, jak i głośność, która jest mniejsza średnio o 3 dB od modeli dwusuwowych. Cała ekologiczność pracy silnika Hitachi PureFire pochodzi oczywiście z właściwości mechanicznych konstrukcji 4-suwowej. Silnik taki potrzebuje zdecydowanie mniejszych obrotów niż „dwusuw” do osiągnięcia takiej samej mocy. „Czterosuw” jest także przyjaźniejszy w codziennym użytkowaniu. Posiada dwa oddzielne zbiorniki – do jednego wlewamy benzynę bezołowiową PB95 (550 cm3), a do drugiego olej (80 cm3). Nie musimy więc przygotowywać przygotowujemy mieszanki, jak w 2-suwowych jednostkach. Nie trzeba więc się martwić, że źle dobrane proporcje benzyny i oleju mogą zniszczyć silnik. Tutaj wystarczy dbać o odpowiedni poziom oleju w zbiorniku. Spalanie czystej benzyny pozwala zaoszczędzić do 80% oleju w porównaniu z eksploatacją kosy z silnikiem dwusuwowym.

Silnik w kosie spalinowej Hitachi CG 25EUS ma pojemność 25 cm3 i „wyciąga” 1,1 KM mocy. Jest to wystarczająco dużo, by wirująca na wrzecionie metalowa tarcza tnąca lub głowica żyłkowa skutecznie kosiły wysoką trawę i chaszcze. Trzeba jednak napisać, że charakterystyka przebiegu mocy i momentu obrotowego silnika 4-suwowego wymaga od operatora „kręcenia” motoru do wysokich obrotów.

Silnik odpala się tradycyjnym mechanizmem linkowym, a procedurę „odpalenia” motoru wspomaga system ssania. Sterowanie przepustnicą i dodawanie „gazu” odbywa się za pomocą przełącznika spustowego umieszczonego w prawej rączce uchwytu głównego przypominającego kierownicę rowerową.

Prezentowana kosa spalinowa Hitachi CG 25EUS przystosowana jest do pracy z dwoma rodzajami głowic – bębnem żyłkowym i z metalowymi tarczami. Żyłkę stosujemy do cięcia roślinności „miękkiej”, np. trawy, także w miejscach, gdzie nie dotarlibyśmy z twardą tarczą metalową. Tę z kolei warto stosować do cięcia najtwardszych chaszczy. Jednak koszenie tarczą trawy przy siatce ogrodzeniowej, betonowej podmurówce płotu, ścianie, wśród kamieni wiąże się z ryzykiem uszkodzenia i kosy, i samych obiektów. Warto dodać, że głowica żyłkowa posiada mechanizm automatycznego wysuwania żyłki bez potrzeby zatrzymywania kosy.

Elementy tnące są schowane pod plastikową osłoną. Jej główną funkcją jest ochrona operatora i osób postronnych przed ewentualnymi obrażeniami, ale również ograniczanie rozrzucania obciętych roślin po terenie.

Kosa spalinowa Hitachi CG 25EUS ma bardzo wygodny sposób obsługi. Sterowanie pacą urządzenia odbywa się za pomocą uchwytu kierownicowego. W prawej rękojeści zintegrowano spustowy włącznik do sterowania przepustnicą i prędkością obrotową oraz wyłącznik silnika. Położenie uchwytu można zmieniać (do przodu, do tyłu) i w ten sposób dopasowywać go do wzrostu operatora.

W konstrukcji kosy zastosowano system antywibracyjny.

W redakcyjnych testach sprawdziliśmy możliwości kosy Hitachi CG 25EUS. Na uwagę zasługuje w niej szczególnie łatwość obsługi – od zmiany położenia uchwytu przez instalację odpowiedniej głowicy tnącej po uruchamianie silnika. Ten ostatni pracuje jedwabiście, płynnie rozwija moc, jednak daje się zauważyć jego słabość na niskich obrotach. Trzeba więc dbać o to, żeby przy koszeniu największych zarośli utrzymywać maszynę na jak najwyższych obrotach. Kosa jest bardzo lekka, a mocowanie na szelkach sprawia, że praktycznie nie czujemy jej masy.

Dane techniczne kosy spalinowej Hitachi CG 25EUS

Pojemność skokowa

25 cm³

Moc

1,10 KM

Zbiornik paliwa/oleju

550/80 cm3

Waga

5,2 kg

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments