Wideotest akumulatorowej wkrętarki udarowej Milwaukee M18 CID
Obecnie jesteśmy świadkami postępującej rewolucji w konstrukcji narzędzi akumulatorowych, bowiem coraz powszechniejsze stają się urządzenia wyposażone w silniki bezszczotkowe. Jedno z nich, a mianowicie wkrętarka udarowa Milwaukee M18 CID, trafiło do nazego redakcyjnego warsztatu (format filmu: mp4).
O zaletach stosowania akumulatorowych wkrętarek udarowych pisaliśmy w „Gazecie Narzędziowej” nie raz i nie dwa. Teraz warto przyjrzeć się problemowi współpracy baterii, elektroniki maszyny i jej silnika. Jak wspominaliśmy, wkrętarka udarowa Milwaukee M18 CID jest wyposażona w silnik bezszczotkowy, czyli komutowany elektronicznie. Zastosowanie takiej jednostki napędowej oznacza w praktyce zwiększenie stopnia wyposażenia narzędzia w układy elektroniczne. Pozwala to na ścisłą integrację czterech podstawowych układów wkrętarki: (1) silnika, (2) sterowania elektronicznego jego obrotami, (3) ochrony antyprzeciążeniowej i (4) zasilania (czyli akumulatora). W przypadku silnika bezszczotkowego de facto komutacja elektroniczna, sterowanie obrotami i ochrona antyprzeciążeniowa stanowią jeden układ. Dlatego wkrętarki z takimi jednostkami napędowymi są bardziej zintegrowane elektronicznie niż maszyny z silnikami szczotkowymi.
Jednakże teoretycznie większy stopień takiej integracji nie oznacza jeszcze, że maszyna z silnikiem bezszczotkowym będzie bardziej użyteczna niż mająca jednostkę ze szczotkami. Ważne jest optymalne zestrojenie tych układów i jakość elementów wykonawczych (silnika i ogniw baterii), a to zależy od producenta i jego doświadczenia w konstrukcji takich maszyn.
Przykładem maszyny mającej optymalnie zestrojone układy elektroniczne napędu i zasilania oraz wysokiej jakości układy wykonawcze jest testowana przez nas Milwaukee M18 CID. Amerykańska marka specjalnie zadbała o inteligentną komunikację między układami wkrętarki. Pokazały to próby wysiłkowe przeprowadzone w warsztacie redakcyjnym. Zanim je opiszemy, przyjrzyjmy się bliżej tej maszynie. Milwaukee M18 CID należy do linii urządzeń profesjonalnych zasilanych z nowej generacji akumulatorów LI-Ion o napięciu 18 V oznaczonych jako M18 Fuel REDLITHIUM-ION™, mających podwyższoną o 25% efektywność energetyczną i zaawansowane układy elektroniczne kontrolujące osobno każde z o gniw oraz sterujące poborem energii. Na wyposażeniu standardowym urządzenia znajdują się baterie o pojemności 3,0 Ah.
Przypomnijmy, efektem zastosowania silnika bezszczotkowego jest m.in.: (1) dłuższa praca na jednym ładowaniu akumulatora (gdyż nie dochodzi do strat energii m.in. w wyniku iskrzenia między komutatorem a szczotkami), (2) bezosługowość urządzenia z powodu wyeliminowania szczotek, (3) precyzyjna sterowalność parametrami pracy i (4) zmniejszenie gabarytów (jednostka nie ma komutatora, a więc jest krótsza). W przypadku Milwaukee M18 CID uzyskano 50-proc. wydłużenie czasu pracy na jednym łądowaniu akumulatora, a przy tym 10-proc. wydłużenie żywotności silnika. W urządzeniu bezszczotkowy silnik współpracuje z jednobiegową przekładnią planetarną, a przez nią z kowadełkowym mechanizem udarowym. We wkrętarce zastosowano 3-stopniowe sterowanie obrotami i momentem (mamy w niej na pierwszym ustawieniu od 0 do 850 obr./min i od 0 do 1750 udarów/min, na drugim – odpowiednio 0-2100/min i 0-2850/min, zaś na trzecim – 0-2900/min i 0-3600/min). Najwyższy moment obrotowy (180 Nm) maszyna osiąga na trzecim elektronicznym biegu. Parametry jej pracy od wartości zerowej do maksymalnej danego biegu reguluje się płynnie włącznikiem spustowym, zaś kierunek obrotów zmienia się przełącznikiem słupkowym.
W narzędziu zastosowano 6-kątny uchwyt narzędziowy 1/4”. Aby zamontować w nim osprzęt, np. bit, należy go włożyć w gniazdo uchwytu, a kliknięcie oznacza jego prawidłowe zamontowanie. Natomiast żeby wyjąć z niego narzędzie robocze, odciągamy tuleję uchwytu. Z ciekawszych rozwiązań podnoszących wygodę pracy pracy mamy w testowanym urządzeniu diodę oświetlającą miejsce wkręcania/wykręcania. Zapala się ona w momencie wciśnięcia włącznika spustowego wkrętarki, zaś gaśnie ok. 0,5 min po jej wyłączeniu.
pins