Wyrzynarki (część II a). Konstrukcja wyrzynarek

W wyrzynarkach stosuje 3 rodzaje silników oraz prostą przekładnię zamieniającą ruch obrotowy na posuwisto-zwrotny.

Wyrzynarki składają się z następujących głównych elementów:

  • silnika komutatorowego prądu zmiennego 1-fazowego (urządzenia przewodowe) albo silnika komutatorowego prądu stałego (bezprzewodowe), albo
  • bezszczotkowego silnika indukcyjnego (bezprzewodowe);
  • przekładni redukującej obroty silnika;
  • mechanizmu zamieniającego ruch obrotowy silnika na wahadłowy;
  • regulacji stopnia ruchu wahadłowego brzeszczotu;
  • prowadzenia brzeszczotu;
  • mocowania brzeszczotu kluczykowego lub bezkluczywego;
  • kabla doprowadzającego prąd zmienny 230 V/50 Hz z typowego ściennego gniazda elektrycznego;
  • elektronicznych układów sterowania i antyprzeciążeniowych (urządzenia przewodowe);
  • włącznika;
  • układu nadmuchu na rzaz;
  • układu odpylania;
  • obudowy mechanizmów typu gałkowego lub żelazkowego (pałąkowa rękojeść);
  • stopy prowadzącej z mechanizmami regulacji jej położenia kątowego lub wymiennych
    takich stóp z ich mocowaniem;
  • mocowania akumulatora wraz z odpowiednimi konektorami służącymi do pobierania prądu z baterii oraz monitorowania jej stanu (urządzenia bezprzewodowe);
  • elektroniki sterującej i optymalizującej pobór prądu z baterii (urządzenia bezprzewodowe).

Zespół napędowy wyrzynarki przewodowej składa się komutatorowego silnika elektrycznego prądu zmiennego, przekładni redukującej jego wysokie obroty z ok. 30.000 min-1 do ok. 3300 min-1 oraz mechanizmu mimośrodowego zamieniającego ruch obrotowy na posuwisto-zwrotny, mechanizmu ruchu wahadłowego brzeszczotu z regulacją jego stopnia (niektóre modele wyrzynarek), a także z mocowania brzeszczotu albo za pomocą śruby dociskowej albo tzw. szybkomocującego, jak też elektroniki regulacyjnej i pełniącej funkcje antyprzeciążeniowe. Wyrzynarki akumulatorowe mają analogiczną konstrukcję, jednakże stosuje się w nich silniki komutatorowe prądu stałego 2- lub 4-polowe albo bezszczotkowe (brushless) silniki indukcyjne sterowane za pomocą mikrofalownika, jak też elektronikę sterującą oraz optymalizującą pobór prądu i zapobiegającą przeciążeniu ogniw baterii.

Warto zwrócić uwagę na to, że i konstrukcji bezszczotkowych silników nie ma dwóch najszybciej zużywających się podzespołów: szczotek i komutatora. Jak już wspominaliśmy, jednostka napędowa sterowana jest układem elektronicznym z mikrofalownikiem, który odpowiada m.in. za sterowanie parametrami pracy silnika (np. prędkością obrotową). Silnik brushless wykazuje się 80-90-procentową sprawnością, gdyż nie występują już w nim iskrzenia na styku szczotek i komutatora powodujące duże straty energii. Przez to też wyrzynarka z silnikiem bezszczotkowym pracuje dużo dłużej na jednym ładowaniu baterii niż model z tradycyjnym motorem szczotkowym. Dodatkowo jednostka napędowa bez szczotek jest praktycznie bezobsługowa i bardzo trwała.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments