Wyrzynarki (część II a). Konstrukcja wyrzynarek
W wyrzynarkach stosuje 3 rodzaje silników oraz prostą przekładnię zamieniającą ruch obrotowy na posuwisto-zwrotny.
Wyrzynarki składają się z następujących głównych elementów:
- silnika komutatorowego prądu zmiennego 1-fazowego (urządzenia przewodowe) albo silnika komutatorowego prądu stałego (bezprzewodowe), albo
- bezszczotkowego silnika indukcyjnego (bezprzewodowe);
- przekładni redukującej obroty silnika;
- mechanizmu zamieniającego ruch obrotowy silnika na wahadłowy;
- regulacji stopnia ruchu wahadłowego brzeszczotu;
- prowadzenia brzeszczotu;
- mocowania brzeszczotu kluczykowego lub bezkluczywego;
- kabla doprowadzającego prąd zmienny 230 V/50 Hz z typowego ściennego gniazda elektrycznego;
- elektronicznych układów sterowania i antyprzeciążeniowych (urządzenia przewodowe);
- włącznika;
- układu nadmuchu na rzaz;
- układu odpylania;
- obudowy mechanizmów typu gałkowego lub żelazkowego (pałąkowa rękojeść);
- stopy prowadzącej z mechanizmami regulacji jej położenia kątowego lub wymiennych takich stóp z ich mocowaniem;
- mocowania akumulatora wraz z odpowiednimi konektorami służącymi do pobierania prądu z baterii oraz monitorowania jej stanu (urządzenia bezprzewodowe);
- elektroniki sterującej i optymalizującej pobór prądu z baterii (urządzenia bezprzewodowe).
Zespół napędowy wyrzynarki przewodowej składa się komutatorowego silnika elektrycznego prądu zmiennego, przekładni redukującej jego wysokie obroty z ok. 30.000 min-1 do ok. 3300 min-1 oraz mechanizmu mimośrodowego zamieniającego ruch obrotowy na posuwisto-zwrotny, mechanizmu ruchu wahadłowego brzeszczotu z regulacją jego stopnia (niektóre modele wyrzynarek), a także z mocowania brzeszczotu albo za pomocą śruby dociskowej albo tzw. szybkomocującego, jak też elektroniki regulacyjnej i pełniącej funkcje antyprzeciążeniowe. Wyrzynarki akumulatorowe mają analogiczną konstrukcję, jednakże stosuje się w nich silniki komutatorowe prądu stałego 2- lub 4-polowe albo bezszczotkowe (brushless) silniki indukcyjne sterowane za pomocą mikrofalownika, jak też elektronikę sterującą oraz optymalizującą pobór prądu i zapobiegającą przeciążeniu ogniw baterii.
Warto zwrócić uwagę na to, że i konstrukcji bezszczotkowych silników nie ma dwóch najszybciej zużywających się podzespołów: szczotek i komutatora. Jak już wspominaliśmy, jednostka napędowa sterowana jest układem elektronicznym z mikrofalownikiem, który odpowiada m.in. za sterowanie parametrami pracy silnika (np. prędkością obrotową). Silnik brushless wykazuje się 80-90-procentową sprawnością, gdyż nie występują już w nim iskrzenia na styku szczotek i komutatora powodujące duże straty energii. Przez to też wyrzynarka z silnikiem bezszczotkowym pracuje dużo dłużej na jednym ładowaniu baterii niż model z tradycyjnym motorem szczotkowym. Dodatkowo jednostka napędowa bez szczotek jest praktycznie bezobsługowa i bardzotrwała.