Wyniki Grupy Bosch w 2022 roku

W 2022 r. koncern Bosch zwiększył całkowitą sprzedaż do 88,2 mld euro w porównaniu do 78,7 mld euro w 2021 roku. Osiągnął więc 12-proc. wzrost (9,4% po uwzględnieniu różnic kursowych).

Wyniki Grupy Bosch w 2022 roku na globalnym rynku

EBIT Grupy Bosch w 2022 r. wyniósł 3,8 mld euro (w 2021 r. – 3,2 mld euro). Marża EBIT wzrosła więc z 4% do 4,3%. Informując o wynikach rocznych spółki, dr Stefan Hartung, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, stwierdził: – Dobrze poradziliśmy sobie z wyzwaniami 2022 roku – zarówno nasza sprzedaż, jak i marża były wyższe od oczekiwanych. Pomimo że otoczenie

społeczno-gospodarcze nadal jest wymagające, będziemy rozwijać się znacznie szybciej. W kolejnych latach celem firmy Bosch jest wzrost sprzedaży o średnio 6-8% rocznie oraz osiągnięcie marży na poziomie co najmniej 7%. Naszym celem jest też rozwój w każdym regionie świata i bycie w gronie trzech wiodących dostawców na ważnych dla nas rynkach. Technologiczne zmiany będące odpowiedzią na zagrożenia klimatyczne otwierają nam możliwości rozwoju, które chcemy wykorzystać w dotychczasowej działalności, a także w pokrewnych i zupełnie nowych dziedzinach. W tym kontekście nasz etos technologii „Invented for life” jest idealny – nie tylko jeśli chodzi o główne trendy w zakresie elektryfikacji, automatyzacji i cyfryzacji, ale bardziej niż kiedykolwiek, również w odniesieniu do oprogramowania i sztucznej inteligencji.
W ubiegłym roku koncern Bosch wydałe ponad 12 mld euro na zabezpieczenie swojej przyszłości. Wydatki na badania i rozwój wzrosły do 7,2 mld euro (z 6,1 mld euro w 2021 r.), co stanowi 8,2% wartości sprzedaży (7,8% w 2021 r.). Nakłady inwestycyjne również wzrosły o 1 mld euro, do 4,9 mld euro. Wskaźnik kapitału własnego wzrósł nieznacznie do 46,6% (w 2021 r. – 45,3%). Oprócz inwestycji i związaną z nimi koniecznością zablokowania środków finansowych, zapewnienie pełnej zdolności spółki do realizacji zamówień w czasach dużej niepewności wymagało sporego zaangażowania jej finansów. Konsekwencją tego był ujemny stan wolnych środków pieniężnych na poziomie 4 mld euro. Jak zauważył dr Markus Forschner, CFO Robert Bosch GmbH: – Nawet jeśli Bosch ma niezbędne środki i bardzo dobrą sytuację finansową, musimy ciągle utrzymywać równowagę między inwestycjami a dyscypliną kosztową.

Prognoza wyników Grupy Bosch w 2023 r.

Pomimo następstw pandemii COVID-19, w pierwszym kwartale 2023 r. Grupa Bosch zwiększyła sprzedaż o 3,5%. Szczególny rozwój odnotował region Ameryki Północnej, z dwucyfrowym wzrostem wynoszącym 18,1%. W Europie firma odnotowała też duży wzrost na poziomie 7,7%. – Pierwsze kilka miesięcy pokazały, że rok 2023 również będzie pełen wyzwań – zauważył Markus Forschner. Wyjaśnił, że spodziewa się wysokich cen na rynkach surowców i energii, a także wysokich poziomów inflacji. Jeśli chodzi o 2023 r., Bosch przewiduje, że światowa produkcja gospodarcza wzrośnie jedynie o 1,7%, tym samym jej rozwój będzie w znacznym stopniu ograniczony. Mimo bardzo umiarkowanych prognoz gospodarczych, Bosch chce osiągnąć w 2023 r. wzrost sprzedaży na poziomie 6-9% i marżę EBIT ok. 5%. – W ten sposób chcemy zbliżyć się o krok do naszego długoterminowego celu, jakim jest marża na poziomie co najmniej 7% – powiedział Markus Forschner.

Bosch Mobility

Bosch dostosowuje swoją działalność w obszarze mobilności do zmieniających się wymagań rynku i klientów. Firma chce jeszcze lepiej i szybciej odpowiadać na potrzeby obecnych i nowych klientów oferując dopasowane rozwiązania od jednego dostawcy. – Chcemy nadal być wiodącym dostawcą technologii i preferowanym partnerem dla klientów z branży mobilności. Przygotowujemy do tego solidny grunt – powiedział dr Stefan Hartung. Dotychczasowy sektor biznesowy Mobility Solutions, zatrudniający około 230 000 pracowników w ponad 300 lokalizacjach i 66 krajach na całym świecie, zmienia nazwę na „Bosch Mobility”. Dr Stefan Hartung zapowiedział, że celem działu, który

zyskuje też nową strukturę i własny zarząd, będzie osiąganie średnio 6-proc. wzrostu rocznie do 2029 r. W tym roku jego roczna sprzedaż ma osiągnąć poziom ponad 80 mld euro. Jednym z filarów przyszłego wzrostu będzie rynek oprogramowania dla branży motoryzacyjnej, którego wartość ma się potroić do końca bieżącej dekady. Na tym rynku Bosch Mobility będzie dostarczać oprogramowanie do systemów operacyjnych i aplikacji specyficznych dla konkretnego obszaru funkcjonowania pojazdu. Bosch dynamicznie rozwija również swoją działalność w zakresie elektroniki samochodowej: aby zaspokoić rosnące zapotrzebowanie na układy scalone z węglika krzemu, firma planuje przejąć część biznesu amerykańskiego producenta sensorów TSI Semiconductors. W ciągu najbliższych kilku lat Bosch chce zainwestować ponad 1,4 mld euro w oddział tej amerykańskiej firmy w Roseville w Kalifornii i przebudować zakłady produkcyjne. Od 2026 roku mają tam być produkowane pierwsze chipy na 200-milimetrowych układach scalonych opartych na innowacyjnym materiale, jakim jest węglik krzemu (SiC).

Energy and Building Technology – alternatywne urządzenia grzewcze

Dr Stefan Hartung wierzy, że radykalna przebudowa globalnych systemów energetycznych jest źródłem dodatkowego potencjału biznesowego: – Swój rozwój znajdziemy nie tylko w obszarze mobilności, ale także w elektryfikacji systemów grzewczych – nasze pompy ciepła cieszą się bowiem dużym zainteresowaniem. W koncernie Bosch obszar ten jest motorem ponadprzeciętnego wzrostu, podobnie jak elektryczne układy napędowe dla samochodów. Spółka rozbudowuje swoje moce produkcyjne w zakresie pomp ciepła, a do końca dekady chce zainwestować w Europie łącznie ponad 1 mld euro. Po rozpoczęciu produkcji seryjnej w niemieckim Eibelshausen, firma Bosch zapowiedziała budowę kolejnego swojego zakładu w polskim Dobromierzu. Aby właściciele domów mogli finansować modernizację systemów grzewczych, Bosch promuje również rozwiązania hybrydowe. Połączenie już zainstalowanego kotła gazowego z mniejszą pompą ciepła często wyklucza potrzebę przeprowadzenia gruntownego remontu. Takie rozwiązanie w porównaniu z zastosowaniem wyłącznie pompy ciepła może obniżyć koszty modernizacji nawet o 30%. Bosch spodziewa się, że europejski rynek pomp ciepła wzrośnie w 2023 roku o 20%, przy czym sprzedaż Bosch w tym obszarze będzie rosła ponad dwukrotnie szybciej. Ten trend ma się utrzymywać do połowy dekady. Firma Bosch zyskuje również dzięki inwestycjom w efektywność energetyczną budynków komercyjnych. Przez nabycie Hörburger AG spółka niedawno rozszerzyła swoją ofertę o automatykę budynkową.

Technologie przemysłowe i dobra konsumpcyjne: ambitne cele rozwojowe

Również w dziedzinie technologii przemysłowych i dóbr konsumpcyjnych Bosch znajduje się na ścieżce wzrostu. W sektorze biznesowym Industrial Technology sprzedaż w 2022 r. osiągnęła poziom 7 mld euro. – Cel w zakresie przychodów ze sprzedaży w 2028 roku wynosi 10 mld euro – to istotne, aby być wśród liderów technologii przemysłowej. Zaś niedawne przejęcie amerykańskiej specjalistyczne firmy HydraForce z około 2100 pracownikami nie tylko potroiło wielkość naszej sprzedaży hydrauliki kompaktowej. Dodatkowo sieć dystrybucyjna HydraForce zapewni nam lepszy dostęp do rynku amerykańskiego. Z kolei Bosch Rexroth wkracza również w nowy obszar – elektryfikację mobilnych maszyn. Firma uruchomiła program eLion, będący kompletną ofertą produktów w tej dziedzinie. Ma również wiele zamówień od producentów pojazdów terenowych: elektryfikacja ciągników, betonomieszarek i koparek jest tym, na co czekała branża – powiedział

dr Stefan Hartung. Cele rozwojowe sektora Consumer Goods są również ambitne: np. dział elektronarzędzi Bosch planuje ponad dwukrotnie zwiększyć swoją sprzedaż do 2030 r. i przekroczyć granicę 10 mld euro. Aby to osiągnąć, spółka zainwestowała w ub.r. około 300 mln euro w programy związane m.in. z rozszerzaniem swojej działalności w zakresie akcesoriów. W tym roku planowane są kolejne dziewięciocyfrowe inwestycje. Jedną z kluczowych lokalizacji będzie Ameryka Północna, która sama stanowi ponad 40% światowego rynku elektronarzędzi. BSH Hausgeräte również wzmacnia swoją pozycję na tym rynku: od 2024 roku będzie produkować urządzenia chłodnicze na rynek północnoamerykański w nowym zakładzie w Meksyku.

Rok 2022: rozwój koncernu Bosch w poszczególnych sektorach działalności

Mobility Solutions, największy sektor biznesowy spółki Bosch, znacząco zwiększył swoją sprzedaż – o 16% (12,1% po uwzględnieniu różnic kursowych) do 52,6 mld euro. Marża z działalności operacyjnej wzrosła z 0,7% do 3,4%. – Pomimo stałego niedoboru półprzewodników i słabego wzrostu produkcji w przemyśle motoryzacyjnym, udało nam się znacznie zwiększyć sprzedaż związaną z mobilnością – poinformował dr Markus Forschner. – Tak jak inne firmy, byliśmy zmuszeni do dostosowania naszych cen do zwiększonych kosztów.
Sektor Industrial Technology wykorzystał potencjał silnego rynku maszyn. Jego sprzedaż wzrosła o 13,9% (11% po uwzględnieniu różnic kursowych) do 6,9 mld euro. Marża EBIT wzrosła do 9,8%. Sektor Consumer Goods ucierpiał z powodu gwałtownego spadku popytu na urządzenia domowe i elektronarzędzia. Mimo to jego sprzedaż wzrosła o 1,5% (1,6% po uwzględnieniu różnic kursowych) do 21,3 mld euro. Ponadto wygaszanie działalności w Rosji wpłynęło na zysk. Marża EBIT wyniosła 4,5%, podczas gdy rok wcześniej było to 10,2%. Sektor Energy and Building Technology odnotował w 2022 r. znaczny wzrost na poziomie 17,4% (15,9% po uwzględnieniu różnic kursowych) i 7 mld euro. Jednym z czynników napędzających popyt było duże zapotrzebowanie na technikę grzewczą przyjazną dla środowiska. Marża EBIT tego sektora wyniosła 6% (vs 5,1% w 2021 r.).

Rok 2022: rozwój koncernu Bosch w regionach

We wszystkich regionach Grupa Bosch odnotowała znaczący wzrost obrotów ze sprzedaży – głównie w obu Amerykach – powiedział dr Markus Forschner. Sprzedaż w Ameryce Północnej wzrosła o 25,7% do 14,4 mld euro (12,% po uwzględnieniu różnic kursowych). W Ameryce Południowej sprzedaż osiągnęła 1,8 mld euro. Jest to wzrost o 26% (16,7% po uwzględnieniu różnic kursowych). Przychody ze sprzedaży w Europie wzrosły o 7,3% rok do roku, osiągając wartość 44,3 mld euro. Po uwzględnieniu różnic kursowych, wzrost wyniósł 9,8%. W regionie Azji i Pacyfiku (wraz z innymi regionami) sprzedaż wzrosła o 12,8% do 27,7 mld euro. Po uwzględnieniu różnic kursowych wzrost wyniósł 7,1%.
31 grudnia 2022 r. Grupa Bosch zatrudniała na całym świecie 421.338 osób – o 18.724 pracowników więcej niż w ub.r. Zatrudnienie zwiększyło się we wszystkich regionach, przy największym wzroście w obu Amerykach i w regionie Azji i Pacyfiku. W działach badawczo-rozwojowych zatrudniono 9422 nowe osoby – łącznie pracuje już w nich 85.543 osób – wśród nich ok. 44.000 zajmuje się oprogramowaniem.

HB (oprac. mat. Bosch), fot. Bosch

class='sam-pro-container sam-pro-ad' data-spc='' style='display:flex; justify-content: center; flex-direction:row;'>