Wskaźnik naprawialności – dostępność części zamiennych

Czym jest dostępność części zamiennych i jak wpływa ona na Wskaźnik Naprawialności GTX? W jaki sposób czas realizacji naprawy zaważa na decyzji o jej zleceniu? A przede wszystkim, dlaczego to takie istotne w kontekście zakupu nowych urządzeń? Tym tekstem kontynuujemy wątek zrównoważonego rozwoju w branży elektronarzędzi, zwracając uwagę na dostępność części zamiennych!

Poziom dostępności kluczowym elementem skutecznej naprawy

Ważnym czynnikiem wpływającym na naprawialność produktów jest dostępność części zamiennych. Warto posłużyć się tutaj przykładem Francji, gdzie od 2022 roku sprzedawca nowych urządzeń ma obowiązek informować konsumenta zarówno o dostępności części zamiennych, jak i ich braku. Jeśli taka informacja się nie

pojawia, zakłada się, że części zamienne nie są dostępne. Producent lub importer mają 15 dni (a nie 2 miesiące, jak wcześniej) na ich dostarczenie, a jakiekolwiek praktyki, które ograniczają dostęp niezależnych serwisów do części zamiennych, są zabronione.

Jak to wygląda w na co dzień? Producent lub importer przekazują informacje sprzedawcy, a ten z kolei ma obowiązek informować o częściach konsumenta. Obowiązek ten dotyczy jednak tylko zakupów w sklepie, a nie zakupów online (choć sprzedawca ma swobodę użycia dostępności części zamiennych jako argumentu handlowego i informowania o tym na swojej stronie internetowej).

GTX Service zgodnie z metodyką zatwierdzoną przez KPMG nalicza dostępność części zamiennych na bazie rzeczywistych danych z blisko 100.000 napraw rocznie, a nie na bazie deklaracji producentów. Dzięki pełnej cyfryzacji procesu serwisowego i rozwiniętej hurtowni danych, naliczanie elementów Wskaźnika Naprawialności GTX Service odbywa się w czasie rzeczywistym, a informacje udostępnianie są sprzedawcom sklepów narzędziowych poprzez strefę B2B (gtxservice.com). W ten sposób firma pomaga sprzedawcom świadomie rekomendować swoim klientom urządzenia odpowiedzialnych marek.

Na podstawie zarejestrowanych danych już dziś widzimy ogromne różnice w dostępności części zamiennych pomiędzy różnymi właścicielami marek. Najbardziej odpowiedzialne firmy realizują dostępność na poziomie powyżej 80%, osiągając nawet 90-95%, a te, które mniej dbają o zrównoważony rozwój, osiągają jedynie 11% dostępności.

Części priorytetowe – co to oznacza?

GTX Service określa listę części priorytetowych dla naprawianego urządzenia jako części, które odpowiadają za 80% popytu wskazanego podczas już blisko 100.000 diagnoz technicznych. Doświadczenie GTX Service pokazuje, że przy zapewnieniu dostępności części odpowiadających za 80% popytu, czyli części priorytetowych uzyskuje się wysoki poziom naprawialności, przy racjonalizacji kosztów operacyjnych.
GTX Service oferuje dla Właścicieli Marek usługę logistyki i dystrybucji części zamiennych na rynkach UE. W ramach tej usługi zarządzamy zapasem priorytetowych części zamiennych na podstawy rzeczywistego popytu, dzięki czemu oferujemy dostępność na poziomie 95% i czas realizacji zamówienia z magazynu centralnego na poziomie 24h dla Polski i 48h/72h dla pozostałych krajów UE.

Liczy się czas – jak szybko marki wysyłają części?

GTX Service zamawia części do blisko 100.000 diagnoz technicznych rocznie dla marek, które stanowią ponad 80% rynku w branży elektronarzędzi. W tym procesie automatycznie mierzy czas ich realizacji. Cały proces rejestrowany jest od momentu złożenia zamówienia, aż do jego dostawy. Zarejestrowany czas odpowiada szybkości działania logistyki danego właściciela marki.
Po dokonaniu pomiaru mediany czasu realizacji zamówień, GTX Service jest w stanie wskazać marki, które błyskawicznie dostarczają części zamienne, tzn. w czasie najczęściej nieprzekraczającym 2 dni, ale także i te, które realizują zamówienia w zdecydowanie wolniejszym tempie. Proces w firmach najmniej dbających o zrównoważony rozwój trwa najczęściej nawet 18 dni!
Czas realizacji zamówień na części priorytetowe ma kluczowe znaczenie dla klientów w podjęciu decyzji o naprawie, a nie o kupnie nowego urządzenia. Co za tym idzie dostępność części i czas ich wysyłki ma bezpośrednie przełożenie na wydłużenie czasu życia produktów i minimalizację negatywnego wpływu

na środowisko.
Podsumowując – dostępność części zamiennych i czas realizacji zamówień świadczą o odpowiedzialności marki w zakresie zrównoważonego rozwoju.

GTX

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments