Wiertła udarowe (część II). Konstrukcja wiertła udarowego

Wiertło udarowe składa się z czterech podstawowych części: główki, zwanej także głowicą (w przypadku większych wierteł), rdzenia, spiralnych rowków i uchwytu.

Jak wspominaliśmy wyżej, główka jest elementem wiertła, który bezpośrednio przekazuje materiałowi obrabianemu energię udaru, czyli wykonuje czynność kruszenia go. Zamocowane są w niej ostrza lub ostrze z węglików spiekanych. Są obecnie dostępne wiertła SDS-plus, które mają główki całkowicie wykonane w węglików spiekanych, których liczba ostrzy dochodzi do pięciu. Ostrza węglikowe przeważnie lutuje się do głowicy wiertła. I od stosowanej technologii lutowania zależy w dużym stopniu trwałość tego narzędzia. Rozróżnia się: (1) lutowanie i

hartowanie w piecu przelotowym (najtańsza technologia, co oznacza też niską jakość wiertła), (2) lutowanie indukcyjne (daje nieco lepszą jakość), (3) lutowanie próżniowe (metoda stosowana w produkcji wierteł o dużych średnicach) i hartowanie, (4) lutowanie AWB i hartowanie (technologia zoptymalizowana pod względem średnicy narzędzia, dająca mu dużą wytrzymałość i obniżająca drgania podczas wiercenia). Głowice całkowicie wykonane z węglików spiekanych mocuje się do korpusu wiertła za pomocą technologii łączenia dyfuzyjnego. Technologia ta zapewnia bardzo mocne połączenie wiertła i głowicy, dzięki czemu można nim wiercić w żelbetonie. Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na trwałość wiertła jest rodzaj węglików spiekanych użytych na ostrza. Są one mieszaniną węglika wolframu, kobaltu i tzw. naturalnych domieszek. Im więcej w tej mieszance jest węglika wolframu, tym mniejsza wielkość ziaren i wyższa odporność oraz dłuższa żywotność ostrza.


Należy tu zauważyć, że średnica główki jest nieco większa niż średnica spirali rowkowej, czyli tzw. korpusu wiertła. Przyczyną tego jest konieczność zmniejszenia jego tarcia o obrabiany materiał, aby móc jak najefektywniej wykorzystać energię udaru generowaną przez napędzające elektronarzędzie i umożliwić najefektywniejsze odprowadzanie urobku.

Zadaniem rdzenia jest zapewnienie wiertłu osiowej pracy i efektywna transmisja energii udaru od uchwytu do głowicy. Spiralne rowki, zaczynające się w głowicy, oplatające rdzeń i kończące się w uchwycie, przeznaczone są, jak już wspominaliśmy, do usuwania urobku z wykonywanego otworu. Spirala, oczywiście, bierze też udział w przekazywaniu energii udarowej, a więc pełni dwie wspomniane role. Mamy różne wykonania spirali: standardowa 2-zwojna L (stosowana w standardowych wiertłach SDS-plus), 2-zwojna U (dobre odprowadzanie urobku podczas wiercenia w materiałach abrazyjnych), 2-zwojna optymalizowana (przyspiesza wiercenie i zmniejsza tarcie), 2+2-zwojna (zoptymalizowana pod względem drgań, dająca lepsze przenoszenie energii udarowej na głowicę, stabilizuje wiercenie i umożliwia szybsze odprowadzanie większych wiórów metalowych podczas obróbki żelbetonu), 4-zwojna standardowa (daje dużą wytrzymałość wiertłu i stabilizuje proces wiercenia), 4-zwojna optymalizowana (daje szybsze odprowadzanie urobku i zwiększa trwałość narzędzia). Rdzeń ze spiralnymi rowkami, czyli korpus narzędzia, wytwarzany jest ze stali chromowo-niklowo-molibdenowej. Jest ona na tyle twarda i sprężysta, iż umożliwia efektywne przenoszenie energii udaru oraz momentu obrotowego wrzeciona elektronarzędzia.


Główną funkcją uchwytu wierteł udarowych jest ich pewne zamocowanie w maszynie, zaś jego zadaniem – transmisja do narzędzia energii udaru oraz obrotów (momentu obrotowego) wytworzonych przez elektronarzędzie. Obecnie wiertła udarowe wykonuje się z różnymi uchwytami, przy czym narzędzia przeznaczone do wiertarek udarowych mają jedynie uchwyt w formie wydłużonego walca, tzw. walcowy, lub tzw. CYL (patent Boscha), czyli uchwyt cylindryczny z wypustem uniemożliwiającym obracanie się narzędzia w uchwycie wiertarskim. Zaś wiertła udarowe do młotków elektropneumatycznych posiadają specjalnie profilowane uchwyty: SDS-plus, SDS-max, sześciokąt 13 mm (SW 13) lub 19 mm (SW 19) oraz wieloklin.
Ta duża liczba rodzajów uchwytów wierteł udarowych stosowanych w młotkach elektropneumatycznych wynika z faktu, że muszą one swoją wielkością odpowiadać pewnemu zakresowi średnic tych narzędzi i być dostosowane do transmisji energii udarowej o różnej wartości, jak również z różnych standardów mocowań wykorzystywanych dotychczas przez producentów elektronarzędzi.
Niewątpliwie najbardziej popularnym obecnie standardem jest system SDS, umożliwiający szybkie mocowanie narzędzi. W

ramach niego występują dwa standaryzowane uchwyty SDS-plus i SDS-max.

Wiertła systemu SDS-plus o średnicy uchwytu 10 mm mają cztery wpusty. Dwa z nich w kształcie przypominającym fasolki służą do pewnego mocowania wiertła, jednocześnie zapewniając pewien poosiowy luz umożliwiający mu wykonywanie pracy udarowej, czyli ruchów wzdłuż jego osi. Następne dwa podłużne wpusty przeznaczone są do nadawania wiertłu obrotów. Uchwyt SDS-max jest większy niż SDS-plus, ma średnicę 18 mm i służy do wiercenia otworów o średnicach od 12 do 155 mm. Posiada nie cztery, a pięć wpustów, dwa z nich o kształcie fasolek przeznaczone są do mocowania narzędzia, a trzy podłużne do przekazywania mu obrotów silnika elektrycznego młotka. W systemie SDS oddzielono funkcje blokady wiertła i przenoszenia momentu obrotowego. Dzięki temu uzyskano pewniejsze osadzenie wiertła i dużą powierzchnię stykową z mocowaniem w młotku. Efektem tego jest znaczne zmniejszenie zużycia uchwytu wiertła. Warto także zwrócić uwagę, że praca przy użyciu młotków elektropneumatycznych z systemem SDS odbywa się mniejszym nakładem siłoperatora.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Test korundowej tarczy PFERD EHT 125 1,0 A60 INOX BATTERY ACCU

PFERD opracował tarczę EHT 125 1,0 A60 INOX BATTERY ACCU specjalnie dla szlifierek kątowych. Charakteryzuje ją zmniejszenie siły oporu podczas pracy, co pozwala wydłużyć czas cięcia na jednym cyklu ładowania akumulatora.

 

PFERD EHT 125 1,0 A60 INOX BATTERY ACCU to specjalne ściernice tarczowe do cięcia o nowej konstrukcji, których zadaniem, oprócz zapewnienia efektywnego cięcia materiału, jest zmniejszenie siły oporu podczas pracy. Wydawać by się mogło, że przy grubości ściernicy 1,0 mm o 20-30% zwiększony lub zmniejszony opór dla pracownika fizycznie nie ma żadnego znaczenia. Poniekąd słuszna uwaga. Fizycznie na stanowisku pracy, na rusztowaniu nie jesteśmy w stanie, biorąc

pod uwagę również wagę maszyny, odczuć różnicę oporu przy tak cienkiej ściernicy tarczy. Ale w tym przypadku to nie tylko komfort pracy stoi na pierwszym miejscu, ale dłuższy okres użytkowania baterii. Wydłużenie czasu pracy szlifierki akumulatorowej o 20-30% bez konieczności wymiany baterii ma – zwłaszcza w pracach montażowych na zewnątrz – ogromne znaczenie. Warto tu wspomnieć, że EHT 125 1,0 A60 INOX BATTERY ACCU nie jest jeszcze zawarta w najnowszym podręczniku narzędziowym PFERD WZH 22, ale dostępna na rynku już od czerwca 2014 r.

Tarcza PFERD EHT 125 1,0 A60 INOX BATTERY ACCU przeznaczona jest do cięcia stali i stali nierdzewnej oraz posiada wykonania o średnicach 115 i 125 mm i ziarnistości 60. Mają one grubość 1,0 mm. W omawianym narzędziu zastosowano ziarno korundowe. Pod względem formy testowana tarcza jest płaska. Zastosowano w niej spoiwo żywiczne wzmocnione, pozbawione zanieczyszczeń żelazowych, siarkowych i chlorkowych. Oznacza to, że podczas cięcia nie powoduje ona wtrąceń, a co za tym idzie korozji stali nierdzewnej (INOX). EHT 125 1,0 A60 INOX BATTERY ACCU charakteryzuje się też obniżoną emisją wibracji, hałasu i pyłu (PFERDERGNOMICS®).

 

 

Do redakcyjnego warsztatu – jak już wspomnieliśmy – trafiła tarcza PFERD EHT 125 1,0 A60 INOX BATTERY ACCU o średnicy 125 mm, formie płaskiej, grubości 1 mm oraz ziarnistości 60. Do napędu narzędzia użyliśmy bezprzewodowej szlifierki kątowej Milwaukee M18 CAG125X o zasilaniu z baterii Li-Ion 18 V/4,0 Ah i maksymalnych obrotach na biegu jałowym wynoszących 8500/min. Podczas wykonanych prób sprawdziliśmy jej charakterystykę pracy, w tym celu przecinaliśmy dwa połączone profile ze stali nierdzewnej (INOX) o boku 2 cm i grubości ścianki 2 mm oraz pręt pełny ze stali konstrukcyjnej o średnicy 30 mm. Uzyskaliśmy następujące czasy: 9,03 s (profile INOX) i 34,95 s (pręt ze stali konstrukcyjnej).

Nasze wrażenia z testów są następujące: PFERD EHT 125 1,0 A60 INOX BATTERY ACCU nie powoduje zauważalnego spadku obrotów maszyny, co oznacza, że faktycznie ma zmniejszone opory cięcia. Taka charakterystyka pracy pozwala oszczędzać baterie w akumulatorach, które jak wiadomo podczas cięcia szlifierkami, wyczerpują się bardzo szybko, jak też umożliwia uzyskanie dużej wydajności cięcia stali i stali nierdzewnej (INOX), na co wskazują uzyskane wyniki podczas redakcyjnychprób.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2025 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu