Wiertarko-wkrętarki Bosch GSR/GSB 14,4/18 VE-2-LI Professional
W każdym nowym modelu elektronarzędzi firmy Bosch możemy się spodziewać zmian i ulepszeń konstrukcyjnych. Nie inaczej jest w przypadku najnowszej grupy wiertarko–wkrętarek z serii Robust.
Nowe wiertarko-wkrętarki Bosch to dwa urządzenia oznaczone symbolami GSR i GSB (z udarem), które będą konfigurowane z akumulatorami 14,4 i 18 woltowymi o pojemności 4 Ah. Już po tych parametrach można z łatwością określić grupę odbiorców tych narzędzi – profesjonaliści, którzy oczekują od maszyn parametrów pracy zbliżonych do możliwości wiertarek sieciowych. Niemieccy inżynierowie, konstruując kolejne modele elektronarzędzi, przekraczają za każdym razem nowe granice. W przypadku prezentowanych produktów wiertarko-wkrętarki mają najkrótsze korpusy
w swojej klasie niewiele przekraczające 200 mm. Pozwala to pracować nimi w naprawdę ciasnych zakamarkach.To nie koniec zmian i innowacji. W układzie napędowym wkrętarek Bosch zastosowano po raz pierwszy elektroniczne sprzęgło. System ERC (Electronic Rotation Control) wykrywa za pomocą czujnika przyspieszenia nagłe zmiany położenia maszyny, które mają miejsce najczęściej w momencie zakleszczenia wiertła, i wyłącza zasilanie. Układ ten chroni operatora przed wyrwaniem maszyny z dłoni w czasie wiercenia i wkręcania.
Pełniejszą kontrolę nad wkrętarką podczas pracy zapewnia także przekonstruowany uchwyt boczny. Jest on teraz dłuższy od tych stosowanych w starszych modelach. Ale najważniejsze jest to, że nie on prawa obrócić się podczas pracy – zapobiegają temu wypusty i zapadki, które pewnie unieruchamiają rękojeść.
Zaś na koniec w kwestii nowości należy wspomnieć, że źródłem energii w wiertarko-wkrętarkach Bosch GSR/GSB 14,4/18 VE-2-LI Professional będą wprowadzone niedawno do sprzedaży akumulatory COOLPACK o pojemności 4 Ah. To ogniwa Li-Ion z systemem aktywnego chłodzenia. Układ odprowadzania ciepła poprawia parametry prądowe baterii (wydajność), a także wydłuża ich żywotność. Litowo-jonowe ogniwa współpracują z systemem ECP (Electronic Cell Protection) kompleksowej ochrony baterii przed nadmiernym przeciążeniem w czasie pracy, zbytnim rozładowaniem i przeładowaniem w czasie napełniania baterii energią.
Systemem zwiększającym żywotność nowych wkrętarek Bosch jest na pewno EMP (Electronic Motor Protection). To elektroniczny układ, który automatycznie wyłącza silnik, jeśli narzędzie zostanie zablokowane podczas pracy w niezwykle ciężkich warunkach. EMP chroni więc silnik przed przeciążeniem.
Wszystkie cztery modele nowych wkrętarek Bosch zostały wyposażone w nowoczesne jednostki napędowe. Są to konstrukcje 4-polowe i 4-szczotkowe. Dzięki takiej konstrukcji każda szczotka przenosi tylko połowę poboru prądu, przez co zmniejsza się obciążenie i zużycie poszczególnych elementów konstrukcyjnych silnika (np. komutatora). Warto też dodać, że silnik 4-polowy jest mocniejszy, wydajniejszy, uzyskuje większe momenty obrotowe (dzięki m.in. zastosowaniu magnesów z ziem rzadkich) przy jeszcze mniejszych rozmiarach i wadze.
Jednostki napędowe współpracują z planetarnymi przekładniami (2-biegowymi) ze stalowymi kołami zębatymi, które ukryte pod metalową osłoną charakteryzują się wysoką trwałością i bez problemu wytrzymują przenoszenie momentów obrotowych nawet 85 Nm. W konstrukcji silnika zastosowano także hamulec elektryczny, który zatrzymuje obracające się wrzeciono natychmiast po wyłączeniu zasilania. Pomaga on w ten sposób realizować precyzyjne wkręcanie na zadaną głębokość. Modele oznaczone literkami GSB mają w układzie napędowym mechanizm udaru. Ta funkcja rozszerza znacznie możliwości wkrętarki, którą można w takiej konfiguracji stosować do wiercenia w murze czy w nawet w betonie.
Wszystkie elementy konstrukcyjne nowych wkrętarek sprawiają, że narzędzia te są jeszcze lepsze, mocniejsze i wydajniejsze od swoich poprzedników. Seria Bosch GSR/GSB 14,4/18 VE-2-LI Professional bez problemu radzi sobie z montażem w drewnie wkrętów o średnicy 10-12 mm, wierceniem otworów w drewnie o średnicy 40-50 mm, w stali 13 mm i w cegle 14-16 mm. To zasługa świetnie dobranych parametrów pracy – maksymalnych prędkości obrotowych (1700-1850 obr./min), momentów obrotowych (36-85 Nm) i częstotliwości udarów (27.750 udarów/min).
Oprócz naprawdę wysokiego zaawansowania technologicznego Bosch w nowych wkrętarkach położył jeszcze większy nacisk na trwałość całej konstrukcji. Okazuje się np., że maszyny mają bez szwanku znieść
Dane techniczne wkrętarek Bosch GSR/GSB 14,4/18 VE-2-LI Professional
Model | GSR 14,4 V-LI | GSB 14,4 V-LI | GSR 18 V-LI | GSB 18 V-LI |
Maks. średnica wkręcania (mm) | 10 | 10 | 12 | 10 |
Maks. średnica wiercenia w drewnie/w stali/w betonie (mm) | 45/13/– | 40/13/14 | 50/13/– | 45/13/16 |
Maks. moment obrotowy I/II bieg (Nm) | 75/40 | 80/36 | 80/47 | 85/42 |
Obroty I/II bieg (min-1) | 0-400/0-1700 | 0-440/0-1850 | 0-400/0-1700 | 0-440/0-1850 |
Maks. częstotliwość udarów (min-1) | – | 27.750 | – | 27.750 |
Uchwyt szybkomocujący | + (13 mm) | |||
Diody oświetlające | + | |||
Typ akumulatora/napięcie/pojemność | Li-Ion/14,4 V/4,0 Ah | Li-Ion/18 V/4,0 Ah | ||
Waga (kg) | 2,3 | 2,4 | 2,4 | 2,5 |