WIERTARKO-WKRĘTARKI BEZUDAROWE (CZĘŚĆ IV B). PODSTAWOWE ZASADY PRAWIDŁOWEJ EKSPLOATACJI

Szczególną uwagę podczas eksploatacji wiertarko-wkrętarek bezudarowych należy na prawidłową obsługę akumulatorów.

 

Jak już wspominaliśmy, niezmiernie ważna dla sprawności wiertarko-wkrętarek jest prawidłowa obsługa jej akumulatorów. Po zakupie takiej maszyny zaczynamy jej eksploatację od sformatowania baterii, aby osiągnęły one pełnię swoich możliwości. Robimy to przez 4-krotne ich całkowite rozładowywanie podczas pracy i następnie pełne naładowanie. Pamiętajmy, że bez sformatowania baterii nigdy nie wykorzystamy pełnych możliwości wiertarko-wkrętarki. Formatowanie wykonujemy także w wypadku zakupu nowych akumulatorów.

 

Dla trwałości baterii niezmiernie ważne jest ich prawidłowe ładowanie z zachowaniem odpowiedniego czasu i temperatury tego procesu. W tym celu należy używać tylko zaawansowanych technicznie ładowarek z mikroprocesorem. Tylko takie

urządzenia zapewniają prawidłowe ładowanie baterii, nie dopuszczają do ich przegrzania i kończą proces w momencie pełnego napełnienia ogniw energią. Monitorują one wszystkie parametry tego procesu, a swoją pracę dostosowują do ich wartości. Jednakże ładując akumulatory, dobrze stosować się do następujących zasad. Należy ładować akumulatory w temperaturze pokojowej, tj. ok. 20°C.

YATO_YT-82851-3

Ładowanie w dużo niższej lub wyższej temperaturze może prowadzić do uszkodzenia akumulatorów, szczególnie NiMH. W przypadku rozgrzanych baterii w wyniku intensywnej pracy czy oddziaływania warunków zewnętrznych, np. upału, należy przed włożeniem ich do ładowarki poczekać aż ostygną. Podobnie trzeba postąpić w wypadku baterii zimnych, więc poczekać aż się ogrzeją do temperatury pokojowej i dopiero rozpocząć ich ładowanie. Nadmieniamy, że obecnie ładowarki mają funkcję kontroli temperatury ogniw Li-Ion, a najbardziej zaawansowane technologicznie chłodzenia powietrzem ładowanych akumulatorów. Zatem jeśli mamy taki sprzęt, nie musimy schładzać baterii.

Metabo_SB18LT-4

Aby wykorzystywać pełne możliwości baterii i zachować ich nominalną trwałość, zaleca się rozładowywać je pracą do poziomu ich nominalnego rozładowania (np. dla akumulatorów Li-Ion wynosi on 10%), a następnie ładować „do pełna”. Ich żywotność bowiem jest liczona liczbą cykli ładowania, a nie czasem pracy. Maksymalne zakresowo cykle rozładowanie/ładowanie dają korzystny dla efektywności energetycznej przebieg reakcji chemiczno-fizycznych w baterii. Nie należy jednakże doprowadzać akumulatora do stanu głębokiego rozładowywania, ponieważ przyspiesza to jego zużycie. Baterie Li-Ion stosowane w profesjonalnych wiertarko-wkrętarkach mają elektroniczne zabezpieczenie przed nadmiernym rozładowaniem.
Z prawidłową eksploatacją akumulatorów wiąże się także zasada nieprzeciążania wiertarko-wkrętarek. Pobór dużego prądu powoduje wzrost temperatury ogniw i jeśli przekroczy pewną wartość graniczną, np. dla baterii NiMH jest to 45°C, dochodzi do ich uszkodzenia i znacznego skrócenia żywotności. W przypadku baterii Li-Ion o niedopuszczenie do nadmiernej temperatury ogniw w wyniku dużego poboru prądu dba elektronika, która w wypadku przeciążenia wyłącza wiertarko-wkrętarkę.

Makita_BDF456RFE_02

Dla prawidłowej eksploatacji niezmiernie ważne jest także wykonywanie okresowych przeglądów oraz czyszczenie z kurzu i pyłów uchwytów narzędziowych oraz wnętrza maszyn. Powinny to wykonywać przeszkolone osoby lub specjalizowane serwisy. Wykonanie tych czynności zwiększa trwałość elektronarzędzi, a także zapewnia im sprawność techniczną, która jest konieczna do wydajnego ich wykorzystywania. W przypadku awarii maszyny, należy ją oddać do naprawy do specjalistycznego serwisu, najlepiej autoryzowanego przez producenta. Wykonywanie samodzielne naprawy jest nieopłacalne, w skrajnym wypadku może doprowadzić do zupełnego zniszczenia maszyny. Pamiętajmy, że doprowadzenie do zwarcia baterii o pojemności 1,3 Ah może spowodować wygenerowanie przez nią prądu o wartości 100 A, który kable i połączenia w maszynie spali w ciągu kilku sekund, zaś w przypadku akumulatora NiCd, jeśli nie ma on zaworów bezpieczeństwa, będzie przyczyną jego wybuchu.

pins,TŻ
ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments