Wiertarko-wkrętarka Makita DHP480
Klasyczną udarową wiertarko-wkrętarkę zasilaną akumulatorem spotkać można u każdego fachowca. Jeśli taką maszynę zasilimy 18-woltową baterią o pojemności 4 Ah i energię przekażemy do bezszczotkowego silnika, to otrzymamy naprawdę nowoczesne elektronarzędzie o bardzo uniwersalnym przeznaczeniu.
Bezszczotkowy silnik ma praktycznie same zalety. Jest przede wszystkim bardzo sprawny – usunięto z niego elementy konstrukcyjne (szczotki i komutator), które były źródłem iskrzenia i dużych strat energii. Motor brushless jest także praktycznie bezobsługowy – wszystkie podzespoły podlegające cyklicznej wymianie zastąpiono elementami, które praktycznie się nie zużywają i są dużo trwalsze od klasycznych szczotek. Parametry pracy silnika bezszczotkowego –
szczególnie prędkość obrotowa – są w dużej mierze sterowane elektroniką. Dokładne dobranie obrotów i utrzymanie ich na stałym poziomie to gwarancja precyzji wykonywanej pracy (np. osadzaniu wkrętów na stałej głębokości).W przypadku Makity DHP480 doskonałym uzupełnieniem wydajnego silnika bezszczotkowego jest bardzo wydajne źródło zasilania – nowoczesny akumulator litowo-jonowy o napięciu 18 V i dużej pojemności 4,0 Ah. Ogniwa Li-Ion charakteryzują się bardzo dobrą wydajnością i dużym zapasem energii. Ich istotną ważną cechą jest możliwość doładowywania w dowolnym momencie użytkowania.
W Makicie DHP480 silnik współpracuje z dwubiegową przekładnią. Na I przełożeniu maszyna osiąga maksymalnie 400 obr./min, a na II – 1550 obr./min. Z kolei mechanizm udarowy generuje odpowiednio 6000 i 23.000 uderzeń/min. Zarówno prędkość obrotowa maszyny, jak i częstotliwość udarów są płynnie regulowana za pomocą włącznika spustowego. Dodatkowo moment dokręcania dobiera się precyzyjnie za pomocą pierścienia z 16 pozycjami z dodatkową pozycją blokującą sprzęgło do wykonywania wiercenia.
Osprzęt – wiertła i bity – mocuje się w tradycyjnym uchwycie wiertarskim 13 mm. To wersja jednoczęściowa wyposażona w mechanizm automatycznego blokowania wrzeciona do bardzo wygodnej wymiany osprzętu. Warto dodać, że w mechanizmie napędowym zastosowano hamulec – obracające się wrzeciono zatrzymuje się natychmiast po wyłączeniu zasilania.
W konstrukcji wiertarko-wkrętarki udarowej Makita DHP480 znajdziemy kilka użytecznych rozwiązań. Chociażby diodę doświetlającę miejsce pracy, która włącza się automatycznie po naciśnięciu spustu. Z kolej hak transportowy pozwala powiesić nieużywaną w danej chwili maszynę na pasie narzędziowym. Świetnie wyprofilowanie rękojeści pistoletowej i pokrycie jej antypoślizgowym materiałem softgrip nie męczy dłoni, a także gwarantuje pewny chwyt narzędzia. Reasumując, Makita DHP480 wpisuje się w trend zapoczątkowany przez japońską firmę konstrukcji bardzo wydajnych i kompaktowych wiertarko-wkrętarek, które umożliwiają wygodną i jednocześnie efektywną pracę.
Dane techniczne wkrętarki akumulatorowej Makita DHP480
Maks. średnica wiercenia w stali/drewnie/cegle | 13/38/13 mm |
Obroty bez obciążenia (I/II bieg) | 0-400/0-1500 min-1 |
Częstotliwość udarów (I/II bieg) | 0-6000/0-23.000 min-1 |
Uchwyt wiertarski | 13 mm |
Typ akumulatora/napięcie/pojemność | Li-Ion/18 V/4,0 Ah |
Waga z akumulatorem | 1,8kg |