Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa Makita DDF480
18-woltowy akumulator o pojemności czterech amperogodzin i bezszczotkowy silnik we wkrętarce – brzmi całkiem zachęcająco. Po takiej konfiguracji można spodziewać się bardzo dobrej wydajności pracy i bezawaryjności.
Japońska Makita była jednym z pierwszych producentów elektronarzędzi, który wprowadził do wkrętarek silniki bezszczotkowe. Firma kontynuuje tę politykę i odświeża swoje portfolio tej grupy maszyn nowymi modelami właśnie z napędem brushless, zestawiając je z nowoczesnymi akumulatorami o pojemności 4,0 Ah. Najważniejszym elementem konstrukcyjnym nowej wkrętarki Makita DDF480 jest oczywiście silnik. Oprócz tego, że jest on znacznie mniejszy od klasycznego motoru komutatorowego, ma nad nim jedną dużą przewagę
– praktycznie nie podlega bieżącej obsłudze serwisowej. Każdy wie, że szczotki i komutator w intensywnie pracującej wkrętarce trzeba dość często zmieniać. Może nie jest to zadanie ani trudne, ani drogie, ale bardzo uciążliwe, bo zwykle narzędzia przestają pracować wtedy, kiedy są najbardziej potrzebne. W silniku bezszczotkowym nie ma komutatora i szczotek, gdyż podstawowym elementem wirnika są magnesy stałe. Pracą takiej jednostki napędowej, która działa na zasadzie silnika asynchronicznego, steruje mikrofalownik. Taka elektronika pozwala dużo precyzyjniej dawkować moc, przez co sprzęt zużywa tyle energii, ile potrzebuje. Energooszczędność jednostki napędowej wynika także z braku iskrzenia, które w silnikach elektrycznych, stosowanych w elektronarzędziach, występują pomiędzy szczotkami i komutatorem. Silnik taki jest więc wydajniejszy i sprawniejszy od jednostek komutatorowych. Konstruktorzy oceniają, że żywotność silnika bezszczotkowego jest około dwóch razy dłuższa od klasycznej jednostki komutatorowej.
Maszyna zasilana jest nowoczesnym akumulatorem 18-woltowym Li-Ion o pojemności 4,0 Ah. Tandem w postaci silnika bezszczotkowego i bardzo sprawnej baterii litowo-jonowej wydaje się być najbardziej odpowiedni dla nowoczesnego elektronarzędzia. Ogniwa Li-Ion charakteryzują się bardzo dobrą wydajnością i dużym zapasem energii. Ich istotną cechą jest możliwość doładowywania w dowolnym momencie użytkowania, ale trzeba pamiętać jednak, że w akumulatorach z elektroniką cykl ładowania nie może być przerywany.
W Makicie DDF480 silnik współpracuje z dwubiegową przekładnią. Na I przełożeniu maszyna osiąga maksymalnie 400 obr./min, a na II jest to 1550 obr./min. Prędkość obrotowa maszyny może być płynnie regulowana za pomocą włącznika spustowego. Dodatkowo moment dokręcania dobiera się precyzyjnie za pomocą pierścienia 16-pozycyjnego i dodatkowym ustawieniem blokującym sprzęgło do wykonywania wiercenia. W urządzeniu zastosowano technologię XPT, co oznacza, że ma ona podwyższoną odporność na pył i wilgoć.
Osprzęt – wiertła i bity – mocuje się w tradycyjnym uchwycie wiertarskim 13 mm. To wersja jednoczęściowa wyposażona w mechanizm automatycznego blokowania wrzeciona do bardzo wygodnej wymiany osprzętu. Warto dodać, że w mechanizmie napędowym zastosowano hamulec – obracające się wrzeciono zatrzymuje się natychmiast po wyłączeniu zasilania.
W konstrukcji wiertarko-wkrętarki udarowej Makita DDF480 znajdziemy kilka użytecznych rozwiązań. Chociażby diodę doświetlającą miejsce pracy, która włącza się automatycznie po naciśnięciu spustu. Z kolej hak transportowy pozwala powiesić nieużywaną w danej chwili maszynę na pasie narzędziowym. Świetnie wyprofilowanie rękojeści pistoletowej i pokrycie jej antypoślizgowym materiałem soft grip nie męczy dłoni, a także gwarantuje pewny chwyt narzędzia. Reasumując, Makita DDF480 wpisuje się w zapoczątkowany przez japońską firmę trend konstrukcji bardzo wydajnych i kompaktowych wiertarko-wkrętarek, które umożliwiają wygodną i jednocześnie efektywną pracę.
Dane techniczne wkrętarki akumulatorowej Makita DDF48
Maks. średnica wiercenia w stali/drewnie | 13/38 mm |
Maks. obroty bez obciążenia (I/II bieg) | 0-400/0-1550/min |
Uchwyt wiertarski | 1,5 -13 mm |
Typ akumulatora/napięcie/pojemność | Li-Ion/18 V/4,0 Ah |
Waga z akumulatorem | 1,7kg |