TEST WYRZYNARKI AKUMULATOROWEJ HITACHI CJ18DGL
Na rynek elektronarzędzi wchodzi właśnie „najświeższy” produkt Hitachi – wyrzynarka CJ18DGL. Uzupełnia ona grupę elektronarzędzi japońskiego producenta zasilanych nowoczesnymi 18-woltowymi akumulatorami Li-Ion.
Wyrzynarka akumulatorowa Hitachi CJ18DGL ma uchwyt żelazkowy i może pracować w dwóch trybach: (1) z podcinaniem, czyli brzeszczot porusza się po łuku, lub (2) liniowo. Wielkość podcinania jest regulowana 3-stopniowo za pomocą 4-pozycyjnego przełącznika zlokalizowanego na lewym boku obudowy przekładni (4. pozycja to ustawienie drugiego trybu pracy). Wymiana brzeszczotu odbywa się w testowanym urządzeniu beznarzędziowo. Wystarczy odchylić dźwignię, wsunąć brzeszczot w uchwyt, a następnie ją zwolnić i już można pracować. Silnik komutatorowy prądu stałego zintegrowany z przekładnią generuje suwy
o częstotliwości 0-2400 min-1i długości 25 mm. Jego praca jest sterowana elektronicznie, dzięki czemu włącznikiem głównym możemy regulować liczbę suwów. Elektronika chroni również silnik przed przeciążeniem, wyłączając urządzenie w przypadku jego wystąpienia lub wypadku zakleszczenia brzeszczotu.
Wyrzynarką akumulatorową Hitachi CJ18DGL możemy ciąć drewno o grubości do 65 mm, a metale miękkie (np. aluminium) – do 10 mm, stal miękką – do 6,5 mm, stal nierdzewną (INOX) do – 2,5 mm. Wyrzynarką obrobimy więc drewno twarde i miękkie, materiały drewnopochodne, stal (w tym INOX), aluminium i metale nieżelazne, materiały budowlane (o niewielkiej grubości i miękkie). Ma ona zatem przeznaczenie uniwersalne.
Płyta stopy i obudowa wyrzynarki zostały wykonane z twardego i lekkiego aluminium. Stopę wyposażono w plastikową osłonę, chroniącą cięty materiał przed porysowaniem, a także samą jej spodnią płytę przed przedwczesnym zużyciem. Stopa może też być obrócona o maksymalnie 45°, dzięki czemu wyrzynarką wykonamy cięcia skośne. W celu ustawienia skosu cięcia należy poluzować kluczem imbusowym śrubę blokującą, odpowiednio ustawić kątowo stopę (służy do tego podziałka kątowa), a następnie ją dokręcić. W wyrzynarce znajdziemy także diodę LED służącą do oświetlenia linii cięcia i pracy w miejscach, do których dociera za mała ilość światła. Urządzenie jest ergonomiczne – dobrze wyważone, a jego rękojeść pokryta jest miękką wykładziną przyjemną w dotyku.
Wyrzynarka zasilana jest z systemowych 18-woltowych akumulatorów litowo-jonowych Hitachi. Testowana maszyna pobierała energię z baterii o pojemności 6,0 Ah, która zapewnia długi czas pracy na jednym ładowaniu. Dwie takie baterie wystarczą, aby wyrzynarką Hitachi CJ18DGL pracować bez przerw. Jak już nieraz informowaliśmy, akumulatory Li-Ion Hitachi zabezpieczone są elektronicznym systemem chroniącym ich ogniwa przed przegrzaniem (przeciążeniem) i nadmiernym rozładowaniem oraz tzw. przeładowaniem. W ich ładowarce zastosowano technologię utrzymującą optymalną temperaturę ogniw i w razie ich za wysokiego rozgrzania schładzającą akumulator.
Podczas testów redakcyjnych wyrzynarką akumulatorową Hitachi CJ18DGL przeprowadziliśmy próby cięcia zgrubnego i precyzyjnego. Rozpoczęliśmy o ekstremalnej próby przecięcia kantówki o przekroju 8 x 8,5 cm z wykorzystaniem maksymalnego podrzynania. Operacja zajęła nam 36,73 s. Następnie sprawdziliśmy jej zdolność do czystego cięcia drewna, wykorzystując do tego niewielką deskę sosnową i brzeszczot do czystego cięcia. Test ten zdało Hitachi na 100%. W ostatniej próbie przecinaliśmy rurkę miedzianą CO o średnicy 22 mm (grubość ścianki 1 mm). Operację tę Hitachi CJ18DGL wykonało w 10,96 s.
Reasumując, wyrzynarka akumulatorowa Hitachi CJ18DGL to bardzo atrakcyjne
urządzenie dla profesjonalistów. Wydajna bateria z dużym zapasem prądu i mocy zapewnia długi czas pracy. Napęd gwarantuje wysoką efektywność cięcia i bardzo dobre efekty jakościowe (konieczny do tego odpowiedni brzeszczot), o czym mieliśmy okazję przekonać się sami.TŻ
Dane techniczne wyrzynarki akumulatorowej Hitachi CJ18DGL
Prędkość skokowa | 0-2400 min-1 |
Skok brzeszczotu | 25 mm |
Maksymalna głębokość cięcia drewna/aluminium | 65/10 mm |
Zakres kąta cięcia | 0-45° |
Typ akumulatora/napięcie/pojemność | Li-Ion /18 V/6.0 Ah |
Waga | 2,2kg |