TEST WKRĘTÓW ESSDRIVE

Szwedzka firma ESSVE opracowała innowacyjne wkręty ESSDRIVE, które znacznie podwyższyły standardy jakości, efektywności i ergonomii montażu elementów drewnianych. Sprawdziliśmy, dlaczego warto je stosować.

 

Producenci elektronarzędzi często, chcąc pochwalić się liczbą wkrętów zamocowanych wiertarko-wkrętarką w drewnie na jednym ładowaniu akumulatora, nie podają ich modelu i wytwórcy, a jedynie rozmiar. Brak tych informacji powoduje, że podawane przez nich dane o liczbie mocowanych wkrętów są bardzo niedokładne i przy tym trudno też ocenić, w jakim stopniu, gdyż wiąże się z tym wiele niewiadomych. W takim wypadku należy po prostu uwiadomić sobie, podobnie jak w przypadku innych produktów, że wkręt wkrętowi nierówny i podejść do

takich informacji z dużym dystansem. Że tak jest, najlepiej pokazuje nasz test wkrętów ESSDRIVE. Nie przeprowadziliśmy go jednak w celu podania ścisłej informacji o możliwościach akumulatora używanej wiertarko-wkrętarki, lecz po to, aby określić sensowność ich stosowania zarówno pod względem wymagań montażu, jak i jego pewności oraz trwałości.

Gdy pod lupą przyjrzymy się wykonaniu wkrętu ESSDRIVE, to okazuje się, że ma on spiralę prowadzącą wykonaną bardzo dokładnie i wyraźnie oddzielającą się od rdzenia nawet na ostrym czubku służącym do zagłębiania się w materiał. To powoduje, że potrzeba niewielkiego zagłębienia wkrętu, od którego zaczyna ona prowadzić go w materiale. Dlatego do wprowadzenia go w mocowany element drewniany potrzebujemy tylko ośmiu obrotów, a nie ok. 30 jak w przypadku wielu podobnych wkrętów. Dzięki temu montujemy szybciej i już w pierwszej fazie wkręcania oszczędzamy na sile docisku ręki montażysty i energii akumulatora wkrętarki. Szwedzki producent wkrętu ESSDRIVE, firma ESSVE, podaje, że do jego montażu potrzebujemy 1-kilogramowego nacisku, co oznacza siłę o ok. 2 kg mniejszą od siły potrzebnej do mocowania standardowych wkrętów. Jednym słowem operację montażu wkrętu ESSDRIVE wykonujemy pod każdym względem bardziej ekonomiczni.

Kolejną konsekwencją tak wykonanej spirali jest to, że wkręt ESSDRIVE bez oporów przechodzi przez pierwszy montowany element i bardzo szybko wkręca się w drugi. Dzięki temu negatywny efekt podnoszenia się mocowanego elementu, np. deski mocowanej do krokwi, jest zminimalizowany, co też przyczynia się do zmniejszenia zapotrzebowania pojedynczej operacji montażowej na energię akumulatora wkrętarki i siłę ręki montażysty. Gdy te oszczędności pomnożymy przez dużą liczbę takich operacji wykonywanych w ciągu dnia roboczego, to okażą się one całkiem spore. Im więcej wkręcamy, tym są większe.
W dolnej części wkrętu ESSDRIVE wyfrezowano nacięcie, które służy do rozcinania włókien drewna i przeciwdziała jego pękaniu podczas montażu oraz ułatwia odprowadzanie wiórów podczas wkręcania. Nacięcie to jednak nie znajduje się na samym zaostrzonym czubku wkrętu ESSDRIVE, tak jak w wielu podobnych konkurencyjnych produktach, i dlatego nie opóźnia wejścia spirali do pracy, a tym samym nie wydłuża czasu mocowania i nie wymusza użycia większej siły nacisku przez montażystę.

A) 20,5 zamocowanych wkrętów ESSDRIVE na jednym ładowaniu akumulatora 1,5 Ah wiertarko-wkrętarki Milwaukee M12 FPDX; B) 17,5 zamocowanych wkrętów porównawczych

 

Kolejnym ważnym elementem wkrętu ESSDRIVE jest tzw. łeb. Jego kształt został opatentowany. Na spodniej części łba wykonano frezujące rowki, które usuwają zrębki drewna i umożliwiają mocowanie wkrętu czysto i równo z powierzchnią montowanych detali. Co ważne, ESSVE bardzo dokładnie wykonuje też gniazda napędowe, co przeciwdziała wypadaniu bitów z łbów i znacznie redukuje przerwy w pracy.
Wkręty ESSDRIVE dostępne są w wykonaniu ocynkowanym i z powłoką CorrSeal. Powłoka ta zapewnia bardzo skuteczną ich ochronę przed korozją. Ma ona atest dla klasy korozyjności C4. Jest więc odpowiednia do stosowania w

środowisku przemysłowym, na wybrzeżu, w nieosłoniętych podestach, na basenach itp. Otrzymała również szwedzkie aprobaty techniczne 0075/05 i została przetestowana i zatwierdzona przez SP (Swedish National Testing and Research Institute). Otrzymała też certyfikat akceptacji wystawiony przez SITAC (Swedish Institute for Technical Approval in Construction). Nie powoduje zagrożenia dla środowiska. Jest bowiem oparta na cynku i daje efektywną ochronę przed korozją dzięki unikalnej technice powlekania. Stanowi więc alternatywę dla tradycyjnych produktów ocynkowanych na gorąco.

Wyniki redakcyjnych testów wkrętów ESSDRIVE

Do testów wybraliśmy wkręty ESSDRIVE o rozmiarach 6 x 90 mm z powłoką CorrSeal. Mocowaliśmy nimi dwie deski dębowe o grubości 5 cm za pomocą wiertarko-wkrętarki Milwaukee M12 FPDX. Podczas testów użyliśmy akumulatora Li-Ion o napięciu 12 V i pojemności 1,5 Ah oraz pierwszego biegu wiertarko-wkrętarki. Do porównania wybraliśmy wkręty ocynkowane o tych samych wymiarach (6 x 90 mm) i podobnym wykonaniu z nacięciem i łbem frezującym. Najpierw mocowaliśmy testowane wkręty ESSDRIVE. Na jednym ładowaniu akumulatora wkręciliśmy ich 20,5. Średni czas wkręcania wyniósł 8,8 s (obliczyliśmy go, odrzucając dwie skrajne wartości), najkrótszy – 7,55 s, zaś sumaryczny dla 20 operacji montażowych – 176,81 s. W przypadku ocynkowanych wkrętów porównawczych na jednym ładowaniu tego samego akumulatora zamontowaliśmy ich 17,5, czyli o 3 mniej, co oznacza różnicę 17,4% na korzyść wkrętów ESSDRIVE. Średni czas wkręcania wkrętów porównawczych wyniósł 12,34 s, najkrótszy – 10,34 s, zaś sumaryczny dla 17 operacji montażowych – 211,44 s. Z porównania tych wartości więc wynika, że średni czas montażu wkrętami ESSDRIVE jest o 40% krótszy od czasu montażu wkrętów porównawczych. Odnotować należy, że całkowity czas ich montażu podczas testu był o 19,6% krótszy od czasu montażu wkrętów porównawczych, przy czym wykonano o 17,4% więcej operacji montażowych. Ponadto zauważyliśmy, że wkręty ESSDRIVE mają dokładnie wykonane gniazdo TORX, dzięki czemu nie dochodziło do wypadania bitu z łba podczas wkręcania, co znacznie utrudnia i wydłuża tę operację. W przypadku wkrętów porównawczych gniazdo TORX było za luźne i za mało głębokie. To powodowało, że bit w przypadku niewielkiego odchylenia wkrętarki od osi wkręcania wypadał z łba wkrętu i operacja była na chwilę przerywana, co powodowało wydłużenie montażu. Zauważyliśmy też, że pierwsza faza wkręcania do momentu uzyskania samoprowadzenia przez wkręt w przypadku wkrętów porównawczych była wydłużona i trwała nawet do 50% czasu operacji montażowej, co oczywiście zaważyło negatywnie na efektywności jej wykonywania.

W drugim teście sprawdziliśmy stopień podnoszenia elementu przez mocowany wkręt. W przypadku wkrętu ESSDRIVE element ze sklejki został podniesiony na wysokość 8 mm, zaś w przypadku wkrętu porównawczego – na 15 mm. Jak widać, w przypadku wkrętów ESDRIVE negatywny efekt podnoszenia elementu mocowanego został w znacznym stopniu zminimalizowany, w przypadku przeprowadzonego testu odsetek tej redukcji wyniósł aż 87,5%.

Jak pokazały nasze testy, wkręty ESSDRIVE są znacznie lepsze od standardowych wkrętów dostępnych na rynku. Ich przewaga nad konkurencją, naszym zdaniem, jest bardzo znaczna. Sądzimy, że to zasługa

głębokiego przemyślenia przez inżynierów z ESSVE konstrukcji wkrętów i jej optymalizacji pod względem takich cech, jak siła nacisku i liczba obrotów potrzebnych do montażu oraz jakość mocowania, jak też dokładność wykonania i trwałość połączenia.

 

Reasumując, wkręty ESSDRIVE to mercedes wśród tego typy produktów przeznaczonych do montażu elementów drewnianych. Opłaca się je kupić i wykonawcy, gdyż umożliwiają oszczędną oraz estetyczną realizację prac, jak też inwestorowi, ponieważ dają wysoką pewność montażu oraz odznaczają się wysoką trwałością dzięki zastosowaniu wysoce wytrzymałych powłok antykorozyjnych.

pins

Wymiary ocynkowanych wkrętów ESSDRIVE

ŚrednicaDługość
4,0 mm30÷60 mm
4,5 mm50÷60 mm
5,0 mm60÷100 mm
6,0 mm40÷50 mm

Wymiary wkrętów ESSDRIVE z powłoką CorrSeal

ŚrednicaDługość
5,0 mm40÷120 mm
6,0 mm70÷140 mm

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments