Test wkrętarko-wiertarki Makita BDF456RFE

Wkrętarko-wiertarka Makita BDF456RFE zastępuje znany na rynku elektronarzędzi model BDF452RFE. Jej konstrukcja to wynik podążania za duchem czasu i obowiązującymi standardami technicznymi.

 

Świetnym przykładem na to, że Makita w nowej wkrętarce zastosowała nowoczesne rozwiązania, jest chociażby nowa konstrukcja silnika. Można powiedzieć, że w jednej obudowie zamontowane są dwa silniki 2-biegunowe. Osiągnięto to przez zastosowanie 4-ech magnesów w stojanie, co razem z zamontowaniem 2 szczotek pod kątem 90º umożliwiło połączenie uzwojeń wirnika „ósemkowo” z podwójnym efektem pracy.

W BDF456RFE zastosowano solidną, wykonaną całkowicie z metalu, dwubiegową przekładnie główną. Pozwala ona użytkownikowi pracować bądź szybko i wydajnie z niewielkimi średnicami wierteł i wkrętów (II bieg,

0-1500 obr./min, 36 Nm), bądź wolniej, ale za to z osprzętem o dużych średnicach (I bieg, 0-400 obr./min, 50 Nm). Parametry pracy wkrętarki reguluje się płynnie za pomocą włącznika spustowego, a precyzyjny dobór momentu dokręcania można przeprowadzić pierścieniem z 16 przełożeniami (plus blokada sprzęgła do wiercenia).

Makita BDF456RFE w takiej konfiguracji z nowym silnikiem jest w stanie wiercić w drewnie otwory o średnicy do 38 mm, w stali – do 13 mm oraz montować wkręty 4,1 x 38 mm lub realizować połączenia śrubowe w zakresie M4-M6.

Makita_BDF456RFE_03

W parze z wydajnym silnikiem musiało bowiem pójść porządne źródło zasilania. Akumulator w nowej wkrętarce Makita BDF456RFE to także rozwiązanie świetnie wpisujące się w standardy rynkowe. Japońscy konstruktorzy zastosowali we wkrętarce bardzo solidny akumulator litowo-jonowy o napięciu 18 V i pojemności 3,0 Ah. To parametry, które gwarantują duże możliwości wiercenia/wkręcania. Bateria zabezpieczona jest układem elektronicznym, który chroni ją przed przeciążeniami i możliwymi w wyniku takich sytuacji przegrzaniem oraz zbyt nagłym rozładowaniem ogniw. Warto też dodać, że systemowa ładowarka napełnia pusty akumulator w zaledwie 22 minuty.

Makita_BDF456RFE_02

Nowa wkrętarka bardzo ciekawie prezentuje się pod względem ergonomii. Użytkownik ma bowiem do dyspozycji jednoczęściowy uchwyt wiertarski o zakresie pracy 13 mm. Automatyczna blokada wrzeciona pozwala nawet jednorącz zmieniać osprzęt. Elektryczny hamulec zatrzymuje wirujący uchwyt w wiertłem lub bitem natychmiast po odłączeniu zasilania.

Projektanci zmienili kształt rękojeści głównej – jest ona teraz lepiej wyprofilowana (przez co można mocniej dociskać maszynę bez większego zmęczenia dłoni) i pokryta materiałem antypoślizgowym. W okładzinie jest wytłoczony specjalna faktura do minimum ograniczająca ryzyko ześlizgnięcia się dłoni podczas wiercenia lub wkręcania. Komfort pracy w ciemnościach podnosi także dioda oświetlająca miejsce pracy.

Makita_BDF456RFE_01

W dolnej części uchwytu na akumulator znajdziemy także hak. Zmieniono jego kształt i długość tak, by można było nieużywaną maszynę wieszać na większości pasów narzędziowych spotykanych na rynku.

W testach redakcyjnych wiertarko-wkrętarka Makita BDF456RFE spisała się znakomicie. Wszystkie zadania wykonała bardzo sprawnie i bez większych trudności. Maszyną wierciliśmy więc wycinakiem 1-ostrzowym 65 mm w sosnowej belce (otwór o głębokości 65 mm – 11 s). Użyliśmy także świdra do drewna o średnicy 32 mm. Przewiercenie nim na wylot sosnowego klocka o grubości 140 mm zajęło elektronarzędziu 18 s. Obie próby przeprowadziliśmy na I biegu, ponieważ były dosyć wymagające. W zadaniach wkręcania w tym samym materiale zamocowaliśmy dwa wkręty – o średnicy 8 mm i długości 210 mm (niepełny gwint, 3 s) i o średnicy 10 mm i długości 300 mm (niepełny gwint, 12 s).

 

 

 Dane techniczne wkrętarko-wiertarki Makita BDF456RFE

Maks. średnica wiercenia w stali/drewnie13/38 mm
Wkręt do drewna/metalu4,1 x 38 mm/M6
Maks. obroty bez obciążenia (I/II bieg)0-400/0-1500 min-1
Uchwyt wiertarskiSzybkomocujący
Typ akumulatora/napięcie/pojemnośćLi-Ion/18 V/3,0 Ah
Waga z akumulatorem1,7 kg

 

 

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments