Test wiertarko-wkrętarki YATO YT-82855

18-woltowa wiertarko-wkrętarka YATO YT-82855 z baterią o pojemności 1,5 Ah łączy w sobie duże możliwości pracy i kompaktowe rozmiary. Jak wiadomo, lekki i niewielki akumulator w znikomym stopniu wpływa na masę elektronarzędzia i sprawia, że jest ono bardzo poręczne.

YATO YT-82855 to sprzęt o solidnej konstrukcji mechanicznej. 2-polowy silnik wiertarko-wkrętarki współpracuje z dwubiegową planetarną przekładnią, o trwałości której – jak wiadomo – decydują metalowe zębatki. W przypadku YATO gwarantują one długą żywotność przy pracy pod pełnym obciążeniem. Wiertarko-wkrętarka na pierwszym biegu dysponuje obrotami 0-350/min i maksymalnym momentem wynoszącym 42 Nm. Przełożenie to przeznaczone jest

do montażu dużych wkrętów i wiercenia osprzętem o sporych średnicach. Na szybszym biegu YATO rozpędza się od 0 do 1200 obr./min. Przełożenie to przeznaczone jest do szybkiej pracy z mniejszymi średnicami wierteł czy wkrętów. Wiertarko-wkrętarką YATO wywiercimy w stali otwory o maksymalnej średnicy 10 mm, a w drewnie – 35 mm. YATO, jak pokazały nasze testy, poradzi sobie także bez problemu z wkrętami ciesielskimi o średnicy 10 mm. W urządzeniu zastosowano szybkomocujący uchwyt wiertarski o maksymalnym rozwarciu szczęk wynoszącym 10 mm. Jest to uchwyt jednoczęściowy współpracujący z automatyczną blokadą wrzeciona. Dzięki temu osprzęt możemy montować jedną ręką, co jest bardzo wygodne.

Aby silnik osiągał pełną sprawność, musi być zasilany z wydajnego źródła energii. W YATO, jak w przeważającej większości tego typu wiertarko-wkrętarek, zastosowano nowoczesny akumulator litowo-jonowy. Charakteryzuje się on 18-woltowym napięciem i pojemnością 1,5 Ah oraz wyposażony jest w 4-diodowy wskaźnik poziomu naładowania. Szybka ładowarka napełnia jego ogniwa energią w ok. 60 min.

Działanie wiertarko-wkrętarki YATO jest w pełni regulowane przez użytkownika. Prędkość obrotową ustawia się płynnie za pomocą włącznika spustowego, a kierunek obracania się wrzeciona zmienia się klasycznym przełącznikiem słupkowym umieszczonym w rękojeści. Wyboru przełożenia dokonuje się umieszczonym w górnej części obudowy przełącznikiem. Do precyzyjnego ustawiania parametrów momentu dokręcania służy pierścień z 19 ustawieniami i dodatkową pozycją blokującą sprzęgło do wiercenia. Urządzenie wyposażono także w szybki hamulec wrzeciona, który pozwala na dokładny montaż wkrętów.

Nasze redakcyjne próby rozpoczęliśmy od wiercenia w płaskowniku ze stali konstrukcyjnej o grubości 8 mm. W czasie 22,19 s wywierciliśmy wiertłem do metalu YATO z pokryciem kobaltowym otwór przelotowy o średnicy 6 mm. Następnie przystąpiliśmy do wiercenia w blacie kuchennym o grubości 4 cm z użyciem 3-ostrzowego wiertła 25 mm. Otwór przelotowy powstał w czasie 7,1 s. Sprawdziliśmy też YATO w operacjach montażu wkrętów. Najpierw wykonaliśmy standardową próbę osadzenia w belce sosnowej wkrętu 4 x 50 mm przy użyciu bitu krzyżowego YATO. Zadanie to na 2. biegu wykonaliśmy 1,83 s. Testy zakończyliśmy wkręceniem w tę samą belkę ciesielskiego wkrętu 10 x 320 mm. Operacja zajęła nam 16,95 s.

Reasumując, YATO sprawdziło się zarówno w łatwych, jak i trudnych zadaniach obróbczych i montażowych. Testowany sprzęt jest wydajny, a przy tym wygodny i ekonomiczny w zakupie orazeksploatacji.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

TEST MŁOTA WYBURZENIOWEGO HITACHI H65S3B

Młoty elektropneumatyczne należą do najskuteczniejszych narzędzi stosowanych w pracach wyburzeniowych. Te najcięższe, ważące po kilkanaście kilogramów, są w stanie zamienić najtwardszy beton czy asfalt w kupę gruzu.

 

Młot Hitachi H65S3B to jedno z najsilniejszych elektronarzędzi w klasie 18-kilogramowego sprzętu wyburzeniowego. W urządzeniu zastosowano wysokosprawny, odporny na przeciążenia silnik komutatorowy o mocy nominalnej 1340 W. Młot wyposażono w wydany system chłodzenia, dzięki czemu jego napęd nie przegrzewa się i może wydajnie pracować bez przerw. Jednostka napędowa współpracuje z pneumatycznym mechanizmem udarowym, generując udary o maksymalnej energii 45 J (według EPTA – 28 J). Młot pracuje z maksymalną częstotliwością 1400 udarów/min przy pełnym

obciążeniu, a więc jest w stanie skruszyć każdy rodzaj typowego materiału budowlanego. Warto tutaj wspomnieć, że wszystkie elementy konstrukcyjne silnika i mechanizmu udarowego są specjalnie wzmocnione, aby mogły wytrzymać przeniesienie bardzo dużych obciążeń podczas kucia. Testowany młot ma aluminiową obudowę AHB, która zapewnia mu wysoką wytrzymałość i trwałość. Jest ona całkowicie hermetyczna, co zapobiega wnikaniu do wnętrza maszyny pyłu oraz uniemożliwia wyciek środka smarnego.

Hitachi_H65S3-1

W testowanym młocie Hitachi zastosowało system antywibracyjny UVP, który znacząco redukuje wibracje do niskiego poziomu 15,5 m/s2. Inżynierowie z Hitachi nie zapomnieli o ergonomicznym wyprofilowaniu uchwytu głównego, wykonanego z tworzywa, oraz o pokryciu go specjalną miękką okładziną zmniejszającą wibracje.
W młocie wyburzeniowym Hitachi H65S3B zastosowano pancerny uchwyt narzędziowy, czyli 6-kątny (HEX) o średnicy 30 mm. Tylko bowiem takie mocowanie jest w stanie transmitować efektywnie 45-dżulowe udary i przy tym odznaczać się wysoką trwałością. Popularne uchwyty SDS-max są do tego za słabe. Do blokowania w uchwycie HEX osprzętu kującego używa się odpowiednio wyprofilowanego grubego wałka. Dzięki temu wymiana akcesoriów jest bardzo łatwa i szybka. Co najważniejsze, omówione rozwiązanie uchwytu narzędziowego jest proste w budowie i dzięki temu niezawodne.

Hitachi_H65S3-3

Młot wyburzeniowy Hitachi H65S3B to konstrukcja klasyczna z silnikiem prostopadłym do osi maszyny i masywną przekładnią zębatą, której zadaniem jest poruszanie tłoka mechanizmu udaru pneumatycznego. W górnej części młota mamy uchwyt główny w kształcie litery „D”. Zintegrowano w nim włącznik główny. W przeciwieństwie do wielu podobnych konstrukcji, gdzie spotkamy włącznik słupkowy, w Hitachi zastosowano włącznik spustowy z blokadą do pracy ciągłej. Jest on na tyle duży, że można go obsługiwać bez problemu w grubych rękawicach roboczych. Do precyzyjnego prowadzenia urządzenia służy rękojeść pomocnicza umieszczona w dolnej części młota, tuż nad uchwytem narzędziowym. Użytkownik może ją obracać wokół osi maszyny (360°) i ustawiać w najdogodniejszej dla siebie pozycji.

Hitachi_H65S3-2

Podczas redakcyjnych testów już po kilku chwilach pracy młotem Hitachi H65S3B poczuliśmy moc drzemiącą w tym urządzeniu. Twardy beton nawierzchni drogowej i bloczki betonowe pękały szybko, krusząc się na niewielkie kawałki. Proste próby potwierdziły więc, że faktycznie młot Hitachi H65S3B dysponuje ogromną siłą. Oczywiście efektywność pracy nim uwarunkowana jest umiejętnościami i krzepą operatora. Młot nie musi być jednak dociskany do obrabianych materiałów, gdyż jego masa w zupełności wystarcza do efektywnej pracy. Dodatkowy docisk nie zwiększa jego wydajności, co pokazały nasze testy. Dlatego pomimo sporej masy praca Hitachi nie jest męcząca.

 

Naszym zdaniem testowany młot Hitachi H65S3B zapewnia dużą wydajność kucia i może być z powodzeniem stosowany podczas prac drogowych. Niewątpliwym jego atutem jest wysoka trwałość i odporność na ekstremalne warunki budowalne.

pins

Dane techniczne młota wyburzeniowego Hitachi H65S3B

Moc1340 W
Liczba udarów1400 min-1
Energia pojedynczego udaru45 J (wg EPTA 28 J)
Poziom drgań15,5 m/s
Uchwyt narzędziowy6-kątny 30 mm
Waga18kg
ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2025 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu