TEST TARCZY DIAMENTOWEJ KLINGSPOR DT 350 AB EXTRA

Tarcza diamentowa Klingspor DT 350 AB to idealne narzędzie dla ekip budowlanych, których prace obejmuje szeroki zakres działań, takich jak: budowa i renowacja ulic lub remonty budynków. Narzędziem tym można bowiem ciąć zarówno asfalt, jak i beton, a nawet żelbeton.

 

Podczas wykonywania dróg czy ulic często mamy do czynienia z koniecznością cięcia asfaltu i elementów betonowych. Dochodzi więc do sytuacji, w których specjalistycznymi tarczami do asfaltu przecina się beton, co skutkuje ich szybkim stępieniem. Przeważnie odpowiada za to brak czasu na wymianę tarcz i/lub niewiedza pracowników obsługujących przecinarki spalinowe czy piły jezdne. Aby temu zaradzić, Klingspor opracował tarcze diamentowe DT 350

AB Extra, którymi możemy przecinać zarówno asfalt, jak i materiały betonowe. Należą one do linii produktowej EXTRA, czyli do grupy narzędzi profesjonalnych, które odznaczają się bardzo korzystną relacją ceny do jakości. Są więc narzędziami z ekonomicznej linii produktowej firmy Klingspor. Testowane narzędzia, jak już wspominaliśmy, przeznaczone są do cięcia asfaltu, betonu, żelbetonu. Przetniemy nimi także cegły pełne czy porotherm. Pod względem konstrukcji są to tarcze segmentowe wykonane w technologii spawania laserowego, co oznacza, że ich segmenty tnące zostały zespawane ze stalowym korpusem laserowo. Taka metoda łączenia, jak wiadomo, zapewnia najmocniejsze ich połączenie. Tarcze diamentowe Klingspor DT 350 AB spełniają więc najwyższe wymagania dotyczące bezpieczeństwa pracy narzędziami wirującymi i są certyfikowane przez oSa. Zastosowano w nich trzy rodzaje segmentów: standardowe, ochronne (skośne) i turbo. Segmenty skośne służą do ochrony połączenia spawanego, które ulega degradacji podczas cięcia asfaltu oraz materiałów abrazywnych. Skutkiem tego jest urywanie się segmentów, co w przypadku wirującej tarczy jest bardzo niebezpieczne dla jej użytkownika, gdyż może dojść do jego poważnego zranienia. Natomiast segmenty typu turbo zwiększają agresywność tarczy i szybkość jej cięcia. W przypadku testowanej tarczy o średnicy 350 mm i otworze mocującym 25,4 mm mamy więc po dziewięć segmentów standardowych i turbo oraz trzy ochronne, czyli w sumie 21.

Tarcze Klingspor DT 350 AB są dostępne w wersjach o średnicach 300 mm (otwór mocujący – 25,4 lub 20 mm), 350 mm (25,4 lub 20 mm) i 400 mm (25,4 mm) i przeznaczone do cięcia na sucho oraz mokro za pomocą przecinarek spalinowych i pił jezdnych. Niemiecki producent zaleca stosowanie tych narzędzi w tego typu maszynach o mocy do 10 kW. W skali 7-punktowej Klingspor ocenił agresywność tarcz DT 350 AB na 4 (dla asfaltu), zaś żywotność na 3 punkty (dla betonu).

W redakcyjnym teście sprawdzaliśmy tarczę Klingspor DT 350 AB o średnicy 350 mm (otwór mocujący – 25,4 mm). Do jej napędu użyliśmy przecinarki spalinowej Hitachi CM 75EPB o mocy 3,9 KW (5,3 KM) i obrotach maksymalnych wrzeciona 4200/min. W trakcie przeprowadzonych prób posuw wywierany był masą maszyny, a tarcza chłodzona wodą. Najpierw obrabialiśmy materiały abrazywne. W pierwszej próbie przecinaliśmy dwa asfaltowe elementy pochodzące z drogi wojewódzkiej (przekrój cięcia – 130 cm2). Zadanie to wykonaliśmy w 11,34 s. W drugiej próbie cięliśmy też dwa elementy asfaltowe (przekrój cięcia – 140 cm2) z drogi lokalnej. Tę operację wykonaliśmy w 9,96 s. Wykonując pierwsze dwie próby, chcieliśmy sprawdzić, czy tarcza radzi sobie z różnymi asfaltami. Jak wiadomo, materiał ten jest bardzo niejednorodny pod względem swoich właściwości, które w duży stopniu zależą od surowców stosowanych przez wytwórnie. Aby ocenić obiektywnie szybkość cięcia asfaltu, w trzeciej próbie przecinaliśmy dwie połączone cegły pełne (przekrój cięcia 24 x 6 cm, czyli 144 cm2). Jak wiadomo, są one materiałem wysoce abrazywnym, stawiającym podczas cięcia duży opór. Operacja przecięcia cegieł trwała 4,92 s. Zważywszy na znacznie większe tarcie

występujące podczas cięcia asfaltu w porównaniu do obróbki cegieł pełnych, tarczę diamentową Klingspor DT 350 AB oceniamy na wysoce efektywną w cięciu materiałów asfaltowych. Testy jej dopełniliśmy cięciem stosowanego w budowie i renowacji dróg bloczka z betonu B45 (przekrój cięcia – 25 x 7,5 cm) w wersji nieuzbrojonej oraz uzbrojonej przez nas trzema prętami stalowymi o średnicy 12 mm, w 100% imitującej żelbeton. Cięcie bloczka nieuzbrojonego trwało 18,99 s, zaś uzbrojonego – 26,29 s. Podczas dwóch ostatnich prób tarcza bardzo szybko zagłębiała się w materiał betonowy, nie miała też problemu z przecięciem twardych stalowych prętów zbrojeniowych. Gdy porówna się uzyskane wyniki z wynikami tarcz uniwersalnych oraz przeznaczonych do cięcia twardych materiałów budowlanych, to okazuje, że Klingspor DT 350 AB plasuje się w czołówce takich narzędzi pod względem efektywności cięcia, pomimo że należy do ekonomicznej linii Extra.

Reasumując, redakcyjne testy pokazały, że tarcza diamentowa Klingspor DT 350 AB zapewnia wydajne cięcie materiałów asfaltowych oraz betonowych i potwierdziły wszystkie jej zalety praktyczne deklarowane przez niemieckiego producenta.

pins

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

avatar