Test tarczy diamentowej CARAT RACER

Hitachi wprowadza na polski rynek holenderskie tarcze i korony diamentowe CARAT. Są wśród nich narzędzia o najwyższych osiągach i żywotności, ale też i klasy ekonomicznej. W redakcyjnym warsztacie testowaliśmy tarcze diamentowe: RACER, BRONZE UNIVERSAL, LASER CONCRETE STANDARD i LASER UNIVERSAL BRILLIANT.

 

 

Jak dowiedzieliśmy się niedawno w Hitachi Power Tools Polska, Hitachi Koki (Hitachi Elektronarzędzia) zakupiło jakiś czas temu cenioną w Europie, związaną z rynkiem narzędzi diamentowych markę Carat. Efektem tej transakcji jest wprowadzenie w br. marki Carat na rynek polski. W ofercie Hitachi znajdą się tarcze i korony diamentowe oraz koronki diamentowe do pracy

z twardymi materiałami wykończeniowymi. Produkty Carat zostały podzielone na cztery klasy jakościowe – BRILLIANT, PREMIUM, STANDARD i ECONOMY – oraz czytelnie oznaczone kolorami (szary – tarcze uniwersalne, niebieski – do betonu i materiał twardych, czerwone – do asfaltu i materiałów abrazywnych, białe – do kafli i glazury itp., żółte – do eternitu, kompozytów włóknistych, plastiku, itp.), co pozwala szybko dobrać odpowiednie materiałowo narzędzie. Do naszych testów redakcyjnych wybraliśmy cztery tarcze diamentowe o średnicy 125 mm: RACER, BRONZE UNIVERSAL, LASER CONCRETE STANDARD i LASER UNIVERSAL BRILLIANT

Test tarczy CARAT RACER
Tarcza przeznaczona jest do cięcia płytek ceramicznych, kafli i gresu i dostępna w średnicach 115, 125 i 230 mm. Można ją więc stosować w małych i dużych szlifierkach kątowych. Elementem roboczym tych tarcz jest segment (wieniec) diamentowy ryflowany nacięciami o kształcie litery „V”, mający wysokość 10 mm i bardzo małą grubość 1,2 mm. Spoiwo wykorzystane w tarczach CARAT RACER jest miękkie, a więc narzędzia te są zoptymalizowane do cięcia twardych i bardzo twardych materiałów typu płytki ceramiczne, kafle czy gres. Jak wiadomo, konsekwencją zastosowania miękkiego spoiwa jest stosunkowo mała wysokość wieńca turbo, zwykle dla tarcz 125 mm wynosząca 7 mm. Jednak holenderscy  inżynierowie uporali się z problemem pękania wieńca, co w przypadku testowanej tarczy zaowocowało zwiększoną wysokością segmentu, a zatem i dłuższą żywotnością (ok. 30%). Wykonane w wieńcu nacięcia są dość płytkie, co zapobiega zjawisku strzępienia obrabianego materiału. Jednakże są wystarczające do wywołania zawirowań powietrza w strefie obróbki i zwiększenia efektywności chłodzenia wieńca diamentowego podczas obróbki na sucho. Ma to pozytywny wpływ na żywotność tych narzędzi. Dla uzyskania jak największej gładkości krawędzi materiałów po przecięciu, w tarczach CARAT RACER zastosowano bardzo drobne ziarno diamentowe, które – jak wiadomo – zeszlifowuje bardzo niewielkie drobiny. Narzędzia te przeznaczone są do pracy na sucho. Tarcze CARAT RACER należą do najwyższej klasy jakościowej BRILLIANT.
Podczas przeprowadzonych prób wykonaliśmy cięcia płytek gresowych, ściennych i kamionki. Do napędu tarczy użyliśmy szlifierki kątowej Hitachi G13SB3 o mocy nominalnej 1300 W i obrotach 11.000/min. Nasze wrażenia z testów były następujące: tarcza CARAT RACER bardzo łatwo wchodzi w materiał ceramiczny. Nie zauważyliśmy nadmiernego zwolnienia obrotów szlifierki podczas cięcia glazury (czas cięcia płytki ściennej o grubości 1 cm i długości 24,5 cm: 14,9 s) i gresowych (czas cięcia płytki podłogowej o grubości 0,7 cm i długości 32,5 cm: 25,93 s), przy czym narzędzie nie wymagało praktycznie żadnego docisku. W przypadku bardzo twardej kamionki dochodziło do bardzo niewielkiego zwolnienia obrotów, lecz nie przeszkadzało to w efektywnym jej cięciu (czas cięcia elementu o długości 33 cm i głębokości 1,8 cm – 28,88 s). Reasumując, tarcza CARAT RACER zapewnia nam najwyższą wydajność cięcia twardych i bardzo twardych materiałów ceramicznych

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

avatar