Test tarczy diamentowej Bosch Best for Universal

Bosch opracował nowe tarcze diamentowe Best for Universal odznaczające się do 30% zwiększoną prędkością cięcia materiałów budowlanych. Sprawdziliśmy je w redakcyjnym teście.

 

 

 

Aby zwiększyć szybkość cięcia, konstruktorzy tarcz diamentowych do tej pory wykonywali w nich płytkie nacięcia (tzw. ryflowanie), których celem było zmniejszenie sił tarcia i zwiększenie chłodzenia tych narzędzi powietrzem podczas cięcia na sucho. Inżynierowie z Boscha poszli jednak o jeden ważny krok dalej, zachowując przy tym sam kierunek modyfikacji segmentów diamentowych. Wykonali w nich nie ryflowania, lecz trzy zęby w kształcie prostokątnym. Zabieg ten

nazwano speedteq design. Aby nie dochodziło do wyłamywania zębów podczas cięcia, przestrzenie między nimi, tzw. most, prawie całkowicie wypełniono cieńszą spiekaną spoiną metalową zawierającą diamenty, co znacznie je wzmocniło. W efekcie tarcza diamentowa z segmentami speedteq design, gdy patrzy się na nią z oddali, przypomina nieco piłę tarczową z zębami z węglików spiekanych. Jest to też efekt jej ostrzenia, gdyż przestrzenie międzyzębne nie są szlifowane i mają brązowawy kolor uzyskany podczas ich spiekania.
Zabieg wykonania w segmencie zębów zwiększył znacznie agresywność tarczy, a więc efektywność skrawania (szlifowania) materiałów budowlanych, i umożliwił szybsze usuwanie (wyrzucanie) urobku ze strefy obróbki. Znacznie też zmniejszył tarcie boczne, które powoduje obniżenie się obrotów narzędzia, bo hamuje silnik maszyny napędowej (szlifierki, przecinarki czy piły stołowej). W efekcie boschowscy konstruktorzy uzyskali duże zwiększenie (do 30%) szybkości cięcia materiałów budowalnych.

Jak łatwo się domyślić, samo zastosowanie zębatych segmentów nie spowoduje zwiększenia szybkości cięcia tarczy diamentowej, jeśli nie będą one zawierały odpowiedniej ilości prawidłowo rozmieszczonych diamentów o optymalnej wielkości i wysokiej jakości. W tym celu Bosch opracował technologię 3Dteq Diamond Array, która umożliwia równomiernie przestrzenne rozmieszczenie ziaren diamentów i zapewnia stałą oraz dużą liczbę czynnych ostrzy diamentowych na powierzchni segmentów. Można więc powiedzieć, że zwiększenie szybkości cięcia nowych tarcz Bosch Best for Universal to efekt i speedteq design, i technologii 3Dteq Diamond Array.

Jak nazwa wskazuje, tarcze Bosch Best for Universal są uniwersalne, a więc przeznaczone do cięcia szerokiego spectrum materiałów budowlanych: betonu, cegieł, kamienia, muru, itp. Mogą być używane do sporadycznego cięcia metalu. Narzędzia dostępne są w średnicach: 115, 125, 150, 180, 230, 300, 350, 400 i 450 mm. Ich segmenty mają wysokość 12 mm (tarcze od 115 do 180 mm) lub 15 mm (od 230 do 450 mm). Narzędzia przeznaczone są do stosowania w małych i dużych szlifierkach kątowych, przecinarkach spalinowych i piłach stołowych.

Podczas redakcyjnych testów sprawdziliśmy nową tarczę Best for Universal o średnicy 230 mm. Obrabialiśmy nią elementy z betonu B40, wykonując bruzdę 6,5 x 50 cm i przecinając element o wymiarach 5 x 35 cm. W celu sprawdzenia efektywności cięcia porównaliśmy ją z tarczą Best for Universal poprzedniej generacji. Do napędu tarcz użyliśmy szlifierki kątowej Bosch GWS 24-230 JVX Professional o mocy 2400 W i obrotach 6500/min. Uzyskaliśmy następujące czasy operacji: 37,91 s (bruzdowanie, nowa generacja Best for Universal) i 51,04 s (bruzdowanie, poprzednia generacja Best for Universal) oraz 15,85 s (cięcie, nowa generacja Best for Universal) i 21,1 s (cięcie, poprzednia generacja Best for Universal). Uzyskane zwiększenie szybkości obróbki wyniosło ok. 26% w przypadku bruzdowania i 25% w wypadku cięcia.

Reasumując, uzyskane wyniki testów potwierdzają wysoką wydajność nowej generacji tarcz Bosch for Universal. Narzędzia te, naszym zdaniem, bez wątpienia należą do najszybszych narynku.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Ładowarka Bosch GAL 1880 CV do akumulatorów Li-Ion 14,4/18 V

Nowoczesne i sprawne akumulatory w elektronarzędziach to tylko pierwsza część wydajnego systemu zasilania. Druga to bez wątpienia ładowarki, które nie tylko zapewniają szybkie napełnianie ogniw energią, ale także chronią je aktywnie przed uszkodzeniami i zużyciem
w trakcie eksploatacji.

Najnowsza ładowarka Bosch GAL 1880 CV przeznaczona jest do obsługi wszystkich akumulatorów Li-Ion Bosch Professional o napięciach 14,4 i 18 V. W porównaniu ze swoją poprzedniczką – modelem AL 1860 CV – nowa wersja zapewnia aż o 50% szybsze ładowanie. Przekładając to na liczby, napełnienie energią akumulatora o pojemności 1,3 Ah do 80% trwa zaledwie

10 min zaś, do 100% – w 25 min. W przypadku największej baterii 6-amperogodzinnej te czasy wynoszą odpowiednio 35 i 50 min.

Jak wiadomo, czas ładowania jest odwrotnie proporcjonalny do wartości prądu ładowania. Oznacza to, że im większy prąd, tym krótszy czas ładowania ogniw litowo-jonowych. Jednakże duży prąd powoduje szybkie ich nagrzewanie się, które jest szczególnie intensywne, kiedy napełnienie energią przekroczy 80% pojemności ogniwa. Jak wiadomo, za duża temperatura wytworzona na skutek procesów elektrochemicznych zachodzących w ogniwach powoduje skrócenie ich żywotności, a w skrajnych wypadkach nawet całkowite zniszczenie. Tę charakterystykę procesu ładowania ogniw litowo-jonowych wykorzystali inżynierowie z Boscha, tworząc ładowarkę GAL 1880 CV.

Jest ona inteligentną konstrukcją mikroprocesorową. Akumulator do 80% swojej pojemności ładowany jest przez nią bardzo szybko z użyciem prądu o największym natężeniu ośmiu amperów. Aby nie dopuścić do przegrzania baterii i tym samym do jej uszkodzenia, pozostałe 20% ładowane jest zredukowanym prądem i dlatego trwa znacznie dłużej. Zauważmy jednak, że akumulator napełniony energią w 80% wystarcza już do wydajnej pracy każdym elektronarzędziem. Dlatego ładowarka sygnalizuje nam 80-procentowe naładowanie akumulatora za pomocą wskaźników diodowych z nowym systemem komunikującym postęp procesu ładowania (tzw. HMI – Human Machine Interface). O szybkim ładowaniu do 80% pojemności baterii informuje nas często migające zielone światło. Gdy bateria zostanie naładowana do 80%, miganie zielonej lampki spowalnia do ok. 2-sekundowego. To sygnał, że już w tym momencie jest ona gotowa do pracy i że możemy ją wyjąć z ładowarki (nadmieniamy, że akumulatory Boscha można wyjąć w dowolnym momencie z ładowarek bez uszczerbku dla ich żywotności). Jeśli pozostawimy akumulator w ładowarce, ładowanie będzie kontynuowane zmniejszonym prądem aż do uzyskania 100% napełnienia energią, co zasygnalizuje nam dioda świecąca w sposób ciągły.

Jak wiadomo, efektywne i przy tym bezpieczne ładowanie wymaga nie tylko odpowiednich wartościowo prądów, ale także schładzania ogniw akumulatora. Dlatego bardzo ważną cechą konstrukcyjną ładowarki Bosch GAL 1880 CV jest aktywne chłodzenie powietrzem nazwane Active Air Cooling. Jest szczególnie efektywne w przypadku akumulatorów z obudową Bosch CoolPack, która szybko odprowadza ciepło powstałe w ogniwach na zewnątrz ich obudowy. Dzięki systemowi Active Air Cooling mamy pewność, że akumulator jest ładowany w optymalnym przedziale temperatur. To sprawia, że proces ten przebiega sprawniej i nie dochodzi podczas niego do skrócenia żywotności akumulatora. Główna korzyść z tego rozwiązania to fakt, że możemy ładować akumulator natychmiast po wyjęciu z elektronarzędzia, nawet jeśli jest jeszcze rozgrzany w efekcie pracy. Ładowarka nie czeka więc, aż on ostygnie i ładowanie rozpoczyna w momencie podłączenia go, z użyciem małego prądu niepowodującego nagrzewania się ogniw litowo-jonowych. Kiedy zostaną one schłodzone przez system Active Air Cooling, Bosch GAL 1880 CV zwiększa prąd ładowania, przyspieszając tym samym ten proces.

Reasumując, zastosowanie w nowej ładowarce Bosch GAL 1880 CV inteligentnego przyspieszenia procesu ładowania akumulatorów ma duże konsekwencje praktyczne. Dzięki niemu do wydajnej i ciągłej pracy elektronarzędziami bezprzewodowymi w zupełności wystarczą nam dwie baterie. Niewątpliwie nowa ładowarka Bosch będzie szczególnie przydatna w przypadku ciągłego użycia elektronarzędzi potrzebujących dużych ilości energii, takich jak pilarki tarczowe czy szlifierki kątowe. Naszym zdaniem

w przypadku zastosowania baterii 6,0 Ah umożliwia ona ciągłą pracę takimi maszynami z wykorzystaniem jedynie dwóch baterii. Dlatego jej zastosowanie, jak łatwo policzyć, obniża koszty produkcji czy wykonywania usług przez zoptymalizowanie (zmniejszenie) liczby potrzebnych akumulatorów iładowarek.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2024 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu