Test tarczy diamentowej Adiam Turbo Music

 Na rynku możemy spotkać wiele tarcz przeznaczonych specjalnie do cięcia glazury za pomocą małych szlifierek kątowych mających gładki wieniec diamentowy. Na tym tle wyróżnia się tarcza Adiam Turbo Music, w której zastosowano wieniec turbo. Dlatego postanowiliśmy przyjrzeć się jej bliżej.

 

Tarcze Adiam Turbo Music przeznaczone są do cięcia bardzo twardych płytek ceramicznych, a więc głównie do obróbki gresu. Wytwarzane są w średnicach 125, 180, 200, 230 i 250 mm. Można je więc stosować zarówno w maszynach stacjonarnych, jak i szlifierkach kątowych. Elementem roboczym tarcz Adiam Turbo Music jest w segment

(wieniec) diamentowy typu turbo o wysokości 7 mm. W przypadku tarczy 125 mm ma on szerokość 1,2 mm, zaś w pozostałych tarczach – 1,6 mm. Spoiwo wykorzystane w tarczach Adiam Turbo Music jest miękkie, a więc narzędzia te są zoptymalizowane do cięcia bardzo twardych materiałów typu gres. Konsekwencją zastosowania miękkiego spoiwa jest stosunkowo mała wysokość wieńca turbo. Gdyby był wyższy, mogłoby dochodzić do jego pękania i zniszczenia zarówno tarczy, jak i obrabianego materiału. Wykonane w wieńcu nacięcia są dość płytkie, co zapobiega zjawisku strzępienia obrabianego materiału. Jednakże są wystarczające do wywołania zawirowań powietrza w strefie obróbki i zwiększenia efektywności chłodzenia wieńca diametowego podczas pracy na sucho. Ma to pozytywny wpływ na żywotność tych narzędzi. Dla uzyskania jak największej gładkości krawędzi materiałów po przecięciu w tarczach Adiam Turbo Music zastosowano bardzo drobne ziarno diamentowe, które – jak wiadomo –zeszlifowuje bardzo niewiekie drobiny. Narzędziami tymi możemy ciąć zarówno na sucho, jak i mokro.

Do redakcyjnego warsztatu trafiła tarcza Adiam Turbo Music o średnicy 125 mm. Podczas przeprowadzonych prób wykonaliśmy cięcia płytek gresowych i twardych podłogowych. Do napędu tarczy użyliśmy szlifierki kątowej Metabo WE 14-125 Plus o mocy nominalnej 1400 watów. Aby zmniejszyć agresywność oddziaływania tarczy na obrabianą glazurę, zredukowaliśmy prędkość szlifierki do 5500 obr./min. Nasze wrażenia z testów były następujące: tarcza Adiam Turbo Music łatwo wchodzi w materiał. Nie zauważyliśmy przy tym nadmiernego zwolnienia obrotów szlifierki. Narzędzie nie wymaga praktycznie żadnego docisku. Tnie bez odprysków, czyli czysto, jednakże potrzebna jest do tego tzw. pewna ręka i delikatny posuw. Jak wiadomo, nawet małe odchylenia maszyny od prostopadłej do płytki płaszczyzny cięcia powodują powstawanie większych lub mniejszych odprysków. Podczas cięcia na sucho nie dochodziło do żadnego iskrzenia, co oznacza, że właściwie dobraliśmy materiał i obroty szlifierki.

 

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

avatar