Test tarczy diamentowej Adiam AvB Combi

W redakcyjnym warsztacie sprawdziliśmy, jak tarcza diamentowa Adiam AvB Combi radzi sobie z materiałami abrazywnymi.

 

Adiam AvB Combi to profesjonalna tarcza diamentowa do cięcia materiałów abrazywnych oraz twardych na mokro i sucho. Dlatego właśnie w swojej nazwie ma słowo „Combi”. Zatem przetniemy nią elementy z asfaltu, betonu sprężonego, gazobetonu, materiałów ściernych, piaskowca, porotermu, świeżego betonu oraz z twardego betonu i żelbetu. Elementem tnącym w omawianym narzędziu są 24 segmenty o wysokości 11 mm i szerokości 3,5 mm, które są połączone z korpusem metodą spawania laserowego (umożliwia to m.in. cięcie na

sucho). Jak więc łatwo można wywnioskować, tarcza Adiam AvB Combi ma klasyczną konstrukcję segmentową. Warto tu zwrócić uwagę, że cztery krzyżowo ułożone segmenty, zwane też segmentami ochronnymi, mają zwiększoną powierzchnię boczną. Ten zabieg konstrukcyjny znacznie zmniejsza tarcie boczne tarczy w strefie obróbki i przyspiesza cięcie. Adiam AvB Combi dostępna jest w wykonaniu o średnicy 350 mm (otwór mocujący 25,4 mm) i przeznaczona do stosowania w piłach drogowych i ręcznych spalinowych przecinarkach lub w maszynach stacjonarnych.

 

 

Podczas testów do napędu tarczy zastosowaliśmy przecinarkę Makita EK7651, w której zastosowano 4-suwowy silnik spalinowy o pojemności 75,6 cm3 i mocy 4,1 KM. W trakcie wykonanych prób przecinaliśmy na mokro duży element asfaltowy o wymiarach 16 x 7 cm i bloczek ze świeżego betonu o wymiarach 23 x 11,5 cm oraz blok z twardego betonu B45 (krawężnik, powierzchnia cięcia 234 cm2). Próby wykonaliśmy w czasach: 9,83 s (asfalt), 18,04 s (beton) i 19,01 s (beton twardy). Ponieważ podczas cięcia materiałów abrazywnych występuje dość duże tarcie boczne, które jest znacznie większe niż przy cięciu materiałów twardych lub bardzo twardych, zmuszeni byliśmy do stosowania delikatnego posuwu, aby nie dochodziło do klinowania się tarczy diamentowej i zatrzymywania cięcia. Z powodu tego tarcia, jak wiadomo, cięcie materiałów abrazywnych jest tylko pozornie łatwe, wymaga ono bowiem bardziej dokładnego prowadzenia maszyny i odpowiedniego dozowania posuwu. W przypadku twardego betonu, aby móc porównać wyniki, także zastosowaliśmy lekki posuw.

 

 

Naszym zdaniem, uzyskane wyniki pokazały, że tarcza Adiam AvB Combi to narzędzie, które jest nam w stanie zapewnić najwyższą efektywność w przecinaniu materiałów abrazywnych, jak też dużą w przypadku materiałów twardych. Można ją stosować również w przecinarkach słabszych niż wykorzystana przez nas w testach Makita EK7651, gdyż nawet przypadku urządzeń o mniejszej mocy zapewni nam odpowiednio dużą skuteczność pracy.
Reasumując, tarcza Adiam AvB Combi jest doskonałym rozwiązaniem w przypadku naprawy nawierzchni asfaltowych na podbudowie betonowej lub kamiennej (przeważnie granitowej). Jak wiadomo, wiele starych miejskich dróg, wykonanych z kostki brukowej, zostało pokrytych cienką warstwą asfaltu (często tylko miejscowo w celu wyrównania nierówności). Ponieważ w przypadku takiej nawierzchni mamy bezpośredni styk dwóch warstw o całkowicie różnej strukturze ściernej i twardości, zastosowanie tarczy AvB Combi do jej cięcia jest najrozsądniejszym rozwiązaniem pod względem technicznym iekonomicznym.

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

avatar