TEST TARCZ WŁÓKNINOWYCH MAKITA B-28999 i B-36273

Makita rozszerzyła swoją ofertę akcesoriów do elektronarzędzi o ścierne tarcze włókninowe klasy standard i longlife. Narzędzia przeznaczone są głównie do oczyszczania powierzchni stalowych z rdzy i farb. Ich efektywność pracy sprawdziliśmy w redakcyjnym warsztacie.

Tarcze włókninowe Makita mają pierścień z włókniny zawierającej ziarno ścierne, który zamocowany jest na talerzach napędowo-wsporczych albo z włókna szklanego (klasa standard), albo z nylonu (longlife). W talerzach wykonano otwory o średnicy 22,23 mm służące do mocowania testowanych tarcz w szlifierkach kątowych. Narzędzia te są przeznaczone do zgrubnego

czyszczenia powierzchni stalowych z rdzy, farby itp. Ich włóknina ma otwartą strukturę, dzięki czemu nie zatyka się pyłem, a farba nie topi się podczas szlifowania. W przypadku obu tarcz grubość roboczego pierścienia z włókniny jest dość duża i wynosi dla ściernic 180 mm 13,5 mm (klasa standard) i 14 mm (longlife). Zapewnia to testowanym narzędziom długą żywotność, przy czym wyższą trwałością odznaczają się tarcze klasy longlife. Ścierne tarcze włókninowe Makita dostępne są w średnicach 180 mm i 125 mm. Można więc je stosować z dużymi i małymi szlifierkami kątowymi o zasilaniu przewodowym lub akumulatorowym.

 

W redakcyjnym warsztacie sprawdziliśmy efektywność pracy tarcz włókninowych Makita B-28999 i B-36273 o średnicy 180 mm. W tarczy B-28999 klasy standard zastosowano talerz z włókna szklanego i pierścień włókninowy o grubości 13,5 mm i szerokości 35 mm.

 

 

Natomiast w tarczy B-36273 klasy longlife talerz nylonowy i pierścień włókninowy mający grubość 14 mm oraz szerokość 35 mm. Do napędu tarcz użyliśmy akumulatorowej szlifierki Makita DGA700 (napięcie zasilania – 2 x 18 V, akumulatory zasilające – 2 x Li-Ion 18 V/5.0 Ah, obroty – 7800/min). Najpierw oczyszczaliśmy bardzo twardą płytę stalową z rdzy i wżerów. Jej powierzchnię o wielkości 230 cm2 wyczyściliśmy obiema tarczami w czasie ok. 180 s. Przy tym zauważyliśmy, że tarcza B-36273 (nylonowa) ma wyraźnie mniejsze zużycie roboczej powierzchni włókninowej. W drugim teście oczyszczaliśmy blachę stalową o powierzchni 324 cm2 z czerwonego lakieru i białej farby podkładowej (sumaryczna grubość usuwanej warstwy lakierniczej – 0,3 mm). W przypadku obu tarcz zajęło nam to ok. 60 s. W przypadku usuwania lakieru z podkładem nie zauważyliśmy różnicy w zużyciu tarcz. Jak sądzimy, powodem tego była zbyt mała wielkość powierzchni obrabianej podczas prób testowych oraz niska twardość i niewielka grubość powłoki lakierniczej. Obie tarcze w obu próbach testowych pracowały efektywnie i nie potrzebowały dużego nacisku wywieranego szlifierką. Jej masa (ok. 5 kg) jest w zupełności wystarczająca do uzyskania nimi wysokiej wydajności pracy.

 

Reasumując, testowane włókninowe tarcze Makita zarówno klasy standard, jak i longlife umożliwiają szybkie usuwanie rdzy oraz powłok lakierniczych z elementów stalowych. Doskonale nadają do konserwacji ogrodzeń i konstrukcji ze stali, jak też blach stalowych, w tym także samochodowych. Nie powodują one bowiem uszkodzeń oczyszczanych powierzchni stalowych. Można ich też z powodzeniem użyć do usuwania na powierzchniach stalowych rys powstałych po agresywnym szlifowaniu ściernicami fibrowymi.

pins

 

 

 

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

avatar