Test tarcz diamentowych Abraboro N°5

Abraboro N°5 to uniwersalne tarcze diamentowe, którymi można ciąć zarówno materiały twarde, takie jak beton, oraz abrazywne, np. asfalt. Efektywność pracy tych narzędzi sprawdziliśmy w redakcyjnym warsztacie.

Tarcze Abraboro N°5 to diamentowe tarcze segmentowe przeznaczone do cięcia betonu, w tym też zawierającego kruszywa, materiałów bazaltowych, cegły i asfaltu. Dostępne są w wykonaniach o średnicach 125, 230 i 350 mm. Można więc je stosować w szlifierkach kątowych i elektrycznych oraz spalinowych przecinarkach ręcznych. Częścią roboczą tarcz biorącą bezpośredni udział w cięciu są segmenty diamentowe typu turbo o wysokości 12 mm i grubości 3,2 mm (tarcza 350 mm), 2,8 mm

(230 mm) lub 2,4 mm (125 mm).
Spoiwo segmentów, aby mogło być wykorzystywane do cięcia materiałów o bardzo zróżnicowanej twardości i abrazywności, kwalifikowane jest do tzw. spoiw średnio twardych. Segmenty zamocowane są do stalowego dysku tarczy metodą zgrzewania. Narzędzia przeznaczone są do cięcia na sucho, co oznacza też, że można nimi obrabiać z zastosowaniem wodnego chłodzenia, czyli na mokro. Przypominamy, że tarcz przeznaczonych do cięcia wyłącznie na mokro nie wolno stosować do cięcia na sucho. W dysku tarcz Abraboro N°5 wykonano otwory, aby umożliwić bardziej efektywne odprowadzanie ciepła powstającego podczas cięcia. Wywołują one bowiem zawirowania i szybszy ruch powietrza w strefie obróbki. Otwory te służą też do kompensacji naprężeń powstających podczas nagrzewania się stalowego dysku tych narzędzi w czasie pracy.

Podczas przeprowadzonych redakcyjnych testów do napędu tarczy Abraboro N°5 125 mm wykorzystaliśmy wyposażoną w osłonę CED 125 szlifierkę kątową Metabo WEA 17-125 Quick o mocy nominalnej 1700 watów i obrotach 11.000 min-1. Tarczą Abraboro N°5 230 mm przecinaliśmy przy użyciu szlifierki kątowej Makita GA9040R o mocy 2600 W i obrotach 6600/min. Narzędziami tymi wykonaliśmy pojedyncze bruzdy. W elemencie betonowym miały one długość 26 cm i głębokość 5 cm (tarcza 230 mm) oraz 2,5 cm (125 mm), zaś w elemencie asfaltowym – długość 15 cm i głębokość 5 cm (230 mm). Operacje te wykonaliśmy w następujących czasach: 13,06 s (beton, tarcza 125 mm), 17,19 s (beton, tarcza 230 mm) i 8,99 (asfalt, 230 mm). Nasze wrażenia z testów są następujące: tarcze bardzo szybko zagłębiały się w materiał betonowy oraz asfaltowy i cięły bez zwolnienia tempa. Naszym zdaniem oferują one efektywność cięcia tarcz z najwyższej półki.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments