TEST SZLIFIERKO-POLERKI TRYTON TSP710K

Szlifierko-polerka TRYTON TSP710K to de facto kątowa szlifierka mimośrodowa. Urządzenie przeznaczone jest do szlifowania wykończeniowego i zgrubnego, a także do polerowania. Jego efektywność i możliwości robocze sprawdziliśmy w redakcyjnym teście.

Jak wiadomo, szlifierki mimośrodowe to elektronarzędzia o zasadzie działania bardzo zbliżonej do zasady pracy szlifierek oscylacyjnych. Główna różnica pomiędzy tymi maszynami sprowadza się do wykorzystania w szlifierkach mimośrodowych, oprócz oscylacji, ruchu obrotowego stopy szlifierskiej. Ten dodatkowy ruch powoduje, że szlifierki mimośrodowe są bardziej agresywne w działaniu niż szlifierki oscylacyjne. Konsekwencją tego jest ich większa zdolność do usuwania materiału od szlifierek oscylacyjnych. Wśród szlifierek mimośrodowych wyróżnia się dwa podstawowe typy: z ruchem

obrotowym wymuszonym (1) oraz (2) niewymuszonym. Przypomnijmy, w szlifierkach mimośrodowych pierwszego typu stopa szlifierska obracana jest przez silnik. Transmisja ruchów obrotowego i oscylacyjnego do stopy szlifierskiej odbywa się za pośrednictwem mechanizmów przekładni. W drugiego typu szlifierkach mimośrodowych ruch obrotowy stopy wytwarzany jest przez siłę odśrodkową generowaną przez mechanizm mimośrodowy. Stąd nie ma w nich żadnej bezpośredniej lub pośredniej transmisji obrotów z silnika do stopy szlifierskiej w celu wprawienia jej w ruch obrotowy. Konsekwencją takiej zasady działania jest to, iż prędkość obrotową stopy możemy regulować jedynie przez nacisk szlifierką na obrabianą powierzchnię. Zgodnie z tym, efektem słabszego nacisku jest większa prędkość obrotowa oraz szybkość szlifowania, i odwrotnie, skutkiem silnego nacisku jest mniejsza prędkość obrotowa i szybkość szlifowania. Przykładem takiego urządzenia jest szlifierko-polerka TRYTON TSP710K.

 

TRYTON_TSP710K-1
Konstrukcję TRYTONa TSP710K oparto na budowie małych szlifierek kątowych. Urządzenie wyposażono w silnik o mocy nominalnej 710 W oraz w przekładnię kątową połączoną z mimośrodem służącym do generowania oscylacji stopy, a dokładniej mówiąc, w przypadku testowanej maszyny, talerza szlifierskiego. Tak duża moc, jak na szlifierki mimośrodowe, potrzebna jest do zapewnienia odpowiedniej siły szlifowania. Szlifierka wyróżnia się małym obwodem rękojeści, dzięki czemu dobrze leży w dłoni, a przez to jest bardzo wygodna w operowaniu. Wyposażoną ją w dodatkowe wymienne rękojeści: pałąkową i prostą (taką jak w szlifierkach kątowych). Urządzenie jest lekkie, waży 2,45 kg.

 

TRYTON_TSP710K-6
Aby można było ustawić odpowiednie parametry szlifowania lub polerowania, TRYTONa TSP710K wyposażono w elektroniczną regulację szybkości pracy w zakresie obrotów silnika od 3000 do 6300/min. Ponadto urządzenie ma elektroniczny układ płynnego rozruchu oraz pyłoszczelny włącznik i łożyska. W TRYTONie możemy stosować zamienne talerze szlifierskie o średnicach 125 lub 150 mm. Umożliwia to ich prawidłowy dobór do wielkości powierzchni obrabianej. Niewielkie elementy szlifujemy czy polerujemy, korzystając z dysku 125 mm. Zaś do dużych stosujemy talerz 150 mm. Obie średnice talerzy są standardowe, dzięki temu mamy zapewnioną pełną dostępność krążków i gąbek polerskich. Nie musimy więc martwić się, że zabraknie nam akcesoriów. Talerze szlifierskie montuje się w TRYTONie TSP710K, blokując wrzeciono kluczem i wkręcając w nie ich gwintowany bolec. Operacja demontażu jest odwrotna. Natomiast narzędzia robocze, a więc gąbki polerskie czy krążki ścierne, mocuje się do talerzy na rzepy. Jest to wygodne i jednocześnie bardzo szybkie.

 

TRYTON_TSP710K-5
W praktycznych testach TRYTONa TSP710K najpierw polerowaliśmy fronty meblowe, a potem fragment zniszczonej powłoki lakierniczej błotnika samochodowego, używając do tego mleczek polerskich do matowienia i polerowania oraz gąbek twardej i miękkiej oraz futerka polerskiego. Renowacja frontów odbyła się z użyciem talerza 125 mm, zaś błotnika samochodowego – 150 mm. Dzięki możności dobrania odpowiednich parametrów i stabilnej pracy polerki uzyskaliśmy bardzo dobry efekt polerski, którego nie powstydziłby się profesjonalny lakiernik zajmujący się obróbką frontów meblowych czy karoserii samochodowych. Testy zakończyliśmy szlifowaniem zgrubnym

i dokładnym belki sosnowej z użyciem talerza 150 mm. Najpierw usunęliśmy ślady piły trakowej i zabrudzeń, używając krążków ściernych o granulacji 40P, a następnie uzyskaliśmy dużą gładkość powierzchni belki przez użycie krążków o granulacjach 60P, 120P i 180P.

 

TRYTON_TSP710K-2
Reasumując, dzięki regulacji elektronicznej w TRYTONie TSP710K mamy możliwość doboru prawidłowej częstotliwości oscylacji talerza szlifierskiego. To zaś, pod warunkiem zastosowania odpowiednich akcesoriów – mleczek polerskich, gąbek i futerek oraz krążków ściernych, pozwala uzyskać bardzo dobre jakościowo rezultaty w postaci czystych i gładkich powierzchni lakierowanych, drewnianych itp. Pomaga w tym wydajny silnik, który zapewnia stałe parametry pracy bez względu na wielkość zastosowanych obrotów.

pins

Dane techniczne szlifierki-polerki TRYTON TSP710K

Moc nominalna

710 W

Średnica talerza szlifierskiego

125 lub 150 mm

Prędkość obrotowa bez obciążenia

3000-6300 min-1

System mocowania materiałów ściernych

na rzepy

Gwint wrzeciona

M14

Długość kabla zasilającego

5 m

Elektroniczna regulacja prędkości pracy

+

Płynny rozruch

+

Ciężar

2,45 kg

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

avatar