Test szlifierki kątowej YATO YT-82102

Duże szlifierki kątowe to bardzo popularne elektronarzędzia. Spotkać je można w każdym zakładzie przemysłowym i na każdej budowie. Możemy nimi ciąć elementy o dużej grubości, jak też efektywnie szlifować spore powierzchnie metalowe.

Duże szlifierki kątowe współpracujące z tarczami 180 i 230 mm, mające silniki o mocy 2000-2600 W, stosuje się w przemyśle i budownictwie. Największymi atutami tych maszyn są duże możliwości cięcia (stali, betonu) i moc, która pozwala obrabiać najtwardsze materiały.

YATO YT-82102 należy właśnie do licznej grupy takich szlifierek. Testowane elektronarzędzie ma klasyczną konstrukcję. Wyposażono je w wydajny silnik o mocy 2200

W. Generuje on przez przekładnię kątową na biegu luzem obroty wynoszące 6000/min. Narzędzie przystosowane jest do współpracy z tarczami o średnicy 230 mm, co w połączeniu z dużym zapasem mocy pozwala efektywnie ciąć stal czy beton.
Konstruktorzy szlifierki zadbali szczególnie o jej trwałość. Mamy więc w niej wirnik zabezpieczony przed pyłem szlifierskim, obieg powietrza wokół silnika, który zwiększa efektywność chłodzenia i podwyższa jego odporność termiczną. Jest też przekładnia wykonana w wysokogatunkowej stali mieszcząca się we wnętrzu głowicy metalowej.

W YATO YT-82102 tarcza tnąca ukryta jest pod metalową osłoną, która chroni operatora przed iskrami i skutkami rozerwania się ściernicy w trakcie cięcia. Mocowana jest do kołnierza głowicy za pomocą śrubowego zacisku. Zmianę położenia osłony wykonuje się więc przez poluzowanie/dokręcenie śruby mocującej wkrętakiem. Wymianę tarcz ułatwia blokada wrzeciona. Mocuje się je za pomocą klucza i śrubowej nakrętki (gwint wrzeciona – M14).

Uchwyt główny szlifierki YATO YT-82102 jest odpowiednio wyprofilowany do dłoni oraz pokryty miękką wykładziną, co zapewnia sprawowanie pełnej kontroli nad maszyną. Można go ustawiać w trzech pozycjach kątowych, czyli obracać co 90° i blokować. To rozwiązanie zwiększa wygodę pracy, szczególnie podczas cięcia, w trakcie którego maszynę obraca się przeważnie o 90°. W urządzeniu zastosowano, podobnie jak w innych tego typu elektronarzędziach, włącznik zasilania z blokadą pracy ciągłej. Z kolei rękojeść pomocnicza może być mocowana w głowicy w trzech pozycjach – z prawej lub lewej strony bądź w górnej części. Dzięki temu testowaną maszyną mogą wygodnie pracować operatorzy prawo- i leworęczni.

W redakcyjnym warsztacie przetestowaliśmy YATO YT-82102 pod kątem wydajności cięcia i szlifowania. Sprzęt tej klasy musi być mocny i szybki – takie są wobec niego wymagania. W pierwszej próbie skracaliśmy bardzo twardy stalowy pręt (gładki) o średnicy 30 mm, wykorzystując do tego ściernicę korundową do cięcia o granulacji 36. Z tym dość twardym elementem YATO poradziło sobie w 18,12 s, co jest wynikiem godnym odnotowania i pokazującym, że testowana szlifierka dysponuje profesjonalną wydajnością. W drugim zadaniu szlifowaliśmy bok płaskownika ze stali konstrukcyjnej przy użyciu ściernicy korundowej o granulacji 36. W czasie 20-sekundowej obróbki YATO zeszlifowało 6 g materiału stalowego.

Reasumując testy redakcyjne, YATO YT-82102 to mocna szlifierka kątowa, którą można szybko i wygodnie pracować. Jej atrakcyjność niewątpliwie podwyższają solidne wykonanie i rozwiązania zwiększającetrwałość.

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

TEST LEKKIEJ I KOMPAKTOWEJ POLERKI AKUMULATOROWEJ MAKITA DPV300

Makita niedawno opracowała kompaktową akumulatorową polerkę pistoletową klasy 18 V. Jest ona doskonałą propozycją nie tylko dla fachowców z branży motoryzacyjnej, ale także m.in. dla stolarzy, meblarzy i renowatorów oraz firm zajmujących się obróbką stali nierdzewnych.

Już na pierwszy rzut oka widać, że testowana akumulatorowa polerka Makita DPV300 ma kompaktowe wymiary i niską masę. Sprzęt znakomicie leży w dłoniach i pozwala na bardzo sprawne operowanie, a brak kabla zasilającego dodatkowo ułatwia wykonywanie nim prac polerskich i szlifierskich. Testowana polerka Makita DPV300 zasilana

jest systemowymi akumulatorami Li-Ion o napięciu 18 V i pojemnościach 1.5, 2.0, 3,0. 4.0, 5.0 i 6.0 Ah, które mocuje się w dolnej części rękojeści.

Konstrukcja akumulatorowej polerki Makita DPV300 oparta jest na wiertarko-wkrętarce. Urządzenie ma oczywiście zmodyfikowany układ napędowy, aby obroty i moment obrotowy były dopasowane do operacji polerskich oraz szlifierskich. Elektronarzędzie wyposażone jest w 2-biegową przekładnię planetarną i silnik bezszczotkowy, który generuje na I biegu 0-2800 obr./min, zaś na II – 0-9500 obr./min. Wartości te regulowane są płynnie włącznikiem spustowym. Elektronika polerki stabilizuje także obroty pod zmiennym obciążeniem, a także uniemożliwia jej przypadkowe uruchomienie (antyrestart) w przypadku montażu akumulatora we włączonym urządzeniu. Przed przypadkowym uruchomieniem testowany sprzęt zabezpiecza także suwakowa blokada włącznika. Jest on również wyposażony w blokadę do pracy ciągłej, która ułatwia wykonywanie dłużej trwających operacji polerskich lub szlifierskich.

W polerce DPV300 japoński producent zastosował uchwyt gniazdowy z gwintem 5/16″-24UNF. Montuje się w nim talerze szlifierskie o średnicy 75 mm (z mocowaniem na rzep) oraz 46 mm (z gwintem wewnętrznym służącym do montażu krążków ściernych 50 mm z trzpieniem gwintowanym TR). Montaż tego osprzętu ułatwia blokada wrzeciona. Na talerzach 75 mm montuje się osprzęt szlifierski: gąbki i futerka o średnicy do 80 mm, zaś na talerzach 46 mm – krążki ścierne z mocowaniem Roloc o średnicach do 50 mm. Testowana polerka wyposażona jest także w uchwyt dodatkowy, który można zamontować z prawej lub lewej strony obudowy jej przekładni.
Omawiany sprzęt Makita wykonała w technologii XPT, co oznacza, że ma on podwyższoną odporność na pył i wilgoć. W tym celu otwory wlotowe powietrza zostały zabezpieczone osłonami (siatkami) przeciwpyłowymi. Minimalizują one przedostawanie się drobin pyłu do wnętrza urządzenia podczas jego pracy.

Naszym zdaniem, choć akumulatorowa polerka Makita DPV300 przeznaczona jest głównie do prac lakierniczych wykonywanych podczas naprawy czy renowacji karoserii samochodowych, z powodzeniem może być stosowana w innych obszarach – w meblarstwie czy podczas obróbki elementów ze stali nierdzewnej. Dlatego podczas redakcyjnych testów wypolerowaliśmy nią blachę ze stali nierdzewnej, jak też lakierowane na czarno formatki meblowe, nadając im estetyczny połysk. Zadania te wykonaliśmy bardzo szybko, uzyskując doskonałe efekty jakościowe. Użyliśmy do tego obrotów 1. biegu oraz gąbek i futerek o średnicy 80 mm znajdujących się na standardowym wyposażeniu polerki oraz markowych past polerskich. Sprawdziliśmy też, jak polerka Makita DPV300 sprawuje się w szlifowaniu zgrubnych elementów stalowych za pomocą krążka 50 mm o granulacji 60. Okazało się, że z obrotami 9500/min bardzo wydajnie usuwa naddatki materiałowe.

Naszym zdaniem, polerka Makita DPV300 to zaawansowane technicznie i ergonomicznie urządzenie, lekkie i bardzo łatwe w prowadzeniu, którym można dokładnie „dozować” nacisk oraz obroty. Jej zalety mogą wykorzystać nie tylko lakiernicy samochodowi, ale także

meblarze i profesjonalni renowatorzy, którzy zajmują się przywracaniem blasku starym sprzętom itp.

Dane techniczne polerki akumulatorowej Makita DPV300

Napięcie zasilania18 V
Obroty luzem (I/II bieg)0-2800/0-9500 min-1
Uchwyt narzędziowygwint wewnętrzny 5/16″-24UNF
Maks. średnica osprzętu polerskiego/tarczy szlifierskiej80/50 mm
Rodzaj akumulatora/ pojemność/napięcieLi-Ion/1.5, 2.0, 3,0. 4.0, 5.0 i 6.0 Ah
Elektroniczna regulacja i stabilizacja obrotów+
Antyrestart system+
Silnik bezszczotkowy+
Kierunek obrotóww prawo
Wykonanietechnologia XPT
Blokada wrzeciona+
Długość całkowita z akumulatorem BL1860B160 mm
Masa (w zależności od stosowanego akumulatora)1,3-1,6 kg
pins
ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
copyright 2025 portalnarzedzi.pl | wykonanie monikawolinska.eu