TEST SZLIFIERKI KĄTOWEJ HITACHI G 13VE
Do redakcyjnego warsztatu trafiła pierwsza na świecie przewodowa szlifierka kątowa Hitachi G 13VE na tarcze 125 mm wyposażona bezszczotkowy silnik. Japoński producent konsekwentnie kontynuuje stosowanie nowoczesnych silników bezszczotkowych w elektronarzędziach przewodowych. Wcześniej takie jednostki napędowe znalazły się w jego kluczach udarowych i młotach SDS-max.
Gdy weźmie się do ręki szlifierkę kątową Hitachi G 13VE, od razu rzucają się w oczy jej kompaktowe wymiary. Ma ona obwód wynoszący 17,5 cm. Dla porównania podajemy, że model Hitachi G 13SB3 o mocy 1300 W z silnikiem komutatorowym ma obwód wynoszący 23,5 cm. W przypadku Hitachi G 13VE mamy więc do czynienia ze znaczącym postępem
w zmniejszaniu gabarytów tego typu urządzeń i zwiększaniu wygody operowania nimi. Umożliwiło go zastosowanie silnika bezszczotkowego typu EC. Jak już nieraz informowaliśmy, silniki bezszczotkowe mają sprawność rzędu 70–80%, czyli o 15–25% wyższą od 1-fazowych silników komutatorowych charakteryzujących się wysoką jakością wykonania. W przypadku silników komutatorowych niższej jakości różnica w sprawności jest rzędu nawet 50–70%. Bezszczotkowce są też znacznie od nich mniejsze, a to umożliwia zmniejszenie gabarytów zasilanych nimi elektronarzędzi.
Z użyciem silników bezszczotkowych w elektronarzędziach przewodowych wiąże się zastosowanie zaawansowanego elektronicznego sterowania mikroprocesorowego. Dlatego w testowanej szlifierce znajdziemy prostownik prądu zmiennego pochodzącego z sieci, którym zasilane jest narzędzie, i mikrofalownik z procesorem oraz czujnikiem Halla, który zamienia prąd stały pochodzący z prostownika na 3-fazowy zmienny o odpowiednich parametrach częstotliwościowych i umożliwia dokładne sterowanie obrotami silnika i ich stabilizację pod zmiennym obciążeniem oraz jego łatwy i przy tym łagodny rozruch.
Silnik bezszczotkowy zastosowany w szlifierce Hitachi jest bezobsługowy, wysoce trwały i odporny na ciężkie warunki pracy. Jest też mniej wrażliwy na spadki napięcia w porównaniu z tradycyjnym silnikiem szczotkowym. Dlatego lepiej niż silniki komutatorowe współpracuje z agregatami prądotwórczymi oraz lepiej sprawuje się w przypadku użycia długiego przedłużacza. Warto tu wspomnieć, że testowaną szlifierkę Hitachi wyposażono w układ zabezpieczający ją przez przypadkowym uruchomieniem.
Zastosowana w niej bezszczotkowa jednostka napędowa ma moc 1320 W i rozpędza wrzeciono do 10.000 obr./min. Można je ustawiać pokrętłem, począwszy od wartości 2800/min.
Szlifierka Hitachi G 13VE obsługuje tarcze o średnicy 125 mm montowane do wrzeciona na śrubę M14. Japoński producent zastosował beznarzędziową regulację pozycji osłony tarczy i tym samym skrócił czas obsługi szlifierki. Wyposażył ją też w dodatkowy uchwyt antywibracyjny, wyłożony solidnej grubości okładziną pochłaniającą drgania i zapewniającą pewne trzymanie maszyny podczas pracy.
Podczas redakcyjnych testów najpierw przecinaliśmy tarczą korundową dwa połączone stalowe pręty zbrojeniowe, każdy o średnicy 20 mm. Zadanie to wykonaliśmy w czasie 14,09 s. Następnie przy użyciu tarczy korundowej przecięliśmy płaskownik ze stali nierdzewnej o wymiarach 80 x 7 mm w czasie 17,19 s. Test zakończyła próba szybkiego szlifowania zgrubnego płaskownika ze stali konstrukcyjnej za pomocą ściernicy listkowej o granulacji 40. W czasie 30 s usunęliśmy 30 g materiału stalowego. Gdy porównaliśmy uzyskane wyniki z wynikami testów szlifierek kątowych na tarcze 125 mm, okazało się, że szlifierka kątowa Hitachi G 13VE oferuje nam moc 1650-watowych tego typu profesjonalnych urządzeń wyposażonych w silniki komutatorowe.
Reasumując, należy stwierdzić, że testowana szlifierka odznacza się bardzo wysoką sprawnością. Dlatego nie jest przesadne stwierdzenie, że łączy w sobie kompaktowe wymiary z wysoką mocą użyteczną i tym samym wyznacza nowe standardy ergonomii i efektywności pracy dla profesjonalnych przewodowych szlifierek kątowych na tarcze
125 mm.pins
Dane techniczne szlifierki kątowej Hitachi G 13VE
Moc | 1320 W |
Obroty na biegu jałowym (min-1) | 2800-10.000/min |
Regulacja prędkości obrotowej | + |
Średnica tarczy szlifierskiej | 125 mm |
Gwint wrzeciona | M14 |
Waga | 1,8kg |