TEST SZLIFIERKI KĄTOWEJ HIKOKI G 23BYE
Do redakcyjnego warsztatu trafiła przewodowa szlifierka kątowa HiKOKI G 23BYE na tarcze 230 mm wyposażona w bezszczotkowy silnik. Japoński producent konsekwentnie kontynuuje stosowanie nowoczesnych silników bezszczotkowych w elektronarzędziach przewodowych. Wcześniej takie jednostki napędowe znalazły się w jego małej szlifierce kątowej, kluczach udarowych i młotach SDS-max.
Gdy weźmie się do ręki szlifierkę kątową HiKOKI G 23BYE, od razu rzucają się w oczy jej zmniejszone wymiary i niska masa 4,2 kg. Jak wiadomo, tego typu narzędzia ważą od 5 do nawet 6,6 kg. W przypadku HiKOKI G 23BYE mamy więc do czynienia ze znaczącym postępem w zmniejszaniu gabarytów tego typu urządzeń i ich
masy, co znacząco zwiększa wygodę operowania nimi. Jest to niewątpliwie konsekwencją zastosowania wysokosprawnego silnika bezszczotkowego. Tego typu jednostki napędowe są też znacznie mniejsze od odpowiadających im silników komutatorowych (szczotkowych) na 1-fazowy prąd zmienny 230 V/50 Hz. Ta istotna ich cecha umożliwia zmniejszenie gabarytów zasilanych nimi elektronarzędzi, czego najlepszym przykładem jest testowana szlifierka kątowa HiKOKI G 23BYE.Z użyciem silników bezszczotkowych w elektronarzędziach przewodowych wiąże się zastosowanie w nich zaawansowanego elektronicznego sterowania mikroprocesorowego. Umożliwia ono dokładną kontrolę i sterowanie obrotami silnika oraz ich stabilizację pod zmiennym obciążeniem, jak również jego łagodny rozruch. W HiKOKI G 23BYE rozbudowana elektronika chroni też silnik przed przeciążeniem i przegrzaniem. Kolejną jej funkcją jest zabezpieczenie przed ponownym przypadkowym uruchomieniem w wypadku odcięcia zasilania. Urządzenie wyposażono także w hamulec tarczy, który zatrzymuje ją w 2 s po wyłączeniu silnika. O stanie testowanego elektronarzędzia informuje dioda kontrolna. Sygnalizuje ona zielonym światłem podłączenie go do sieci elektrycznej, zaś czerwonym – zadziałanie funkcji ochrony przed przypadkowym uruchomieniem. Zaś gdy miga na czerwono, informuje o zatrzymaniu szlifierki z powodu przeciążenia lub przegrzania silnika lub próby włączenia jej w przypadku działania hamulca tarczy.
Silnik bezszczotkowy zastosowany w szlifierce HiKOKI jest bezobsługowy, wysoce trwały i odporny na ciężkie warunki pracy. Ma moc nominalną 2200 W i rozpędza wrzeciono do 6600 obr./min. Szlifierka HiKOKI G 23BYE obsługuje tarcze o średnicy 230 mm montowane do wrzeciona na gwint M14. Ich mocowanie ułatwia blokada wrzeciona. Japoński producent zastosował w testowanym urządzeniu beznarzędziową regulację pozycji osłony tarczy i tym samym skrócił czas jego obsługi. Wyposażył je też w dodatkowy uchwyt antywibracyjny mający grubą okładzinę pochłaniającą drgania i zapewniającą pewne trzymanie podczas pracy. Można go mocować z prawej lub lewej strony metalowej obudowy przekładni kątowej oraz na jej górze. Ważnym elementem zastosowanym w testowanym urządzeniu są też wymienne filtry chroniące jego wnętrze i silnik przed pyłem.
Reasumując, szlifierka kątowa HiKOKI G 23BYE to urządzenie wysoce ergonomiczne, zaawansowane technicznie, bezpieczne w pracy, jak też bardzo solidnie wykonane z dbałością o wysoką trwałość. Aby przekonać się, czy jest też wysoce efektywna w pracy, w redakcyjnym przeprowadziliśmy trzy standardowe testy. Najpierw przecinaliśmy tarczą korundową dwa połączone stalowe profile 4 x 2 cm (grubość ścianki 3 mm). Zadanie to wykonaliśmy w czasie 23,07 s, stosując jedynie posuw wywierany masą szlifierki. Następnie przy użyciu tarczy korundowej, stosując posuw wywierany masą szlifierki, przecięliśmy stalowy pręt zbrojeniowy o średnicy 20 mm w czasie 19,2 s. Test zakończyła próba szybkiego usunięcia rdzy z płaskownika ze stali konstrukcyjnej o powierzchni 270 cm2 za pomocą ściernicy korundowej o granulacji 24. Oczyszczanie płaskownika z rdzy wykonaliśmy w 2 min.
Redakcyjne testy pokazały, że 2200-watowa szlifierka HiKOKI G 23BYE oferuje wydajność tego typu maszyn o mocy 2600 watów, a
pins
Dane techniczne szlifierki kątowej HiKOKI G 23BYE
Moc | 2200 W |
Obroty na biegu jałowym (min-1) | 6600/min |
Średnica tarczy szlifierskiej | 230 mm |
Gwint wrzeciona | M14 |
Waga | 4,2kg |