Test szlifierki akumulatorowej Bosch GWS 18 V-LI Professional

Bosch GWS 18 V-Li Professional to akumulatorowa szlifierka kątowa. Jej możliwości robocze sprawdziliśmy w redakcyjnym warsztacie.

 

Sensowne jest pytanie, czy szlifierka zasilana bateryjnie ma jakikolwiek sens użytkowy? Ma, bo jest przede wszystkim mała, poręczna, nie posiada ograniczeń mobilności w postaci kabla. Jej działanie nie jest zależne od dostępu do gniazdka elektrycznego, ale od naszej skrupulatności i naładowania ogniw w dniu poprzedzającym pracę. Oczywiście, nie należy się spodziewać, że szlifierka akumulatorowa chociażby dorówna osiągom swojej odpowiedniczki sieciowej. To maszyna uzupełniająca zestaw narzędzi budowlańca, którą wykonuje się cięcia w miejscach niedostępnych dla klasycznego modelu, nawet jedną ręką bez obaw o bezpieczeństwo.

Żeby akumulatorowa szlifierka kątowa zdawała

egzamin, musi posiadać bardzo wydajne źródło zasilania. Tak jest w przypadku testowanej maszyny Bosch GWS 18 V-LI. Akumulator Li-Ion charakteryzuje się napięciem 18 V i pojemnością 3 Ah. Te parametry gwarantują jedną z najlepszych w tej klasie urządzeń wydajność cięcia i szlifowania. Ogniwa wykonane są w technologii Premium. Czas pracy akumulatorów Li-Ion Premium jest o wiele dłuższy od czasu pracy innych akumulatorów.

Bosch_GWS18V-LI_02-2

Wynik taki uzyskano dzięki zastosowaniu wysoko wydajnych ogniw akumulatora oraz inteligentnemu zarządzaniu energią. W porównaniu z innymi akumulatorami, baterie Li-Ion Premium osiągają nawet o 400% dłuższą żywotność. To zasługa systemu Bosch Electronic Cell Protection (ECP). Skutecznie chroni on ogniwa akumulatora przed przeciążeniem, przegrzaniem i całkowitym rozładowaniem. Obudowa akumulatora wykonana jest ze specjalnego materiału o nazwie Bosch Heat Conductive Housing (HCH). Zapewnia on optymalne odprowadzanie ciepła na zewnątrz, przez co również wydłuża żywotność akumulatora. Warto też podkreślić, że akumulatory napełnia się energią za pomocą szybkich ładowarek Bosch Hyper Charge. Praktycznie rzecz ujmując, rozładowane akumulatory są ponownie gotowe do pracy po ładowaniu w przerwie śniadaniowej. Testy laboratoryjne wykazały, że akumulator 18 V 3 Ah wystarcza na wykonanie ok. 42 cięć stalowych prętów żebrowanych 12 mm, 60 cięć rury PCV o średnicy 200 mm (grubość ścianki 2 mm) i około 90 cięć miedzianej rurki o średnicy 22 mm (grubość ścianki 2 mm). Taki zasób energii wystarczy także na 6-minutowe zeszlifowanie 27 g stalowej powierzchni.

Te naprawdę dobre wyniki pracy to zasługa sprawnego napędu. Silnik na biegu jałowym „rozpędza” przez przekładnię kątową wrzeciono do 10.000 obr./min, zapewniając maszynie prawidłowe parametry pracy. Motor wyposażony jest w system Electronic Motor Protection (EMP). Jest to elektroniczny układ, który automatycznie wyłącza silnik w chwili jego nadmiernego obciążenia. Zapobiega w ten sposób przegrzaniu się jednostki napędowej i wydłuża żywotność całego podzespołu. Jeśli w trakcie cięcia zbyt mocno dociśniemy tarczę do obrabianego materiału, silnik się wyłączy. Należy wtedy włącznik główny przesunąć do pozycji „wyłączony” i ponownie uruchomić narzędzie. W układzie napędowym zastosowano 4 specjalne szczotki węglowe LifetimeBrush, które nie wymagają wymiany.

Bosch_GWS18V-LI_01-1

Nowy model szlifierki Bosch obsługuje tarcze o średnicy 115 mm. Mocuje się je do wrzeciona za pomocą standardowej nakrętki M14. Taki rozmiar osprzętu pozwala wykonywać cięcia o maksymalnej głębokości 30 mm. Osłona tarczy – metalowa – spełnia obowiązujące od niedawna normy bezpieczeństwa, skutecznie chroniąc operatora przed odłamkami rozrywającej się tarczy. Za bezpieczeństwo użytkownika odpowiedzialny jest także dwufunkcyjny włącznik główny oraz system chroniący przed ponownym rozruchem maszyny w momencie odcięcia zasilania spowodowanego zakleszczeniem tarczy. Warto też dodać, że korpus szlifierki pokryty jest antypoślizgowym materiałem, który pozwala bezpiecznie pracować nawet jedną ręką. W zadaniach wymagających większej kontroli należy skorzystać z uchwytu pomocniczego (wkręcanego do głowicy z lewej lub prawej strony). Komfortowa i niemęcząca praca nawet w najciaśniejszych zakamarkach możliwa jest dzięki niewielkim rozmiarom narzędzia (długość 320 mm) i wadze (2,3 kg z baterią).

Reasumując, użytkownik dostaje do ręki zaawansowane technicznie narzędzi. W teście więc sprawdziliśmy, jak

zachowuje się ta technika w pracy. Zależało nam na sprawdzeniu, jak działają elektroniczne układy chroniące przed przeciążeniem akumulator oraz silnik. W wielu podobnych urządzeniach dostępnych na rynku, naszym zdaniem, są one za czułe, co w efekcie czyni ze szlifierek akumulatorowych narzędzia do bardzo lekkiego cięcia i szlifowania, a jakiekolwiek mocniejsze dociśnięcie tarczą do materiału – czy to w trakcie cięcia, czy szlifowania – powoduje wyłączenie maszyny. Efektem tego jest mała użyteczność takiego elektronarzędzia. Dlatego próby zaczęliśmy od mocniejszego dociskania tarczy szlifującej do materiału. I tu zostaliśmy mile zaskoczeni – nowym Boschem można mocniej poszlifować, a więc okazał się on maszyną zdolną do wykonywania cięższych zadań. Oczywiście, układy chroniące akumulator i silnik przed przeciążeniem działały w wypadku dość silnego dociśnięcia tarczą do obrabianego materiału.

W następnych przeprowadzonych próbach wykonaliśmy cięcia na czas stalowego profilu o przekroju prostokąta 30 x 20 mm i grubości ścianki 2 mm. Najkrótszy czas, jaki uzyskaliśmy, to 7,5 s. Wynik ten oznacza, że szlifierka Bosch GWS 18 V-Li Professional w swojej klasie należy do najwydajniejszych na rynku, a także potwierdza prawidłowe dobranie czułości elektronicznych układów antyprzeciążeniowych, które nie zatrzymują maszyny, a więc tym samym nie uniemożliwiają efektywnego cięcia.

Autor: Marek Pudło, pins

 

Dane techniczne szlifierki akumulatorowej Bosch GWS 18 V-LI Professional

Prędkość obrotowa na biegu jałowym

10.000/min

Średnica tarczy szlifierskiej

115 mm

Rodzaj baterii/napięcie/pojemność

Li-Ion/18 V/3 Ah

Waga

2,3 kg

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments