TEST SYSTEMU ZASILANIA HITACHI MULTI-VOLT

Hitachi opracowało nowe 2-napięciowe litowo-jonowe akumulatory Multi-Volt. Oferują one użytkownikom elektronarzędzi japońskiego producenta napięcie zasilania 18 i 36 V i mogą być zastosowane zarówno w nowych urządzeniach 36-woltowych, jak i dotychczas produkowanych 18-woltowych.

Akumulatory Multi-Volt inżynierowie z Hitachi zaprojektowali z myślą o nowych elektronarzędziach 36-woltowych, zapewnijąc ich pełną kompatybilność z dotychczas produkowanymi urządzeniami 18 V. Tajemnica tych baterii tkwi w ich systemie połączeń ogniw Li-Ion – dla narzędzi 36 V system łączy 2 x więcej ogniw szeregowo, a dla urządzeń 18 V – równolegle. Wybór napięcia dokonywany jest automatycznie przez elektronikę akumulatora Multi-Volt, która rozpoznaje elektronarzędzie, do którego podłączono baterię.

 

size-full wp-image-60220" src="https://portalnarzedzi.pl/wp-content/uploads/2018/06/Hitachi-Multi-Volt-1.jpg" alt="Hitachi-Multi-Volt-1" width="1100" height="733" srcset="https://portalnarzedzi.pl/wp-content/uploads/2018/06/Hitachi-Multi-Volt-1.jpg 1100w, https://portalnarzedzi.pl/wp-content/uploads/2018/06/Hitachi-Multi-Volt-1-300x200.jpg 300w, https://portalnarzedzi.pl/wp-content/uploads/2018/06/Hitachi-Multi-Volt-1-1024x682.jpg 1024w, https://portalnarzedzi.pl/wp-content/uploads/2018/06/Hitachi-Multi-Volt-1-360x240.jpg 360w" sizes="(max-width: 1100px) 100vw, 1100px" />

 

Użytkownik nie musi więc nic przełączać w akumulatorze Multi-Volt ani w wykorzystywanej maszynie. Zastosowane rozwiązanie eliminuje więc pomyłkowe, nieprawidłowe wybranie napięcia zasilania i uszkodzenie sprzętu nim spowodowane. Zastosowane przez Hitachi rozwiązanie, oprócz dwóch napięć, oferuje też dwie pojemności. W przypadku 45-watogodzinnego akumulatora Multi-Volt, gdy wykorzystujemy napięcie 36 V, mamy do dyspozycji pojemność 2,5 Ah, zaś w wypadku 18 V – 5.0 Ah. Gdy porównamy 5-ampergodzinny akumulator 18-woltowy Hitachi z akumulatorem Multi-Volt w ich gabarytach i masie nie zauważymy żadnych różnic. Obie baterie są kompaktowe – tzn. lekkie i mają niewielkie rozmiary.

 

Hitachi-Multi-Volt-2
W akumulatorach Multi-Volt Hitachi zastosowało efektywniejsze chłodzenie niż w bateriach 18 V. Gdy weźmiemy pod uwagę niższe natężenie prądu w przypadku korzystania z napięcia 36 V, to okazuje się, że ogniwa Li-Ion baterii Multi-Volt znacznie mniej się nagrzewają podczas pracy. Konsekwencją tego jest ich zwiększona żywotność, a także wzrost efektywności oddawania energii. Dzięki temu użytkownik ma do dyspozycji więcej mocy podczas wykonywania operacji o wysokiej energochłonności, np. podczas obróbki twardych materiałów. Akumulatory litowo-jonowe Multi-Volt w połączeniu z narzędziami Hitachi Multi-Volt 36 V oferują moc 1080 W, a do tego mają niewielką masę i kompaktowe rozmiary. Jest to szczególnie ważne w przypadku pilarek tarczowych Hitachi z serii C3606DA, jak również wiertarko-wkrętarek Hitachi DV36DA/DS36DA (średnio o 20% wyższa efektywność w porównaniu z DS 18DBL2/DV 18DBL2) itd.

 

Hitachi-Multi-Volt-3
Użytkownik naładuje akumulatory Multi-Volt w 32 min ładowarką UC18YSL3. Do ich napełniania energią może też posłużyć się wszystkimi ładowarkami HITACHI Power Tools/HiKOKI przeznaczonymi do baterii litowo-jonowych z uchwytami ślizgowymi. Akumulator Multi-Volt, jak już wspomnieliśmy, odznacza długą żywotnością – można go ładować do 1500 razy bez zmniejszenia pełnej wydajności energetycznej i nominalnej pojemności jego ogniw. O poziomie dostępnej energii informuje 4-diodowy wskaźnik baterii. Ponieważ marka Hitachi Koki obecnie przechodzi proces rebrandingu, produkty japońskiego koncernu, w tym wspomniane akumulatory Multi-Volt, będą dostępne jesienią br. pod marką HiKOKI.

 

Hitachi-Multi-Volt-5

Porównawczy test akumulatorów Multi-Volt i wiertarko-wkrętarka Hitachi DS36DA Multi-Volt

Aby sprawdzić efekty pracy akumulatorów, zastosowaliśmy je w wiertarko-wkrętarkach Hitachi DV36DA Multi-Volt (napięcie zasilania – 36 V) i DV 18DBL2 (18 V) oraz młotowiertarce DH 18DBL (18 V). Dla porównania do zasilania testowych elektronarzędzi klasy 18 V wykorzystaliśmy też akumulator 18 V/5.0 Ah. Ponieważ wiertarko-wkrętarka Hitachi DS36DA Multi-Volt nie była omawiana na naszych łamach, najpierw opowiemy o jej konstrukcji i parametrach. Jest to bliźniacze urządzenie do 18-woltowego DV 18DBL2.

 

Hitachi-Multi-Volt-4

 

Zostało wyposażone w bezszczotkowy silnik sterowany rozbudowanym chipowym modułem elektronicznym, który odpowiada za regulację prędkości obrotowej i momentu, a także stanowi część systemu ochrony przeciążeniowej. Oprócz rozbudowanej elektroniki

w Hitachi DS36DA Multi-Volt mamy 2-biegową mechaniczną przekładnię planetarną w solidnej obudowie metalowej. Użytkownik może wybierać między niską prędkością obrotową i wysokim momentem obrotowym na pierwszym biegu (odpowiednio 500 obr./min i 138 Nm) a wysoką prędkością (2100 obr./min) i niższym momentem na biegu drugim. Mechanizm udarowy generuje na poszczególnych przełożeniach odpowiednio 7500 i 31.500 uderzeń/min. Moment obrotowy do wkręcania ustawia się za pomocą pokrętła z 22 położeniami i blokadą sprzęgła do wiercenia. Hitachi DS36DA Multi-Volt wywiercimy w drewnie otwór o średnicy do 102 mm, w betonie – 20 mm, a w stali – 16 mm.

 

Hitachi-Multi-Volt-6

 

W wiertarko-wkrętarce udarowej Hitachi DS36DA Multi-Volt zastosowano system RFC, czyli Reactive Force Control. Jest to elektroniczne sprzęgło bezpieczeństwa, którego elektronika stale czuwa zarówno nad obrotami silnika, jak i ich nagłymi zmianami, które pojawiają się np. w chwili zakleszczenia się wiertła. System w takich sytuacjach w mgnieniu oka wyłącza silnik i tym samym zapobiega kontuzjom dłoni oraz ramion, do których może szybko dojść w momencie wyrwania się maszyny o tak dużym momencie obrotowym z rąk operatora. Wyłączenie zasilania w wyniku zadziałania systemu RFC sygnalizowane jest miganiem diody znajdującej się na obudowie gniazda akumulatora.

 

Hitachi-Multi-Volt-8

 

Hitachi DS36DA Multi-Volt ma bardzo solidną konstrukcję, w tym masywną metalową obudowę przekładni planetarnej i stalowy bezkluczykowy uchwyt wiertarski o zakresie mocowania 1,5–13 mm. Jest też automatyczna blokada wrzeciona pozwalająca na montaż osprzętu jedną ręką. Użytkownik Hitachi DS36DA Multi-Volt ma do dyspozycji przedłużany uchwyt boczny. Pozwala on w pełni kontrolować wiertarko-wkrętarkę podczas wiercenia otworów o dużych średnicach czy osadzaniu długich wkrętów. Wiertarko-wkrętarka została wyposażona także w diodę doświetlającą miejsce wkręcania lub wiercenia. Umieszczono ją na górze gniazda akumulatora. Światło włącza się automatycznie wraz z uruchomieniem maszyny.

 

Hitachi-Multi-Volt-9

Wyniki porównawczego testu akumulatorów Multi-Volt

Redakcyjne testy rozpoczęliśmy od wiercenia w belce sosnowej o grubości 140 mm koronowym wycinakiem 2-ostrzowym o średnicy 92 mm. Prawdę mówiąc, nie mamy w redakcyjnym warsztacie większego osprzętu do wiercenia w drewnie. Narzędzie to ma bardzo duże opory wiercenia, bo nie tylko wycina ścianki otworu jak otwornica, ale także wybiera jego środek. Najpierw wycinak założyliśmy na wiertarko-wkrętarkę Hitachi DV 18DBL2 zasilaną akumulatorem 18 V/5.0 Ah. Do zatrzymania narzędzia przez układ antyprzeciążeniowy wywierciliśmy otwór o głębokości 58 mm w czasie 15,03 s (prędkość wiercenia – 3,86 mm/s). Następnie w tej samej wiertarko-wkrętarce Hitachi DV 18DBL2 zastosowaliśmy akumulator Multi-Volt i w tej samej belce wierciliśmy tym samym wycinakiem. Do zatrzymania narzędzia przez układ antyprzeciążeniowy maszyny wykonaliśmy otwór o głębokości 106 mm w czasie 21 s (prędkość wiercenia – 5,04 mm/s).

 

Hitachi-Multi-Volt-10

 

Następnie wycinak 92 mm założyliśmy na wiertarko-wkrętarkę Hitachi DS36DA Multi-Volt zasilaną akumulatorem Multi-Volt. Podczas wiercenia nie uruchomił się układ

antyprzeciążeniowy elektronarzędzia, a my zatrzymaliśmy je na 132 mm głębokości w 25,78 s operacji (prędkość wiercenia – 5,12 mm/s). Uzyskane wyniki mówią same za siebie, akumulator Multi-Volt niewątpliwie znacznie zwiększa efektywność pracy wiertarko-wkrętarek Hitachi, szczególnie jest to odczuwalne w przypadku zastosowania go w tego typu maszynie 36-woltowej.

 

Hitachi-Multi-Volt-11

 

Następnie akumulator Multi-Volt zamontowaliśmy w 18-woltowej młotowiertarce Hitachi DH 18DBL, która w przypadku zasilania bateriami Li-Ion 18 V/5.0 Ah generuje udary o energii 3,3 J (obroty – 0–1050/min, częstotliwość udarów – 0–3950 /min). Wywierciliśmy nią w betonie C45 4-ostrzowym wiertłem SDS-plus otwór o głębokości 150 mm, co zajęło nam 52,54 s (prędkość wiercenia – 2,86 mm/s). Następnie młotowiertarkę Hitachi DH 18DBL zasililiśmy akumulatorem Li-Ion 18 V/5.0 Ah i wykonaliśmy w tym samym bloczku betonowym przy użyciu tego samego wiertła SDS-plus otwór o średnicy 20 mm i głębokości 143 mm w czasie 66,41 s (prędkość wiercenia – 2,15 mm/s). Test ten potwierdził próby wykonane z udziałem wiertarko-wkrętarek.
Reasumując redakcyjne testy, akumulator Multi-Volt to prawdziwy energetyczny gejzer. W przypadku nowych elektronarzędzi Hitachi o napięciu zasilania 36 V zapewnia im bardzo dużą moc 1080 W i bardzo wysoką efektywność pracy, natomiast w wypadku maszyn 18-woltowych znacznie dynamizuje ich pracę, umożliwiając do wykonywanie najtrudniejszych zadań. Opłacalność jego zakupu nie podlega więc żadnym dyskusjom, nawet w przypadku używania 18-woltowych elektronarzędzi Hitachi.

pins

Dane techniczne akumulatorowego młotka udarowego Hitachi DH 18DBL

Maks. obroty

0-1050/min

Maks. liczba udarów

0-3950 udarów/min

Maks. średnica wiercenia wiertłami w betonie/stali/drewnie (mm)

26 (wiertło)/13 /27

Rodzaj baterii/napięcie/pojemność

Li-Ion/18 V/5,0 Ah

Waga (z baterią)

3,6 kg

Dane techniczne wiertarko-wkrętarek udarowych Hitachi DV18DBL2 i DS36DA Multi-Volt

Model

DV18DBL2

DS36DA Multi-Volt

Maks. średnica wiercenia w stali/drewnie/cegle (mm)

13/76/16

16/102/20

Maks. moment obrotowy (Nm)

130

138

Maks. prędkość obrotowa I/II bieg (min-1)

0-500/0-2100

0-500/0-2100

Maks. częstotliwość udarów I/II bieg (min-1)

7500/31.500

7500/31.500

Uchwyt szybkomocujący

+ (13 mm)

+ (13 mm)

Typ akumulatora/napięcie/pojemność

Li-Ion/18 V/5,0 Ah

Li-Ion/36 V/2,5 Ah (Multi-Volt)

Waga z akumulatorem

2,7 kg

2,7 kg