TEST SMAROWNICY AKUMULATOROWEJ MAKITA DGP180

Smarowanie mechanizmów pojazdów, maszyn i urządzeń jest konieczne do zmniejszenia w nich tarcia oraz warunkuje prawidłowe ich działanie. Używając akumulatorowej smarownicy Makita DGP180, operację smarowania wykonamy szybko, łatwo i – co ważne – bardzo skutecznie oraz dokładnie.

Testowana akumulatorowa smarownica Makita DGP180 to elektronarzędzie, które umożliwia szybkie i skuteczne wykonanie smarowania mechanizmów wyposażonych w smarowniczki (tzw. kalamitki). Zapewnia ono w trybie małej prędkości pracy przepływ smaru w ilości 145 ml/min, zaś w trybie prędkości automatycznej – maksymalnie 290 ml/min. Szybkość pracy w

drugim z trybów jest zmienna i zależna od ciśnienia panującego w smarowanym mechanizmie. Tryby pracy, podobnie jak biegi w wiertarce, przełącza się pokrętłem znajdującym się z boku metalowej obudowy mechanizmów smarownicy. Na każdym z nich ilość smaru możemy dozować przez płytsze lub głębsze wciśnięcie włącznika głównego. W przypadku konieczności podawania większej ilości smaru przez dłuższy czas użytkownik może skorzystać z blokady włącznika do pracy ciągłej. Ma on również drugą blokadę, która uniemożliwia przypadkowe włączenie urządzenia.

Aby przeprowadzić smarowanie, należy nasunąć końcówkę węża elastycznego na kalamitkę, przytrzymać ją za sprężynową osłonę i nacisnąć spust włączający urządzenie. Rozpocznie ono bez żadnego wysiłku z naszej strony wtłaczanie smaru pod ciśnieniem. Jego maksymalna wartość to 69 MPa. Jest ona więc w zupełności wystarczająca, aby skutecznie wtłoczyć świeży smar nawet w niewielkie szczeliny i wypchnąć z nich stary i zużyty środek smarny. W przypadku pracy w miejscach zaciemnionych, co się często zdarza, możemy włączyć podwójną diodę LED, którą je doświetlimy. Urządzenie wyposażono także w montowany po obu jego stronach uchwyt na końcówkę smarującą.

Omawianą smarownicę DGP180 można napełniać w trojaki sposób: albo (1) wykorzystując do tego celu specjalne „naboje” ze smarem, albo (2) ładując jej zbiornik bezpośrednio z dużych pojemników, albo (3) za pomocą odpowiedniej pompy. W pierwszym wypadku możemy użyć znormalizowanych nabojów 410, 450 lub 500 g. Pierwszy z nich wymaga zbiornika „A” o długości 441 mm, który jest dostarczany wraz z urządzeniem. Natomiast w przypadku nabojów 450 i 500 g należy dokupić nieco dłuższy zbiornik „B” (449 mm).

Aby zamontować nabój ze smarem, wykręcamy zbiornik ze smarownicy, wysuwamy z niego tłoczysko na maksymalną możliwą odległość i blokujemy je w tej pozycji. Następnie wkładamy nabój do zbiornika. Potem otwieramy nabój i ponownie wkręcamy zbiornik do smarownicy. Czynność wymiany naboju kończy odblokowanie tłoczyska i odpowietrzenie urządzenia. W tym celu należy odkręcić nakrętkę spustu powietrza. Jeśli smar w sposób ciągły wypływa z niego, smarownica została odpowietrzona.
W przypadku bezpośredniego napełniania zbiornika z dużych pojemników należy go zanurzyć w smarze i odciągnąć tłok. Wytworzone w ten sposób podciśnienie spowoduje napełnienie zbiornika smarem (maksymalnie 455 g w przypadku zbiornika A lub 570 g w wypadku zbiornika B). Następnie trzeba wkręcić z powrotem zbiornik do smarownicy i wykonać procedurę jej odpowietrzenia.
Trzecią metodą jest napełnienie zbiornika smarem z użyciem specjalnej pompy, która jest podłączana do opakowania zbiorczego. W tym celu mocujemy złączkę podającą we wlewie smarownicy; a potem drugi jej koniec montujemy w pompie, którą następnie uruchamiamy. Po napełnieniu zbiornika odpowietrzamy urządzenie.
Źródłem energii dla smarownicy Makita DGP180 są systemowe akumulatory Li-Ion o napięciu 18 V i pojemnościach: 1.5, 2.0, 3.0, 4.0, 5.0 i 6.0 Ah, wyposażone w diodowe wskaźniki naładowania. Ich pracą i ładowaniem steruje elektronika, która dba też o to, aby ich ogniwa nie były przeciążone i nadmiernie rozgrzewane.

Wyniki testów akumulatorowej smarownicy Makita DGP180

Podczas prób testowych wtłaczaliśmy smar do mechanizmów maszyn i ciągników rolniczych. Proces smarowania

odbywał się sprawnie i bez żadnego wysiłku. Dość długi elastyczny wąż (1200 mm) ułatwiał nam dotarcie do głęboko położonych smarowniczek. Ciężar smarownicy (4,8 kg) nie stanowił też żadnej przeszkody, gdyż urządzenie ma stabilną podstawę i pasek umożliwiający zawieszenie go na ramieniu podczas przenoszenia czy aplikacji smaru.

Naszym zdaniem, akumulatorowa smarownica Makita DGP180 to doskonała propozycja dla serwisów samochodowych, maszyn budowlanych i rolniczych, a także dla zmechanizowanych gospodarstw rolniczych. Jest łatwa w obsłudze i szybka oraz skuteczna w pracy.

pins

Dane techniczne akumulatorowej smarownicy Makita DGP180

Napięcie zasilania18 V
Maks. ciśnienie robocze69 MPa
Przepływ smaru w trybie małej prędkości/automatycznym145/290 l/min
Maks. pojemność zbiornika A/B450/570 g
Długość zbiornika A/B441/449 mm
Montowane naboje ze smarem410 g (zbiornik A), 450 lub 500 g (B)
Typ smaruNLGI nr 0 – nr 2
Długość węża1200 mm
Rodzaj/napięcie/pojemność akumulatoraLi-Ion/18 V/1.5, 2.0, 3.0, 4.0, 5.0 i 6.0 Ah
Ciężar wg EPTA4,8 – 6,1 kg
ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments