TEST SILNIKA FREZARSKO-SZLIFIERSKIEGO KRESS 800 FME Z ADAPTEREM GSV DO SZLIFOWANIA

Adapter Kress GSV przekształca silniki frezarsko-szlifierskie Kress w szlifierki proste o wydłużonej szyjce. W redakcyjnym warsztacie sprawdziliśmy, jak spisuje się z napędem Kress 800 FME.

Najpierw o napędzie Kress 800 FME. Zastosowano w nim nowoczesny silnik MAXX-Power o mocy 800 W i obrotach 29.000/min. Jednostka napędowa Kress ma elektroniczne zabezpieczenie uzwojeń przed przegrzaniem i szczotki węglowe z czujnikiem zużycia chroniące komutator przed uszkodzeniem. Wysokiej jakości silnik ma kołnierz wykonany ze stali nierdzewnej z podwójnym łożyskowaniem wrzeciona, który zapewnia perfekcyjne prowadzenie i stabilność pracy narzędzia roboczego, co potwierdza każdorazowo certyfikat badań odchyłek w dwóch płaszczyznach dołączany do każdego narzędzia.

Inżynierowie z Kressa zastosowali

w silniku trzy układy elektroniczne. Pierwszy to regulacja prędkości obrotowej za pomocą pokrętła (od 10.000 obr./min). Drugi to system stabilizujący prędkość obrotową pod zmiennym obciążeniem. Oba rozwiązania mają przede wszystkim ułatwić szlifowanie i frezowanie (użytkownik może dobrać parametry pracy narzędzia do wykonywanego zadania) i zapewnić najwyższą wydajność pracy (wrzeciono obraca się ze stałą prędkością obrotową bez względu na siłę docisku ściernicy do obrabianego materiału). Trzecim jest układ odpowiadający za płynny start maszyny. Jego zadaniem jest ochrona podzespołów przed przeciążeniami i samej instalacji zasilającej przed nagłymi skokami napięcia.
W silniku frezerskim Kress 800 FME osprzęt roboczy mocuje się w klasycznym dla tej grupy narzędzi uchwycie. Jest nią tuleja zaciskowa z nakrętką. Dokręca się ją kluczem po wcześniejszym włożeniu osprzętu w gniazdo wrzeciona i jego unieruchomieniu przyciskiem blokady. Tuleja zaciskowa ma średnicę 8 mm.

Kress_800FME_GSV-3

Adapter Kress GSV do silników frezarsko-szlifierskich Kress serii FM/FME to de facto wydłużona „szyjka” do tych urządzeń. Przekształca on silniki Kressa w szlifierkę prostą o wydłużonej szyjce i umożliwia wygodne, oburęczne szlifowanie oraz obróbkę miejsc trudno dostępnych. Mocuje się go łatwo na aluminiowej szyjce silnika za pomocą zacisku mimośrodowego. Adapter dostosowany jest do szyjek o standardowych rozmiarach, czyli o średnicy 43 mm. Napęd przekazywany jest za pomocą specjalnego elementu pośredniczącego montowanego w tulei silnika. Wykonano w nim wpusty, które „zazębiają się” z odpowiadającymi wpustami wrzeciona adaptera szlifierskiego. Wpusty silnika i adaptera nie stykają się bezpośrednio, gdyż rozdziela je krzyżowy element amortyzujący wykonany z miękkiego tworzywa sztucznego. Zapobiega on przeciążeniu silnika, amortyzując szarpnięcia wrzeciona, oraz obniża hałas urządzenia. Adapter ma wytrzymały aluminiowy korpus i łatwo odprowadza ciepło wytworzone podczas pracy. Wyposażony jest w gumową okładzinę chroniącą użytkownika przez poparzeniem oraz ułatwiającą trzymanie urządzenia.

Kress_800FME_GSV-2

Podczas testów silnikiem szlifiersko-frezerskim Kress 800 FME z adapterem GSV szlifowaliśmy elementy ze stali konstrukcyjnej i nierdzewnej z użyciem trzpieniowych frezów węglikowych oraz ceramicznych ściernic trzpieniowych, stosując posuwy o zróżnicowanej sile. Próby pokazały, że testowany zestaw narzędziowy w pełni zastępuje szlifierkę prostą. Umożliwia on pewne trzymanie urządzenia i dokładne nim operowanie, co pozwala zwiększyć jakość oraz precyzję obróbki szlifierskiej. Niewątpliwie, adapter GSV ułatwia stosowanie silników szlifiersko-frezerskich Kress w pracach szlifierskich podczas obróbki metali i czyni z nich narzędzia bardziej uniwersalne.

Marek Pudło, pins

Dane techniczne silnika frezerskiego Kress 800 FME

Moc800 W
Obroty10.000-29.000/min
Uchwyt narzędzia z tuleją zaciskową8 mm
Waga1,4 kg
ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments