Test przecinarki spalinowej Makita EK7651
Na testy do redakcyjnego warsztatu trafiła przecinarka spalinowa Makita EK7651. Jest to pierwsza na świecie przecinarka wyposażona w silnik 4-suwowy.
W Makicie EK7651 zastosowano silnik spalinowy o pojemności 75,6 cm3 i mocy 4,1 KM. Jest to nowoczesna konstrukcja 4-suwowa. Przypominamy, że 4-suw jest bardziej ekologiczny niż 2-suw pod względem czystości spalin i generowanego hałasu, który jest średnio mniejszy o kilka decybeli. Ponadto silniki 4-suwowe są bardziej ekonomiczne. Potrzebują bowiem znacznie mniejszych obrotów niż 2-suwy do osiągnięcia pełnej mocy, przez co zużywają znacznie mniej paliwa. 4-suwowe jednostki napędowe są też wygodniejsze w codziennym użytkowaniu. Nie trzeba do nich przygotowywać z zachowaniem rygoru
prawidłowej proporcji mieszanek benzyny i oleju, które są droższe niż czyste paliwo benzynowe. Do napędu przecinarki spalinowej Makita EK7651 służy najzwyklejsza benzyna bezołowiowa 95-oktanowa. Ponieważ ma ona zbiornik paliwa o pojemności 1,1 l, nie będziemy musieli często jej tankować.W testowanej przecinarce Makita EK7651 silnik napędza tarczę tnącą za pomocą paska wielorowkowego, którego naciąg regulowany jest półautomatycznie sprężyną. W przeniesieniu zastosowano sprzęgło bardzo skutecznie chroniące operatora przed skutkami zaklinowania się tarczy w obrabianym materiale. Silnik uruchamia się tradycyjnie, tj. za pomocą rozrusznika z mechanizmem linkowym. W EK7651 zastosowano system EasyStart ułatwiający uruchomienie silnika dzięki współpracy systemów kinetycznego i paliwowego. Dodatkowo rozruch zimnego silnika ułatwiany jest przez pompkę, która zasysamy paliwo do gaźnika.
Za dostarczanie do silnika czystego powietrza odpowiedzialne są dwa filtry: wstępny odfiltrowuje 74% pyłu. Zastosowano podwójny wentylator i rozdzielacza, który to odśrodkowo rozdziela ciężkie pyły poza układ zasilania gaźnika.
Makita EK7651 jest przystosowana do napędu tarcz ściernych i diamentowych o średnicy 355 mm i średnicy otworu montażowego 25,4 mm. Maksymalna głębokość cięcia to 122 mm. Tarcza tnąca jest częściowo schowana pod ruchomą osłoną aluminiową, aby chronić użytkownika przed wyrzucanym urobkiem i iskrami. W osłonie tarczy i obudowie elementów napędowych przecinarki montuje się system chłodzenia wodnego ze standardowym króćcem umożliwiającym podłączenie węża wodnego i hydronetki lub skorzystanie z wody dostarczanej wodociągiem. System ten wykorzystuje się w przypadku konieczności chłodzenia tarcz diamentowych. Zaleca się stosowanie w przecinarce takich tarcz do cięcia na mokro, gdyż nie powodują one pylenia szkodliwego zarówno dla operatora, jak i maszyny.
Makita EK7651 waży 12,2 kg. Wyposażono ją w dwie rękojeści – główną ze zintegrowaną spustową manetką gazu i jej blokadą oraz dodatkową pałąkową gwarantującą pełną kontrolę nad maszyną nawet podczas cięcia z pełnym zagłębieniem tarczy. Posuw maszyny, np. podczas wycinania asfaltu, ułatwiają zamontowane pod spodem obudowy rolki. Warto tu wspomnieć, że w Makicie zastosowano system antywibracyjny AV. Łączy on dwa podstawowe rozwiązania znacznie redukujące wibracje przenoszone na ręce operatora: amortyzowane zamocowanie silnika 4-suwowego w obudowie maszyny i dodatkowo amortyzowaną sprężynami stalowymi rękojeść pałąkową. Dzięki nim jest ona podwójnie amortyzowana.
Podczas testów cięliśmy na mokro twardy krawężnik z betonu B-45 oraz element granitowy. Powierzchnia cięcia, która była równa przekrojom obrabianych elementów wyznaczonym przez linię cięcia, w przypadku krawężnika wynosiła 234 cm2, a w wypadku granitu – 188,5 cm2. Do cięcia używaliśmy tarczy Makita Comet Enduro mającej segmenty wykonane w technologii 3D i przeznaczonej do cięcia twardych materiałów budowlanych. Krawężnik betonowy przecięliśmy w rewelacyjnym czasie 16,1 s, natomiast element granitowy też bardzo szybko, gdyż zajęło to nam 15,94 s.
Wrażenia z testów są następujące: nie odczuwaliśmy żadnych wibracji (zasługa systemu AV), przecinarka wymaga od operatora użycia siły jedynie w momencie rozpoczynania cięcia, a więc fazie dokładnego ustawiania tarczy w wyznaczonej linii rzazu.
Cięcie prowadzi się bezwysiłkowo, jednak nie należy dopuszczać do przechylania maszyny na boki, gdyż powoduje to zaklinowanie tarczy. Nie jest jednak ono groźne dla operatora, gdyż sprzęgło w takim wypadku rozłącza napęd od tarczy w sposób, którego operator nie odczuwa, gdyż nie towarzyszy temu jakiekolwiek szarpnięcie. Naszym zdaniem, bardzo przydatne jest umieszczenie zintegrowanego włącznika/wyłącznika maszyny i ssania tuż obok rękojeści głównej. Pozwala to na jego obsługę kciukiem bez koniecznoczności odrywania dłoni od rękojeści. Podczas wykonanych prób nie dochodziło do żadnego pylenia, co oznacza 100-procentową skuteczność układu chłodzenia wodą tarczy tnącej.
Reasumując nasze testy, należy powiedzieć, że zaletą przecinarki Makita EK7651 jest nie tylko 4-suwowy silnik, ale jej konstrukcja pozwalająca i wydajnie oraz dokładnie pracować, i wygodnie (bez wibracji), i bezpiecznie, i bezpyłowo (co bardzo ważne dla naszego zdrowia).
Autor: Marek Pudło, pins
Dane techniczne przecinarki spalinowej do betonu Makita EK7651
Moc | 3 kW (4,1 KM) |
Pojemność silnika | 75,6 cm³ |
Pojemność zbiornika paliwa | 1,1 l |
Rozmiar traczy | 355 mm |
Trzpień mocujący | 25,4 mm |
Maks. głębokość cięcia | 122 mm |
System tłumienia wibracji | + |
Waga | 12,2kg |