Test porównawczy ładowarek systemu Bosch Wireless Charging. Nowa ładowarka Bosch GAL 1830 W-DC Professional i akumulator Bosch GBA 18V 4,0 Ah MW-C Professional
Do warsztatu redakcyjnego trafiła nowa ładowarka samochodowa Bosch GAL 1830 W-DC Professional i akumulator Bosch GBA 18V 4,0 Ah MW-C Professional. Oba urządzenia należą do systemu bezprzewodowego ładowania akumulatorów Bosch Wireless Charging i zostały niedawno wprowadzone na rynek.
Bosch Wireless Charging
Zanim opowiemy o nowych komponentach boschowskiego systemu bezprzewodowego ładowania akumulatorów elektronarzędzi (Bosch Wireless Charging), kilka słów o nim samym. Przypomnijmy, Bosch wprowadził ten system na polski rynek wiosną br. Podstawą fizykalną jego działania jest zjawisko indukcji elektromagnetycznej; zaś głównymi komponentami są ładowarki (GAL 1830 W Professional i nowa samochodowa GAL 1830 W-DC Professional) oraz akumulatory litowo-jonowe
Akumulator GBA 18 V 4,0 Ah MW-C Professional
Przypomnijmy, że do tej pory w skład systemu Bosch Wireless Charging wchodził kompaktowy akumulator Li-Ion o pojemności 2,0 Ah (GBA 18 V 2,0 Ah MW-B Professional). Aby użytkownicy elektronarzędzi bezprzewodowych, którzy potrzebują do wykonywanych operacji większą ilość energii, mogli wykorzystywać ten boschowski system, niemiecki producent opracował nowy, 2-razy większy akumulator GBA 18V 4,0 Ah MW-C Professional. Wydłuża on o 100% czas pracy na jednym cyklu ładowania w stosunku do 2-amperogodzinnego akumulatora GBA 18 V 2,0 Ah MW-B Professional. Nowy GBA 18 V 4,0 Ah MW-C Professional jest litowo-jonowym akumulatorem łączącym zalety technologii Bosch Wireless Charging z zaletami dotychczasowego systemu Flexible Power System, co oznacza, że można nim zasilać wszystkie elektronarzędzia bezprzewodowe Bosch o napięciu 18 V. Wyjątek stanowią tu pilarka GKS 18 V-LI i radia budowlane GML 20/50. Nowy akumulator wyposażony jest w elektronikę optymalizującą pobór prądu i przeciwdziałającą przeciążeniom oraz nadmiernemu rozładowaniu ogniw, jak też w 3-segmentowy wskaźnik stanu naładowania. Elektronika ta ma wspomnianą funkcję Wireless Intelligence, dzięki której komunikuje się z ładowarką i m.in. przekazuje jej informacje o optymalnych warunkach ładowania. W nowym akumulatorze znajdziemy też obudowę Bosch CoolPack, która skutecznie odprowadza ciepło. Zarówno technologia CoolPack, jak i zastosowana elektronika oraz brak efektu pamięci w przypadku ogniw litowo-jonowych wpływają pozytywnie na żywotność akumulatorów. Akumulator GBA 18 V 4,0 Ah MW-C Professional posiada też styki i może być też ładowany w tradycyjnych (stykowych) ładowarkach Boscha.
Ładowarka Bosch GAL 1830 W-DC Professional
To samochodowa wersja znanej już ładowarki Bosch GAL 1830 W Professional. Jej częścią jest 90-watowy konwerter samochodowy, który zamienia prąd stały 13 V-16 V pochodzący akumulatora samochodowego na zmienny służący do zasilania ładowarki o napięciu 290 V. Konwerter ma wytrzymałą metalową osłonę i elementy mocujące służące do jego montażu w samochodzie.
Nowa ładowarka Bosch GAL 1830 W-DC Professional dostosowana jest do ramki montażowej wykorzystywanej wraz z sieciową ładowarką GAL 1830 W Professional. Przypomnijmy, ramka ta służy
Jednakże konstruktorzy z Boscha, chcąc zapewnić systemowi Wireless Charging pełną mobilność, opracowali do omówionych ładowarek specjalny uchwyt. Umożliwia on podczas jazdy samochodem ładowanie wiertarko-wkrętarek Bosch GSR 18 V-EC, GSB 18 V-EC, GSR 18 V-LI, GSB 18 V-LI oraz kluczy udarowych Bosch GDX 18 V-EC, GDX 18 V-LI, GDR 18 V-LI i GDS 18 V-LI zarówno wyposażonych w akumulatory 2,0 Ah, jak i 4,0 Ah. Dzięki temu narzędzia te mamy zawsze gotowe do pracy i nie musimy wozić drugiego zapasowego akumulatora. Wykorzystanie jednego akumulatora, jak wiadomo, to oszczędność na kosztach zakupu narzędzi, gdyż nie musimy inwestować w drugi akumulator, żeby pracować w sposób ciągły. Wymienione elektronarzędzia Bosch są pewnie i bezpiecznie mocowane w omawianym uchwycie, w tym także podczas jazdy. Jest on wykonany z wytrzymałego materiału absorbującego wstrząsy i kompatybilny z systemem zabudowy aut serwisowych firmy Sortimo® S-BOXX. Nadmieniamy, że uchwyt ten można też wykorzystywać do ładowania akumulatorów w warsztacie czy podczas prac prowadzonych u klientów, a więc nadaje się on nie tylko do zastosowań mobilnych.
Test porównawczy szybkości ładowania ładowarek Bosch Wireless Charging
Podczas redakcyjnego testu ładowaliśmy akumulator GBA 18 V 4,0 Ah MW-C Professional najpierw ładowarką sieciową GAL 1830 W Professional, a potem samochodową GAL 1830 W-DC Professional z użyciem redakcyjnej Skody Octavii 1,4 TSI (parametry gniazdka zasilania: 12 V, maksymalna moc odbiornika 120 W). Czasy uzyskane w przypadku sieciowej GAL 1830 W Professional wyniosły 56 min (80% naładowania) i 65 min (100%), zaś w wypadku samochodowej GAL 1830 W-DC Professional 64 min (80% naładowania) i 74 min (100%). Ładowarka samochodowa odnotowała nieco słabszy wynik, ale to może wynikać z parametrów auta, jego alternatora czy elektroniki. Generalnie różnica 9 min jest praktycznie nieznacząca, gdyż testowany akumulator jest zawsze w pełni gotowy do pracy i w przypadku Bosch Wireless Charging nie musimy czekać, aż osiągnie pełny stan naładowania (100%).
W czasie redakcyjnych prób sprawdziliśmy także uchwyt samochodowy. Jest on prosty i intuicyjny w obsłudze. Jednak, naszym zdaniem, najważniejszym pożytkiem z niego jest pewne ładowanie akumulatorów podczas jazdy samochodem. Dzięki temu nie musimy się martwić o to, że zabraknie nam energii podczas wykonywanych usług.
Należy tu nadmienić, że w przypadku Bosch Wireless Charging stosujemy inną niż dotychczas technikę posługiwania się elektronarzędziem bezprzewodowym – nie odkładamy go na bok po pracy, lecz stawiamy na ładowarce, co uruchamia proces ładowania akumulatora, o ile jest on rozładowany więcej niż w 15%. Dzięki temu zawsze mamy odpowiednio duży zapas energii. Konsekwencją tego jest możliwość ciągłej pracy z wykorzystaniem jednego akumulatora, a nie co najmniej dwóch. To zaś, o czym już wspominaliśmy, oznacza spore oszczędności i na akumulatorach, i ładowarkach, oraz większy stopień wygody pracy. W przypadku tradycyjnej techniki akumulator ładujemy zwykle wtedy, gdy zapas jego energii jest już niewielki. Dlatego do czasowo nieprzerwanej pracy potrzebujemy drugiego lub nawet trzeciego akumulatora (wtedy też przydatna jest druga ładowarka).
Reasumując,