Test pilarki spalinowej Hitachi CS51EA

Profesjonaliści, którzy zajmują się wycinką drzew, potrzebują pił spalinowych mocnych, wydajnych i bezawaryjnych. Jeśli do tego zużywają mało paliwa, są obiektem pożądania każdego drwala.

 

 

 

Spalinowa pilarka Hitachi CS51EA jest prawie bliska opisanego powyżej ideału. Jej silnik o pojemności 50,1 cm3 i mocy 3,5 KM bez większego problemu poradzi sobie z największym i najtwardszym drzewem lub ściętym już kawałkiem drewna. Jednostka napędowa to klasyczny jednocylindrowy dwusuw zasilany benzyną bezołowiową wymieszaną z olejem w proporcji 50:1. Jak przystało na takie napędy, do baku musimy nalewać gotową

już mieszankę. Producent oznaczył ten motor symbolem PureFire. Obiecuje, że silnik zużywa o 30% mniej paliwa w porównaniu ze zwykłymi jednostkami napędowymi, a przy tym emituje do otoczenia mniejszą ilość spalin. Sprzęt świetnie wpisuje się więc w modną ostatnio dbałość o ekologię.
Mówiąc o konstrukcji silnika, warto wspomnieć jeszcze o dwóch ciekawych systemach. Pierwszy to automatyczne ssanie. Jego zadaniem jest dostarczenie do cylindra paliwa, powietrza i oleju w takiej ilości oraz w taki sposób, aby zapewnić prawidłowy przebieg spalania w zależności od chwilowych warunków obciążenia silnika. Układ ssania stosowany jest w celu ułatwienia pracy zimnego silnika, a dokładnie – dla zwiększenia dawki paliwa dostarczanego do cylindra. Drugim ciekawym rozwiązaniem jest zawór dekompresyjny, który wraz z automatycznym ssaniem ułatwia uruchomienie silnika. Rozrusznik Hitachi to tradycyjny mechanizm linkowy.
Pilarka spalinowa Hitachi CS51EA może być wyposażona w prowadnicę o jednej z trzech długości – 400, 450 lub 500 mm. Łańcuch porusza się po prowadnicy dzięki zębatce gwiazdkowej, której smarowanie odbywa się automatycznie (olej smarujący pobierany jest z oddzielnego baku). Łatwe napinanie łańcucha sprawia, że jest bardzo łatwa w codziennej obsłudze.
Hitachi CS51EA pod względem rozwiązań konstrukcji obudowy i rozmieszczenia poszczególnych włączników oferuje sprawdzone i zaakceptowane przez użytkowników rozwiązania. Wszystkie podzespoły, którymi obsługuje się pilarkę spalinową, konstruktorzy przenieśli do tylnej części maszyny. W rękojeści głównej pod palcem wskazującym jest dźwignia sterowania przepustnicą, a tuż nad nią jej blokada. W górnej części obudowy, także klasycznie, znajdziemy uchwyt pomocniczy. Kształt pałąka ułatwia pewne trzymanie maszyny podczas pracy, ale również umożliwia cięcie w pozycji obróconej o 90°. Hamulec bezpieczeństwa ma zadanie chronić operatora przed skutkami odrzucenia piły od ciętego materiału. Pewne i bezpieczne prowadzenie łańcucha w grubym i twardym materiale ułatwia metalowy, zębaty zderzak oporowy. Warto w tym miejscu wspomnieć, że zarówno uchwyt tylny, jak i przedni są wykonane w technologii antywibracyjnej. Zamocowane do obudowy pilarki za pomocą elastycznych połączeń tłumią dużą część drgań, które w normalnych warunkach byłyby przenoszone na ręce użytkownika.
O tym, że pilarka spalinowa Hitachi CS51EA jest maszyną dla zawodowców, świadczy jakość jej wykonania. Cały mechanizm napędowy (silnik) schowany jest pod aluminiową obudową. Niższej klasy piły mają przeważnie obudowy plastikowe. Aluminium jest lekkie i świetnie chroni piłę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Nawet pokrywa łańcucha jest aluminiowa.
W redakcyjnych testach cięliśmy wyschnięty klocek sosnowy o rozmiarach 160 x 160 mm. Niby spory element, taki standardowo spotykany na placach budowy, a piła nawet nie poczuła, że cięła. W zaledwie 4 s uporała się w pięknym stylu z kawałkiem drewna. W drugiej próbie zadaliśmy pile bardzo trudne zadanie, bowiem skracaliśmy pień bardzo twardej czereśni o średnicy 200 mm. Piła Hitachi również wzorowo ukończyła ten test (6 s), pokazując, że świetnie sprawdzi się w bardzo trudnych zadaniach wycinki i obróbki drzew liściastych, np. dębów.

 

Dane techniczne pilarki spalinowej Hitachi CS51EA

Pojemność skokowa

50,1 cm³

Moc

3,5 KM (2,5 kW)

Długość cięcia

400, 450 lub 500 mm

Zbiornik paliwa/oleju

530/270 cm3

Waga

5,1kg

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments