TEST LEKKIEJ I KOMPAKTOWEJ POLERKI AKUMULATOROWEJ MAKITA DPV300
Makita niedawno opracowała kompaktową akumulatorową polerkę pistoletową klasy 18 V. Jest ona doskonałą propozycją nie tylko dla fachowców z branży motoryzacyjnej, ale także m.in. dla stolarzy, meblarzy i renowatorów oraz firm zajmujących się obróbką stali nierdzewnych.
Już na pierwszy rzut oka widać, że testowana akumulatorowa polerka Makita DPV300 ma kompaktowe wymiary i niską masę. Sprzęt znakomicie leży w dłoniach i pozwala na bardzo sprawne operowanie, a brak kabla zasilającego dodatkowo ułatwia wykonywanie nim prac polerskich i szlifierskich. Testowana polerka Makita DPV300 zasilana
jest systemowymi akumulatorami Li-Ion o napięciu 18 V i pojemnościach 1.5, 2.0, 3,0. 4.0, 5.0 i 6.0 Ah, które mocuje się w dolnej części rękojeści.Konstrukcja akumulatorowej polerki Makita DPV300 oparta jest na wiertarko-wkrętarce. Urządzenie ma oczywiście zmodyfikowany układ napędowy, aby obroty i moment obrotowy były dopasowane do operacji polerskich oraz szlifierskich. Elektronarzędzie wyposażone jest w 2-biegową przekładnię planetarną i silnik bezszczotkowy, który generuje na I biegu 0-2800 obr./min, zaś na II – 0-9500 obr./min. Wartości te regulowane są płynnie włącznikiem spustowym. Elektronika polerki stabilizuje także obroty pod zmiennym obciążeniem, a także uniemożliwia jej przypadkowe uruchomienie (antyrestart) w przypadku montażu akumulatora we włączonym urządzeniu. Przed przypadkowym uruchomieniem testowany sprzęt zabezpiecza także suwakowa blokada włącznika. Jest on również wyposażony w blokadę do pracy ciągłej, która ułatwia wykonywanie dłużej trwających operacji polerskich lub szlifierskich.
W polerce DPV300 japoński producent zastosował uchwyt gniazdowy z gwintem 5/16″-24UNF. Montuje się w nim talerze szlifierskie o średnicy 75 mm (z mocowaniem na rzep) oraz 46 mm (z gwintem wewnętrznym służącym do montażu krążków ściernych 50 mm z trzpieniem gwintowanym TR). Montaż tego osprzętu ułatwia blokada wrzeciona. Na talerzach 75 mm montuje się osprzęt szlifierski: gąbki i futerka o średnicy do 80 mm, zaś na talerzach 46 mm – krążki ścierne z mocowaniem Roloc o średnicach do 50 mm. Testowana polerka wyposażona jest także w uchwyt dodatkowy, który można zamontować z prawej lub lewej strony obudowy jej przekładni.
Omawiany sprzęt Makita wykonała w technologii XPT, co oznacza, że ma on podwyższoną odporność na pył i wilgoć. W tym celu otwory wlotowe powietrza zostały zabezpieczone osłonami (siatkami) przeciwpyłowymi. Minimalizują one przedostawanie się drobin pyłu do wnętrza urządzenia podczas jego pracy.
Naszym zdaniem, choć akumulatorowa polerka Makita DPV300 przeznaczona jest głównie do prac lakierniczych wykonywanych podczas naprawy czy renowacji karoserii samochodowych, z powodzeniem może być stosowana w innych obszarach – w meblarstwie czy podczas obróbki elementów ze stali nierdzewnej. Dlatego podczas redakcyjnych testów wypolerowaliśmy nią blachę ze stali nierdzewnej, jak też lakierowane na czarno formatki meblowe, nadając im estetyczny połysk. Zadania te wykonaliśmy bardzo szybko, uzyskując doskonałe efekty jakościowe. Użyliśmy do tego obrotów 1. biegu oraz gąbek i futerek o średnicy 80 mm znajdujących się na standardowym wyposażeniu polerki oraz markowych past polerskich. Sprawdziliśmy też, jak polerka Makita DPV300 sprawuje się w szlifowaniu zgrubnych elementów stalowych za pomocą krążka 50 mm o granulacji 60. Okazało się, że z obrotami 9500/min bardzo wydajnie usuwa naddatki materiałowe.
Naszym zdaniem, polerka Makita DPV300 to zaawansowane technicznie i ergonomicznie urządzenie, lekkie i bardzo łatwe w prowadzeniu, którym można dokładnie „dozować” nacisk oraz obroty. Jej zalety mogą wykorzystać nie tylko lakiernicy samochodowi, ale także
meblarze i profesjonalni renowatorzy, którzy zajmują się przywracaniem blasku starym sprzętom itp.Dane techniczne polerki akumulatorowej Makita DPV300
Napięcie zasilania | 18 V |
Obroty luzem (I/II bieg) | 0-2800/0-9500 min-1 |
Uchwyt narzędziowy | gwint wewnętrzny 5/16″-24UNF |
Maks. średnica osprzętu polerskiego/tarczy szlifierskiej | 80/50 mm |
Rodzaj akumulatora/ pojemność/napięcie | Li-Ion/1.5, 2.0, 3,0. 4.0, 5.0 i 6.0 Ah |
Elektroniczna regulacja i stabilizacja obrotów | + |
Antyrestart system | + |
Silnik bezszczotkowy | + |
Kierunek obrotów | w prawo |
Wykonanie | technologia XPT |
Blokada wrzeciona | + |
Długość całkowita z akumulatorem BL1860B | 160 mm |
Masa (w zależności od stosowanego akumulatora) | 1,3-1,6 kg |