TEST KOMPAKTOWEJ POLERKI AKUMULATOROWEJ YATO YT-82903
Kompaktowa akumulatorowa polerka pistoletowa to rozwiązanie oferowane przez niewielu producentów. Dlatego z dużą przyjemnością w redakcyjnym warsztacie przyjrzeliśmy się możliwościom bezprzewodowej polerki YATO YT-82903 należącej do platformy 12 V. Okazało się, że nowa propozycja YATO powinna zainteresować nie tylko fachowców z branży motoryzacyjnej, ale także m.in. stolarzy i meblarzy.
Słońce, deszcz, temperatury minusowe to tylko niektóre z czynników, które wpływają negatywnie na stan karoserii samochodowej. W wyniku ich działania dochodzi do matowienia lakieru. Proces ten można jednak zatrzymać i niekoniecznie w tym celu musimy udać się do lakiernika. Okazuje się, że wystarczy zaopatrzyć się w narzędzie takie jak akumulatorowa polerka YATO
YT-82903 i samodzielnie przywrócić autu dawny blask. Już na pierwszy rzut oka widać, że największym atutem testowanej akumulatorowej polerki YATO YT-82903 są kompaktowe rozmiary i niska waga. Maszyna znakomicie leży w dłoniach i nie obciąża ich nadmiernie podczas pracy. Pozwala na bardzo sprawne operowanie, a brak kabla zasilającego ułatwia wykonywanie prac polerskich i całkowicie minimalizuje możliwość uszkodzenia czy pobrudzenia obrabianej powierzchni przez przewód. Testowana polerka YATO YT-82903 zasilana jest lekkim i kompaktowym akumulatorem Li-Ion o napięciu 12 V i pojemności2 Ah, który mocuje się w rękojeści. Z boku obudowy maszyny znajduje się diodowy wskaźnik poziomu naładowania baterii. Ładowarka napełnia ją energią w czasie godziny.
Konstrukcję akumulatorowej polerki YATO YT-82903 oparto na wiertarko-wkrętarce, wprowadzając modyfikacje w układzie napędowym, aby prędkość obrotowa i generowany moment obrotowy były dopasowane do operacji polerowania. Elektronarzędzie, tak jak wiertarko-wkrętarki, wyposażone jest w 2-biegową przekładnię i silnik prądu stałego. Oferuje ono na I biegu 0–2800 obr./min, zaś na II 0–8300 obr./min. Wartości te regulowane są płynnie włącznikiem spustowym. Klasyczny uchwyt wiertarski został zastąpiony wrzecionem 5/16″, na którym mocuje się tarcze szlifierskie o średnicy do 80 mm. Montaż osprzętu ułatwia blokada wrzeciona. W głowicę z prawej lub lewej strony można wkręcić dodatkowy boczny uchwyt, który umożliwia dokładne prowadzenie narzędzia.
Naszym zdaniem, choć akumulatorowa polerka YATO YT-82903 przeznaczona jest głównie dla branży motoryzacyjnej i do prac lakierniczych, takich jak polerowanie obłych elementów karoserii, powierzchni pod klamkami, wlotów zderzaków czy renowacji reflektorów, może z powodzeniem być wykorzystywana także w innych obszarach. Dlatego podczas redakcyjnych testów wyczyściliśmy nią zlewozmywak ze stali nierdzewnej, nadając mu pierwotny blask, i wypolerowaliśmy lakierowane elementy meblowe na wysoki połysk. Zadania te wykonaliśmy bardzo sprawnie, uzyskując bardzo dobre efekty jakościowe. Oczywiście, należy do tego użyć odpowiednich gąbek i futerek (znajdują się w standardowym wyposażeniu polerki) oraz past polerskich.
Redakcyjne testy pokazały, że polerka YATO YT-82903 jest bardzo łatwa w prowadzeniu oraz można jej dokładnie „dozować” obroty, co jest szczególnie ważne podczas renowacji powierzchni lakierowanych. Z jej zalet skorzystają nie tylko lakiernicy samochodowi, ale także fachowcy, którzy zajmują się renowacją starych mebli, meblarze polerujący na wysoki połysk niewielkie elementy lakierowane itd.
Przypomnijmy, że w czasie nakładania pasty polerskiej na płaszczyznę, którą zamierzamy poddać obróbce polerką YATO YT-82903, stosujemy niższe obroty. Dopiero po jej równomiernym rozprowadzeniu zwiększamy prędkość obrotową i skutecznie polerujemy. Dla uzyskania najlepszego efektu końcowego w trakcie pracy nie należy wywierać zbyt dużego nacisku na obrabianą powierzchnię, a tarczę polerską powinno się przesuwać płynnymi ruchami do i od siebie. Po skończonej pracy należy oczyścić obudowę polerki np. strumieniem powietrza (o ciśnieniu nie większym niż 0,3 MPa) lub pędzlem albo suchą szmatką, nie zapominając o szczelinach wentylacyjnych, przełącznikach i rękojeści dodatkowej.
GEB, pins
Dane techniczne polerki akumulatorowej YATO
YT-82903Napięcie robocze | 12 V |
Obroty luzem (I/II bieg) | 0-2800/0-8300 min-1 |
Masa | 0,7 kg |
Uchwyt narzędziowy | 5/16″ (8 mm) |
Maks. średnica tarczy szlifierskiej | 80 mm |
Rodzaj akumulatora/ pojemność/napięcie | Li-Ion/2 Ah/12 V |
Czas ładowania | 1h |
Jaki jest uśredniony czas pracy takiej polerki na jednym naładowaniu?
Przy założeniu, że akumulator jest w pełni sprawny, zależy to głównie od docisku, wielkości obrotów, rodzaju stosowanego osprzętu i chropowatości powierzchni, a więc jest to obiektywnie trudne do oszacowania. Stąd żeby nie powodować zamieszania, nie określaliśmy tego parametru. Serdecznie pozdrawiamy. portalnarzedzi.pl
Czyli reasumując – szału raczej nie ma
Nie ma szału
“Przy założeniu, że akumulator jest w pełni sprawny … – …. trudne do oszacowania”
Niezły początek – a na koniec nie wiadomo.
Cóż nie ma szału – więc nie ma o czym pisać.
O to chodzi, żeby nie wprowadzać czytelników w błąd, generalnie szału nie ma, ale to nie może być powodem, żeby o tym nie pisać. Naszym zdaniem, to problem technologii akumulatorowej, pod względem czasu pracy nadal znacznie odbiega ona od tradycyjnego kabla. pozdrawiamy. portalnarzedzi.pl