Test klucza udarowego Milwaukee M18CIW

Do redakcyjnych testów trafił bardzo mocny klucz udarowy Milwaukee M18CIW. Jest to maszyna, która pokazuje, jak duże możliwości tkwią w technologiach stosowanych w narzędziach bateryjnych.

 

 

Dlaczego stawiamy tak odważną tezę? Po pierwsze, w modelu tym zastosowano bardzo nowoczesną jednostkę napędową. Jest to bezszczotkowy silnik z grupy POWERSTATE, niemający więc szczotek ani komutatorów. Zastąpione zostały elektronicznym układem sterującym (chipem), który bardzo dokładnie reguluje prędkość obrotową silnika, moment obrotowy, a nawet hamulec elektryczny. Silnik bezszczotkowy bardzo efektywnie wykorzystuje prąd zmagazynowany w akumulatorze. Brak zjawiska iskrzenia na styku tych dwóch elementów ogranicza znacznie zużycie energii. Silnik bezszczotkowy POWERSTATE jest praktycznie bezobsługowy. Wyeliminowanie z jego

budowy dwóch elementów, które się zużywają i wymagają cyklicznej wymiany, spowodowało, że z narzędziami wyposażonymi w tego typu jednostki napędowe praktycznie nie jeździ się do serwisu.

Milwaukee_M18CIW_02

Jeśli chodzi o parametry techniczne klucza udarowego Milwaukee M18CIW, to warto chociażby wspomnieć o tym, że chip zamiast szczotek i komutatora pozwolił wprowadzić trzy elektronicznie sterowane przełożenia. Na każdym klucz osiąga inne prędkości, częstotliwości udarów i momenty obrotowe. W połączeniu z płynnie regulowaną prędkością obrotową we włączniku spustowym narzędzie może być łatwo i precyzyjnie dopasowane do rodzaju mocowanego wkrętu lub realizowanego połączenia maszynowego. Technologię tę nazwano Milwaukee Red Link Plus.
Po drugie, duży i mocny klucz to ogromne zapotrzebowanie na energię. Dlatego inżynierowie postanowili zastosować w kluczu udarowym Milwaukee M18CIW nowoczesny i wydajny akumulator litowo-jonowy o napięciu 18 V i pojemności aż 4 Ah! Ogniwa Milwaukee REDLITHIUM są nie tylko bardzo wydajne, ale także supertrwałe. Wytrzymują kilka tysięcy cykli ładowania bez straty nominalnej pojemności i można je doładowywać w dowolnym momencie. Inteligentna elektronika Milwaukee REDLINK PLUS we wkrętarce chroni baterie przed przeciążeniem czy nadmiernym rozładowaniem. Na obudowie maszyny znajdziemy również diodowy wskaźnik stanu naładowania, który ułatwia przewidywanie czasu pracy maszyny i momentu ładowania baterii. W ten system zasilania świetnie wpisuje się światło diodowe umieszczone pod wrzecionem, które doświetla miejsce wiercenia lub wkręcania. Lampka zapala się automatycznie w chwili wciśnięcia włącznika zasilania.
Możliwości wkręcania klucza udarowego Milwaukee M18CIW są bardzo duże. Na najmocniejszym przełożeniu zakrętarka dysponuje momentem obrotowym 280 Nm, co w połączeniu z prędkością obrotową 2400 obr./min i częstotliwością udarów 3100 min-1 daje piekielnie dużo możliwości. Modelem tym bez problemu zrealizujemy połączenia maszynowe M16. Warto pamiętać, że klucz jest „pełnowartościowy” – wykorzystuje wszystkie swoje możliwości – gdy na kwadratowy zabierak 1/2” założymy specjalne nasadki udarowe. Tylko tak skonfigurowane elektronarzędzie pozwoli przenosić pełną moc na śrubę czy wkręt.

Milwaukee_M18CIW_01
W praktycznych testach redakcyjnych chcieliśmy się przekonać, jak w rzeczywistości wygląda moc Milwaukee ukryta w nowoczesnym silniku i dużym akumulatorze. W pierwszej próbie wywierciliśmny w sosnowej belce wycinakiem 1-ostrzowym 57-mm otwór o głębokości 112 mm. Trwało to 80 s. I nie jest najważniejszy tutaj czas, ale fakt, że wykonaliśmy to wiercenie jedną ręką. Udar działał bez zarzutów. W drugiej próbie osadziliśmy w takim samym materiale wkręt o wymiarach 10 x 120 mm (niepełny gwint). Zadanie to wykonaliśmy w 15 s, ustawiając najszybsze i najmocniejsze przełożenie (III bieg). Na II biegu z kolei osadziliśmy wkręt 7 x 140 mm (niepełny gwint) i trwało to 26 s. Na najwolniejszym przełożeniu (I bieg) osadziliśmy wkręt 5 x 120 mm (niepełny gwint) w 23 s.

 Autor: Marek Pudło, pins

Dane techniczne klucza udarowego Milwaukee M18CIW

Obroty na I/II/III biegu 1750/2000/2400 min-1
Częstotliwość udarów na I/II/III biegu 2500/3000/3100 min-1
Maksymalny moment obrotowy na I/II/III biegu 105/260/280 Nm
Zakres obsługiwanych połączeń gwintowych M16
Rodzaj akumulatora/napięcie/pojemność Li-Ion/18 V/4,0 Ah
Waga 1,8 kg
ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

avatar