TEST AKUMULATOROWEJ SZLIFIERKI KĄTOWEJ YATO YT-82826

Akumulatorowe szlifierki kątowe klasy 125 mm to elektronarzędzia dojrzałe konstrukcyjnie i przeznaczone do trudnych zadań. Przykładem tego jest bezprzewodowa szlifierka YATO YT-82826 (zestaw z baterią i ładowarką), zasilana akumulatorami Li-Ion 18 V, dostępna również jako sama maszyna (YT-82827) i w zestawie YT-82828 (2 x 3.0 Ah + ładowarka).

W akumulatorowej szlifierce kątowej YATO YT-82826 zastosowano 4-polowy silnik prądu stałego o napięciu zasilania 18 V. Przez przekładnię kątową na biegu jałowym generuje on obroty wynoszące 10.000/min. Szlifierkę wyposażono też w wygodny

włącznik umożliwiający swobodne manewrowanie urządzeniem podczas pracy. YATO YT-82826 oferuje nie tylko mocny silnik 4-polowy, ale też nowoczesne systemowe zasilanie bezprzewodowe 18 V. Dzięki temu szlifierkę możemy zasilać akumulatorami Li-Ion 18 V o pojemnościach 2.0 Ah (YT-82842), 3.0 Ah (YT-82843) lub 4.0 Ah (YT-82844), które służą one też do zasilania całej gamy elektronarzędzi systemu 18 V YATO, do którego producent dodaje systematycznie nowe modele, np. ostatnio znalazła się w niej młotowiertarka SDS-plus YT-82770. Wykorzystując 4-amperogodzinną baterię, na jednym cyklu pracy testowanym elektronarzędziem wykonamy 50 cięć pręta zbrojeniowego o średnicy 10 mm, jak też po ok. 100 cięć prętów gładkich 6 mm i gwintowanych M8 ze stali 4.8. Należy tu wspomnieć, że akumulatory YATO mieszczą w sobie ogniwa litowo-jonowe i inteligentną elektronikę optymalizującą procesy ich rozładowywania i ładowania. Baterie wyposażone są w 4-diodowe wskaźniki informujące o poziomie naładowania, co pozwala na przewidywanie czasu ich pracy i optymalne wybranie momentu ładowania.

W konstrukcji testowanej szlifierki YATO YT-82826 znajdziemy mocną przekładnię kątową. Jest też system wysprzęglania tarczy przeciwdziałający klinowaniu ostrza w materiale (odpowiednik Boscha Anti-Kick back system). Narzędzie przystosowano do obsługi tarcz o średnicy 125 mm. Mocowane są one do wrzeciona nakrętką obsługiwaną narzędziowo za pomocą klucza chowanego w rękojeści, co jest wygodnym i praktycznym rozwiązaniem. Tarcza schowana jest pod metalową osłoną, którą montuje się do kołnierza głowicy za pomocą mocowania klamrowego. Należy podkreślić, że taki sposób montażu osłony jest bardzo wygodny w codziennej obsłudze, ponieważ nie wymaga stosowania żadnych dodatkowych akcesoriów (np. wkrętaka). Szlifierka jest ergonomiczna – kompaktowa, perfekcyjnie wyważona oraz lekka (1,5 kg). Miejsce chwytu jest zwężone i pokryte miękką wykładziną, co ułatwia manipulowanie narzędziem. W jego wyposażeniu znajduje się amortyzowany (antywibracyjny) uchwyt dodatkowy. Można go montować po obu stronach obudowy przekładni.

Podczas testów praktycznych szlifierki kątowej YATO YT-82826 sprawdziliśmy jej efektywność cięcia materiałów stalowych. Do cięcia użyliśmy tarczy 125 mm grubości 1 mm z ziarnem elektrokorundowym o granulacji 60. Szlifierkę zasilaliśmy akumulatorem Li-Ion 18 V/4.0 Ah. Podczas testów zastosowaliśmy mocny posuw, pracując testową maszyną jak szlifierką przewodową. Najpierw przecięliśmy profilu stalowego 20 x 40 x 2 mm. Przecięliśmy go w 15,71 s. Następnie zwiększyliśmy trudność operacji i w imadle zamocowaliśmy płaskownik ze stali nierdzewnej (przekrój cięcia – 80 x 5 mm). YATO YT-82826 przecięło go w 31,92 s. Testy zakończyliśmy cięciem stalowego pręta zbrojeniowego o średnicy 10 mm. Operacja trwała równe 8 s. Nasze testy pokazały, że akumulatorowa szlifierka kątowa YATO YT-82826 zapewnia efektywność pracy na poziomie sieciowych szlifierek na tarcze 125 mm o mocy 900 W. Naszym zdaniem używanie YATO YT-82826 w codziennej pracy daje wiele istotnych korzyści praktycznych – brak przeszkadzającego kabla, możliwość pracy w miejscach oddalonych od sieci elektrycznej i o utrudnionym dostępie.

Dane techniczne akumulatorowej szlifierki kątowej YATO YT-82826

Obroty na biegu jałowym10.000/min
Średnica tarczy szlifierskiej125 mm
Rodzaj baterii/napięcie/pojemnośćLi-Ion/18 V/2.0 Ah
Gwint wrzecionaM14
Waga1,5 kg

pins
ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments