Test akumulatorowej szlifierki kątowej Panasonic EY46A2
Panasonic EY46A2 to szlifierka kątowa należąca do grupy zaawansowanego technicznie sprzętu heavy duty. Sprawdziliśmy jej efektywność pracy w redakcyjnym warsztacie.
Akumulatorowa szlifierka kątowa Panasonic EY46A2 na tarcze 125 mm napędzana jest wydajnym silnikiem szczotkowym. Dysponuje obrotami na biegu jałowym wynoszącymi 10.000/min, a więc bardzo zbliżonymi do przewodowych szlifierek kątowych 125 mm (maksymalnie 10.500-11.000/min)*. Dystrybuowana jest z akumulatorami litowo-jonowymi o napięciu 18 V i pojemności 4,2 Ah. Należy tu wspomnieć, że jest to urządzenie Dual Voltage, co oznacza, że może być także zasilane bateriami Li-Ion o napięciu 14,4 V.
Panasonika EY46A2 wyposażono w zaawansowany układ elektroniczny o rozbudowanych funkcjach. Mamy więc ogranicznik prądu rozruchu i ochronę antyprzeciążeniową z monitoringiem temperatury silnika i ogniw, jak też zabezpieczenie przed niezamierzonym uruchomieniem urządzenia. Dochodzi do niego w wyniku podłączenia akumulatora do urządzenia z wciśniętym włącznikiem. O tym przypadku informuje dioda migająca na czerwono znajdująca się na mocowaniu baterii. Aby w takim wypadku uruchomić urządzenie, należy je najpierw wyłączyć, a następnie włączyć.
Ważną funkcją elektroniki maszyny jest także komunikacja z elektroniką baterii. Umożliwia to podczas pracy ciągłe monitorowanie napięcia i natężenia prądu, temperatury ogniw akumulatora oraz dostępnej aktualnie ilości energii, jak też optymalizację poboru energii oraz wspomnianą zaawansowaną ochronę antyprzeciążeniową maszyny i baterii. W momencie nadmiernego obciążenia szlifierki, które mogłoby spowodować zniszczenie jej silnika albo ogniw Li-Ion z powodu przegrzania lub nadmiernego rozładowania, współpracujące układy elektroniczne odcinają zasilanie i maszyna zostaje zatrzymana. Można ją ponownie uruchomić, gdy odpowiednio obniży się temperatura silnika lub ogniw. O przeciążeniu informuje elektronika szlifierki za pomocą diody z ikoną termometru. Z kolei konieczność niezwłocznej wymiany akumulatora z powodu małej ilości energii sygnalizuje miganiem kontrolka ostrzegawcza niskiego poziomu naładowania akumulatora. W przypadku gdy tego nie zrobimy, urządzenie zostanie automatycznie wyłączone, aby nie doszło do zniszczenia baterii na skutek zbyt głębokiego rozładowania jej ogniw.
Należy tu wspomnieć, że akumulatory Panasonic wyposażone są w elektronikę, która nie tylko komunikuje się z maszyną, ale także z układem elektronicznym ładowarki. Dzięki temu podczas ładowania na bieżąco kontrolowana jest temperatura ogniw i ilość gromadzonej w nich energii.
Szlifierka Panasonic EY46A2 jest nie tylko lekka (1,65 kg bez baterii) i kompaktowa, ale równie poręczna i prosta w obsłudze. Na ergonomię pracy ma wpływ przede wszystkim niewielki obwód obudowy i bardzo dobre wyważenie. Obwód jest dopasowany do średniej wielkości dłoni, co pozwala pracować szlifierką z użyciem jednej ręki. Uchwyt pomocniczy można zamocować z prawej lub lewej strony głowicy.
Podczas redakcyjnych testów wykonaliśmy próby cięcia elementów stalowych: profilu 4 x 2 cm (grubość ścianki – 3,4 mm) i pręta zbrojeniowego o średnicy 2 cm. Pierwsze z zadań wykonaliśmy w czasie dokładnie 8 s, drugie zaś – w 14,07 s. Uzyskane czasy pokazują, że urządzenie oferuje nam wydajność 1000-watowej szlifierki kątowej zasilanej przewodowo.
Reasumując, testy pokazały, że Panasonic EY46A2 to akumulatorowa szlifierka kątowa z najwyższej półki. Zaprojektowano ją z myślą o wielu profesjonalnych zastosowaniach. W przeciwieństwie do podobnych urządzeń nie tylko poradzi sobie efektywnie z cięciem, ale także ze szlifowaniem zgrubnym. Szlifierka należy do sprzętu oznaczanego przez japońskiego producenta angielskim wyrażeniem „Tough tools IP”. Oznacza ono dokładne jego zabezpieczenie przed niszczącym działaniem pyłu i wilgoci i wyróżnia elektronarzędzia Panasonic na rynku.
*Dane dla zasilania 18 V
Dane techniczne akumulatorowej szlifierki kątowej Panasonic EY46A2
Napięcie zasilania | 14,4 lub 18 V |
Obroty na biegu jałowym (zasilanie 14,4/18 V) | 8000/10.000 min-1 |
Średnica tarczy szlifierskiej | 125 mm |
Zasilanie testowanej maszyny | akumulator Li-Ion 18 V, 4.2 Ah |
Waga bez akumulatora | 1,65kg |