TEST AKUMULATOROWEJ SZLIFIERKI KĄTOWEJ MILWAUKEE M18 CAG125XPDB-902X
Bez wątpienia akumulatorowe szlifierki kątowe na tarcze 125 mm klasy profesjonalnej to obecnie maszyny dojrzałe konstrukcyjnie i zdolne sprostać bardzo trudnym zadaniom. Najlepiej dowodzi tego bezprzewodowa szlifierka Milwaukee® M18 CAG125XPDB-902X zasilana akumulatorem Li-Ion 18 V o pojemności 9,0 Ah, którą można pracować tak samo jak tego typu elektronarzędziami przewodowymi.
Podczas testów akumulatorowej szlifierki kątowej Milwaukee® M18 CAG125XPDB-902X wzięliśmy pod uwagę ograniczenia techniczne tego typu maszyn. W wielu przypadkach takich urządzeń oferowanych dzisiaj profesjonalistom zasilanie akumulatorowe niezupełnie radzi sobie z brutalnym traktowaniem takich urządzeń. Na pewno pod tym względem jest już lepiej niż jakieś 2–3 lata temu, bo technika zasilania akumulatorowego znacznie
się rozwinęła. Jednakże obecnie jeszcze w wielu elektronarzędziach elektronika nie dopuszcza do ich obciążania odpowiadającego swoim poziomem obciążeniom aplikowanym szlifierekom przewodowym. Dlatego byliśmy niezwykle zaskoczeni zachowaniem akumulatorowej szlifierki kątowej Milwaukee® M18 CAG125XPDB-902X, którą mogliśmy pracować tak samo jak tego typu maszyną przewodową.Zanim opowiemy o naszych testach, kilka słów na temat Milwaukee® M18 CAG125XPDB-902X. Zastosowano w niej bezszczotkowy silnik Milwaukee POWERSTATE®, czyli niemający szczotek i komutatora. Jego pracą steruje elektronika, której ważną częścią jest (inveter). Ponieważ silnik brushless ma wysoką sprawność (ok. 80%), znacznie efektywniej wykorzystuje prąd zmagazynowany w akumulatorze niż jednostki komutatorowe. Brak zjawiska iskrzenia na styku szczotek i komutatora ogranicza znacznie zużycie energii. Silnik Milwaukee POWERSTATE® ma więc do 25% większą siłę i o 50% dłużej pracuje na jednym cyklu ładowania akumulatora. Jest też praktycznie bezobsługowy, gdyż nie ma w nim elementów, które szybko się zużywają i wymagają cyklicznej wymiany. W porównaniu z klasyczną konstrukcją komutatorową charakteryzuje się 10 razy dłuższą żywotnością. W Milwaukee® M18 CAG125XPDB-902X silnik POWERSTATE® przez przekładnię kątową generuje obroty do 8500/min, zaś elektronika REDLINK PLUS™ stabilizuje je pod zmiennym obciążeniem. Pełni ona też funkcję układu łagodnego rozruchu oszczędzającego prąd w akumulatorze podczas startu silnika, wyłącza szlifierkę w przypadku zakleszczenia tarczy tnącej, jak też szybko zatrzymuje wrzeciono po wyłączeniu maszyny (hamulec RAPIDSTOP) oraz chroni jednostkę napędową i baterie przed przeciążeniem (dzięki m.in. komunikacji z układem elektronicznym akumulatora). Szlifierkę wyposażono też w szeroki włącznik czuwakowy z blokadą eliminującą możliwość przypadkowego jej załączenia.
W Milwaukee® M18 CAG125XPDB-902X znajdziemy nie tylko bezszczotkowy silnik POWERSTATE® oraz zaawansowaną elektronikę sterującą, ale też bardzo nowoczesny system zasilania bezprzewodowego 18 V. Pozwala on pracować testowaną maszyną bez żadnych przerw i z pełną parą. Jego główną składową jest akumulator Milwaukee M18™ 9,0 Ah niedawno wprowadzony na rynek. Podstawowym jego parametrem jest duża pojemność wynosząca 9,0 Ah, oznaczająca dużą ilość zgromadzonej energii (162 Wh) oraz możliwość bardzo długiego czasu pracy na jednym naładowaniu. W przypadku tej baterii jest on 2 razy dłuższy niż akumulatorów Milwaukee 5,0 Ah i 5 razy dłuższy niż baterii 3,0 Ah oraz do 50% dłuższy w stosunku do konkurencyjnych systemów 36 V. W wypadku szlifierki Milwaukee M18 CAG125XPDB-902X najważniejsza jest zdolność akumulatora M18™ 9,0 Ah do generowania wysokiej mocy (35% więcej niż można uzyskać ze standardowych baterii Li-Ion 18 V), która odpowiada jej dużemu zapotrzebowaniu na energię. Mówiąc bardziej konkretnie, akumulator Milwaukee M18™ 9,0 Ah pozwala na pobór prądów o dużym natężeniu sięgającym ok. 50–60 A, co pozwala z niego wygenerować moc ok. 1000 W. Gdy weźmiemy pod uwagę ok. 80-proc. sprawność silnika POWERSTATE®, to okazuje się, że szlifierka oferuje nam moc 1550-watowej przewodowej szlifierki kątowej (obliczono, biorąc pod uwagę, że silnik komutatorowy takich maszyn ma sprawność wynoszącą 50–60%).
Należy tu wspomnieć, że akumulator Milwaukee M18™ 9,0 Ah mieści w sobie nowoczesne ogniwa litowo-jonowe REDLITHIUM-ION™, inteligentną elektronikę optymalizującą procesy rozładowywania i ładowania baterii (Milwaukee® REDLINK PLUS™) oraz
W konstrukcji szlifierki Milwaukee M18 CAG125XPDB-902X znajdziemy mocną przekładnię kątową, która stosowana jest w szlifierkach przewodowych amerykańskiej marki. Testowana maszyna przystosowana jest do obsługi tarcz o średnicy 125 mm. Mocowane są one do wrzeciona nakrętką FIXTEC obsługiwaną beznarzędziowo, co pozwala szybko i wygodnie zmieniać ściernice na wrzecionie. Tarcza schowana jest pod metalową osłoną, którą mocuje się do kołnierza głowicy za pomocą beznarzędziowego systemu zapadkowego. Żeby zmienić położenie osłony, wystarczy nacisnąć przycisk blokujący i ją obrócić. Rozwiązanie to spełnia rygorystyczne europejskie normy bezpieczeństwa, które nakazują zastosowanie systemów zapobiegających obróceniu się osłony wokół własnej osi o kąt większy niż 90° w momencie rozerwania tarczy. Należy podkreślić, że taki sposób mocowania osłony jest bardzo wygodny w codziennej obsłudze, ponieważ nie wymaga stosowania żadnych dodatkowych akcesoriów (np. wkrętaka). Szlifierka jest perfekcyjnie wyważona i ergonomiczna. Miejsce chwytu jest zwężone i pokryte miękką wykładziną, co ułatwia manipulowanie narzędziem. W jego wyposażeniu znajduje się amortyzowany (antywibracyjny) uchwyt dodatkowy. Można go montować po obu stronach obudowy przekładni.
Podczas testów praktycznych akumulatorowej szlifierki kątowej Milwaukee® M18 CAG125XPDB-902X najpierw sprawdziliśmy, ile wykonamy nią cięć stalowego pręta zbrojeniowego o średnicy 20 mm na jednym pełnym ładowaniu akumulatora Milwaukee M18™ 9,0 Ah. Użyliśmy do tego tarcz korundowych produkcji dwóch renomowanych firm, specjalnie przeznaczonych do stosowania w akumulatorowych szlifierkach kątowych o granulacji 60 i grubości 1 mm. Podczas testów stosowaliśmy mocny posuw, pracując testową maszyną tak jak szlifierką zasilaną sieciowo. Do pełnego rozładowania baterii Milwaukee M18™ 9,0 Ah wykonaliśmy 49 pełnych cięć. Praca została przerwana w trakcie 50 cięcia. Całkowity czas efektywnej pracy wyniósł 17,89 min (1031,1 s), a średni czas cięcia – 20,72 s. W czasie testu szlifierka utrzymywała obroty na wysokim równym poziomie odpowiadającym jej znamionowej prędkości obrotowej wynoszącej 8500 obr./min. Zwolniła dopiero podczas ostatnich trzech cięć, co oznacza, że w połączeniu z akumulatorem Milwaukee M18™ 9,0 Ah zapewnia bardzo stabilne warunki pracy i równą wysoką wydajność. Gdy do efektownego czasu pracy wliczymy przerwy na zmianę osprzętu, materiału, obsługę maszyny i inne manipulacje oraz operacje, to okazuje się, że do ciągłej pracy szlifierką Milwaukee® M18 CAG125XPDB-902X z powodzeniem wystarczą nam dwie takie baterie.
W próbie drugiej sprawdziliśmy efektywność cięcia płaskownika ze stali konstrukcyjnej o wymiarach
110 x 8 mm. Do jego cięcia użyliśmy tarczy z ziarnem elektrokorundowym o granulacji 60. Operacja trwała 33,93 s. Testy dopełniła próba szlifowania płaskownika ze stali konstrukcyjnej ściernicą listkową o granulacji 40 przez 30 s. W tym czasie usunęliśmy 14 g materiału stalowego. Redakcyjne testy pokazały, że akumulatorowa szlifierka kątowa Milwaukee® M18 CAG125XPDB-902X może w pełni zastąpić tego typu maszyny zasilane sieciowo. Jest pełnowartościowym ich ekwiwalentem. Zapewnia nam efektywność cięcia i szlifowania na poziomie sieciowych szlifierek na tarcze 125 mm o mocy 1200-1500 W. Używanie Milwaukee® M18 CAG125XPDB-902X w codziennej pracy to wiele udogodnień – brak przeszkadzającego kabla, możliwość pracy w miejscach oddalonych od sieci elektrycznej, jak też uproszczona obsługa techniczna niewymagająca wizyt w serwisie w celu wymiany szczotek czy przerwanego przewodu zasilającego.pins
Dane techniczne akumulatorowej szlifierki kątowej Milwaukee M18 CAG125XPDB-902X
Maks. obroty | 8500/min |
Średnica tarczy szlifierskiej | 125 mm |
Rodzaj baterii/napięcie/pojemność | Li-Ion/18 V/9,0 Ah |
Waga (bez baterii) | 2,0kg |