Test akumulatorowej szlifierki kątowej Makita DGA504RFJ

Już w 2012 r. obserwowaliśmy na rynku elektronarzędzi pewien trend – coraz więcej grup maszyn otrzymywało silniki bezszczotkowe. Sprawdzone przez  producentów we wkrętarkach są teraz stosowane w maszynach z kolejnych segmentów elektronarzędzi. Niedawno Makita wprowadziła na rynek nową szlifierkę kątową DGA504RF z takim właśnie silnikiem. Przyjrzeliśmy się jej bliżej w redakcyjnym warsztacie.

Makita ten nowoczesny napęd zastosowała w małej szlifierce kątowej oznaczonej symbolem „DGA504RFJ”. Przypomnijmy, silnik bezszczotkowy to konstrukcja, z której wyeliminowano szczotki i komutator – dwa elementy ulegające zużyciu eksploatacyjnemu i najbardziej energochłonne (iskrzenie). Dzięki temu motor brushless jest przede wszystkim praktycznie bezobsługowy,

a przez to trwały, a także dużo wydajniejszy od klasycznych rozwiązań. Jest też mniejszy i lżejszy. Warto podkreślić, że parametry pracy silnika bezszczotkowego regulowane są całkowicie elektroniką. Jednostka napędowa Makity charakteryzuje się maksymalną prędkością obrotową 8500 obr./min. W jej układzie zastosowano elektroniczny system chroniący przed przypadkowym uruchomieniem w przypadku montażu akumulatora do maszyny załączonej włącznikiem. System ten znacznie zwiększa bezpieczeństwo obsługi szlifierki.

W maszynie jest też układ kontroli obrotów, który w przypadku zwiększonego zapotrzebowania na moc załącza tryb wysokiego momentu obrotowego, dzięki czemu możemy wydajnie pracować ze stałym parametrami skrawania i wtedy, gdy trzeba mocniej docisnąć tarczę szlifierską do obrabianej powierzchni. Tryb ten sygnalizowany jest zieloną diodą LED. Układ kontroli obrotów jest unikalnym rozwiązaniem. Dzięki niemu akumulatorowa szlifierka Makity może konkurować pod względem wydajności z jej odpowiednikami zasilanymi z sieci. Testowany model DGA504RFJ przystosowany jest obsługi tarcz o średnicy 125 mm.

Konstrukcję napędu szlifierki świetnie dopełnia nowoczesny system zasilania. Makita DGA504RFJ przystosowana jest bowiem do współpracy z systemowymi akumulatorami o napięciu 18 V i pojemnościach 1,5, 3,0, 4,0 lub 5,0 Ah. Tak duży wybór baterii pozwala skonfigurować maszynę do różnych rodzajów prac – mała bateria do lżejszego cięcia, zaś z kolei duża do wymagającego szlifowania.

Jak wiadomo, akumulatory Li-Ion stosowane przez Makitę charakteryzują się dużą trwałością (wytrzymują kilka tysięcy cykli ładowania bez straty nominalnej pojemności). Stosowana elektronika chroni ogniwa przed przeciążeniem czy nadmiernym rozładowaniem. Umieszczony na obudowie urządzenia diodowy wskaźnik poziomu naładowania ułatwia przewidywanie czasu pracy i właściwe wybranie momentu ładowania baterii.

Na koniec kilka zdań o konstrukcji zewnętrznej. Na uwagę zasługuje fakt, że szlifierka kątowa Makita DGA504RFJ wykonana jest w technologii XPT (Extreme Protection Technology). Ten tajemniczy skrót oznacza, że sprzęt ma podwyższoną odporność na pył i wilgoć. Konstruktorzy zastosowali w niej wydajny system chłodzenia, dzięki czemu nie dochodzi do przegrzewania maszyny w czasie pracy i skrócenia żywotności silnika. System ten też umożliwia wydajną pracę.

Inżynierowie z Makity postawili również na bezpieczeństwo pracy i ergonomię obsługi. Wspominaliśmy już o elektronicznej blokadzie przypadkowego uruchomienia. Jest jeszcze metalowa osłona tarczy tnącej, którą wygodnie mocuje się do kołnierza głowicy za pomocą beznarzędziowego systemu zapadkowego.

Żeby zmienić położenie osłony, wystarczy zwolnić klamrę blokującą i ją obrócić. Rozwiązanie to spełnia rygorystyczne europejskie normy bezpieczeństwa, które nakazują zastosowanie takich systemów, które w momencie rozerwania tarczy zapobiegną obróceniu się osłony wokół własnej osi o kąt większy niż 90˚. Warto też zwrócić uwagę na smukłą obudowę pokrytą okładziną antypoślizgową, która umożliwia pewny chwyt nawet niewielką dłonią. Realizację bardziej wymagających zadań wspomaga boczna rękojeść wykonana w technologii antywibracyjnej.

W testach akumulatorowej szlifierki Makity wykorzystaliśmy specjalną tarczę do cięcia przeznaczoną specjalnie do akumulatorowych szlifierek kątowych PFERD EHT 125 1,0 A60 INOX BATTERY ACCU o grubości 1 mm i granulacji 60. Przedmiotem pierwszego testu była efektywność cięcia zamkniętego profilu stalowego o wymiarach 20 x 30 x 2 mm, jak i liczba wykonanych cięć na jednym ładowaniu akumulatora. Dysponowaliśmy baterią o pojemności 3,0 Ah. Najkrótszy uzyskany przez nas czas wynosił 8,02 s, a liczba wykonanych cięć – 22. Wydajność cięcia, jak na szlifierkę bezprzewodową,

była bardzo wysoka, zaś tak duża liczba cięć pokazuje, że do całodniowej pracy w terenie w zupełności wystarczą nam 2 akumulatory o pojemności 3,0 Ah. Drugi test polegał na zgrubnym szlifowaniu stalowego płaskownika za pomocą ściernicy listkowej Klingspor SMT 925 Special o granulacji 40. Podczas tej próby obrabialiśmy materiał do chwili całkowitego wyczerpania się uprzednio w 100% naładowanej baterii. Używaliśmy przy tym dość mocnego nacisku ściernicą na obrabianą powierzchnię i cały czas zmuszaliśmy szlifierkę do pracy w trybie wysokiego momentu obrotowego. Miarą użyteczności maszyny w tym teście była masa usuniętego materiału i czas szlifowania na jednym ładowaniu akumulatora 3,0 Ah. Uzyskany wynik to zeszlifowanie 51 g stali w czasie 305 s. Wskazuje on, że Makita DGA504RFJ dysponuje wydajnością profesjonalnej 700-watowej szlifierki kątowej.

 

 

Dane techniczne akumulatorowej szlifierki kątowej Makita DGA504RFJ

Maks. prędkość obrotowa

8500 min-1

Średnica tarczy szlifierskiej

125 mm

Rodzaj baterii/napięcie/pojemność

Li-Ion/18 V/1.5, 3.0; 4.0 lub 5.0 Ah

Waga (z baterią)

2,5 kg

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

avatar