TEST AKUMULATOROWEJ SZLIFIERKI KĄTOWEJ HITACHI G 3613DA

Hitachi G 3613DA to pierwsza na rynku kompaktowa akumulatorowa szlifierka kątowa 125 mm, która wykorzystuje zasilanie 36 V. Stało się to możliwe dzięki najnowszym akumulatorom Multi-Volt, które Hitachi niedawno wprowadziło na rynek.

 

Mocne i inteligentne zasilanie

Zanim opowiemy o samej akumulatorowej szlifierce kątowej Hitachi G 3613DA, kilka słów na temat nowych akumulatorów Multi-Volt, z których pobiera energię elektryczną. Zostały one zaprojektowane do zasilania nowych 36-woltowych elektronarzędzi Hitachi, przy czym są w pełni kompatybilne z urządzeniami 18 V. Oferują bowiem dwa napięcia zasilania: 36 i 18 V. Tajemnica konstrukcji tych akumulatorów tkwi w ich systemie połączeń ogniw Li-Ion – w przypadku napięcia 36

V łączy on dwa razy więcej ogniw szeregowo, a wypadku 18 V – równolegle. Wybór napięcia zasilania dokonywany jest automatycznie przez elektronikę akumulatora Multi-Volt; rozpoznaje ona bowiem maszynę, do której go podłączono. Konsekwencją 2-napięciowości jest 2-pojemnościowość baterii Multi-Volt. Mając więc do dyspozycji 45-watogodzin, jeśli wykorzystujemy napięcie 36 V, pojemność baterii wynosi 2,5 Ah, zaś jeżeli korzystamy z 18 V – to 5,0 Ah. Warto też zwrócić uwagę na jeszcze jeden ważny fakt, a mianowicie gdy porównamy akumulator Li-Ion Hitachi 18 V/5,0 Ah z akumulatorem Multi-Volt pod względem wymiarów i masy, nie zauważymy żadnych różnic. Obie baterie są kompaktowe – tzn. lekkie i mają niewielkie rozmiary. Nie dziwi nas fakt, że inżynierowie z Hitachi, zauważając to, postanowili akumulatorową szlifierkę kątową 125 mm zasilić baterią o napięciu 36 V. To konstrukcyjne posunięcie jest więc logiczne i wyznacza nowy standard zasilania dla akumulatorowych szlifierek kątowych 125 mm.
Bardzo ważną cechą akumulatorów Multi-Volt Hitachi jest efektywne chłodzenie ich ogniw Li-Ion. Gdy uwzględni się przy tym niższe natężenie prądu w przypadku wykorzystywania napięcia 36 V, to okazuje się, że inżynierowie z Hitachi znacznie zredukowali nagrzewanie się baterii Multi-Volt. Konsekwencją tego jest zwiększenie jej żywotności i efektywności oddawania energii. Dzięki temu użytkownik szlifierki Hitachi G 3613DA ma do dyspozycji więcej mocy. Akumulator litowo-jonowy Multi-Volt w przypadku zasilania 36-woltowego oferuje moc 1270 W (dane dla szlifierki Hitachi G 3613DA), co jest szczególnie bardzo ważne w przypadku bezprzewodowych szlifierek kątowych, których energochłonność – jak wiadomo – jest wysoka.

Rozwiązania techniczne akumulatorowej szlifierki kątowej Hitachi G 3613DA

Ich omawianie zaczniemy od napędu. W testowanej szlifierce zastosowano bezszczotkowy silnik typu BLDC (ang. BrushLess Direct-Current Motor) o mocy nominalnej 1270 W. Jest to bezobsługowa jednostka napędowa pozbawiona zużywających się szczotek i komutatora, charakteryzująca się wysoką sprawnością (80%), mająca mniejsze wymiary oraz masę od odpowiadających silników komutatorowych prądu stałego. Odznacza się ona też znacznie większą sterowalnością – można precyzyjnie regulować elektronicznie jej parametry pracy, jak też programować określone tryby działania. I tak dzięki temu w szlifierce kątowej Hitachi G 3613DA mamy płynny rozruch oraz prędkość obrotową stabilizowaną i regulowaną elektronicznie od 3000 do 9500/min, przy czym 5-stopniowym pokrętłem możemy ustawiać następujące jej poziomy: 3000/min, 4750/min, 6500/min, 8250/min i 9500/min. W Hitachi G 3613DA jest też innowacyjny elektroniczny tryb AUTO (automatycznej zmiennej prędkości obrotowej). Włącza się go pokrętłem do regulacji obrotów (ustawienie A). Na biegu jałowym obniża on obroty szlifierki do 5500 min-1. Gdy obciążymy ją pracą, zaczynając ciąć lub szlifować, automatycznie zwiększy on jej prędkość obrotową do 9500 min-1. Tryb AUTO umożliwia oszczędzanie energii akumulatora na biegu jałowym. Dzięki niemu podczas pracy mamy do dyspozycji większą jej ilość.
W testowanej szlifierce Hitachi G 3613DA stosuje się tarcze i ściernice o średnicy 125 mm. Oferuje ona bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa pracy dzięki takim rozwiązaniom, jak: elektroniczna ochrona przed przypadkowym uruchomieniem (uniemożliwia rozruch silnika w wypadku mocowania akumulatora do maszyny z załączonym włącznikiem), elektroniczny hamulec zatrzymujący tarczę po wyłączeniu elektronarzędzia w czasie krótszym niż 3 s

oraz system kick back protection unieruchamiający natychmiast urządzenie w przypadku zaklinowania tarczy, które może spowodować jego odbicie. Tak jak w każdej szlifierce kątowej, w Hitachi G 3613DA mamy blokadę wrzeciona ułatwiającą wymianę ściernic oraz metalową osłonę tarczy. W przypadku testowanego urządzenia jej pozycję kątową ustawia się beznarzędziowo. Służy do tego wygodny w obsłudze mechanizm klamrowy z dźwignią służącą do blokowania/odblokowania.
Testowana szlifierka Hitachi G 3613DA ma kompaktowe wymiary i smukłą obudowę. Pod tym względem nie ma między nią a bliźniaczym modelem 18-woltowym Hitachi G 18DBBVL żadnej różnicy. Części obudowy Hitachi G 3613DA służące do chwytania pokryto okładziną antypoślizgową, umożliwiając pewne trzymanie i operowanie maszyną. Urządzenie ma też boczną rękojeść wykonaną w technologii antywibracyjnej. Mocuje się ją po prawej lub lewej stronie przekładni. Hitachi G 3613DA jest też bardzo solidnie wykonane. Świadczy o tym m.in. pyło- i wodoodporna obudowa wykonana z wysokiej jakości tworzywa sztucznego.

Wyniki redakcyjnych testów

Podczas testów szlifierkę kątową Hitachi G 3613DA zasilaliśmy litowo-jonowym akumulatorem Multi-Volt 36 V/2,5 Ah. Najpierw przecinaliśmy dwa połączone stalowe pręty zbrojeniowe o średnicy 20 mm, korzystając z maksymalnych obrotów na biegu jałowym (9500/min). Do cięcia wykorzystaliśmy korundową tarczę o grubości 1 mm i granulacji 60. Operacja ta zajęła nam 20,99 s. Następnie sprawdziliśmy, ile razy do całkowitego rozładowania akumulatora Multi-Volt przetniemy stalowy pręt zbrojeniowy o średnicy 20 mm. Podczas cięcia wykorzystaliśmy tę samą tarczę i tryb AUTO pozwalający oszczędzać energię na biegu jałowym. Do całkowitego rozładowania baterii wykonaliśmy 34 cięcia, przy czym średni jego czas po odrzuceniu wartości skrajnych wyniósł 11,97, zaś najkrótszy – 9,92 s. Całkowity czas efektywnego cięcia to 407,44 s, zaś całkowity czas pracy szlifierki podczas testu – 486,46 s. Uzyskany wynik zarówno pod względem efektywności cięcia, jak i liczby operacji do całkowitego rozładownia baterii należy do najlepszych na rynku. Pod względem efektywności akumulatorowa szlifierka kątowa Hitachi G 3613DA jest dwukrotnie szybsza od konkurencji 18-woltowej i przy tym ma dokładnie te same gabaryty i masę. Natomiast liczba cięć odpowiada w przybliżeniu możliwościom 5-amperogodzinnych akumulatorów Li-Ion o napięciu 18 V. Podane dane dotyczą profesjonalnych kątowych szlifierek bezprzewodowych na tarcze 125 mm o napięciu zasilania 18 V renomowanych producentów. Z analizy danych uzyskanych w trakcie 34 cięć wynika, że akumulator Multi-Volt zapewnia bardzo stabilny poziom zasilania i mocy. Rozrzut czasów 76% cięć wyniósł 0,8 s. Nie zauważyliśmy, żeby do spadku mocy dochodziło wraz malejącym poziomem energii, jak też wtedy, kiedy jej zapas był już bardzo mały. Dane pokazują, że włącznie z ostatnim pełnym cięciem szlifierka pracowała z tą samą maksymalną efektywnością. Jest to niewątpliwie efekt m.in. napięcia 36 V zastosowanego do jej zasilania.


Redakcyjne testy akumulatorowej szlifierki kątowej Hitachi G 3613DA zakończyliśmy 3-sekunowym szlifowaniem zgrubnym płaskownika ze stali konstrukcyjnej, podczas którego za pomocą ściernicy listkowej o granulacji 40 usunęliśmy 18 g materiału stalowego. Uzyskany wynik podczas szlifowania zgrubnego potwierdził, że Hitachi G

3613DA oferuje bardzo dużą efektywność pracy. Naszym zdaniem pod względem wydajności i stabilności pracy to najlepsza obecnie na rynku akumulatorowa szlifierka kątowa klasy 125 mm. Oferuje moc 1550-watowych szlifierek przewodowych klasy profesjonalnej.
Reasumując, Hitachi G 3613DA, będąc pierwszą na świecie 36-woltową kompaktową akumulatorową szlifierką kątową klasy 125 mm, podnosi o 100% poprzeczkę efektywności pracy dla tego typu maszyn. Niweluje też wszystkie różnice w wydajności pomiędzy wysokiej mocy przewodowymi szlifierkami kątowymi na tarcze 125 mm a odpowiadającymi im maszynami akumulatorowymi.
pins

 

Dane techniczne akumulatorowej szlifierki kątowej Hitachi G 3613DA

Moc nominalna1270 W
Regulowane elektronicznie obroty znamionowe3000-4750-6500-8250-9500/min
Obroty na biegu jałowym w trybie AUTO5500/min
Obroty pod obciążeniem w trybie AUTO9500/min
Płynny rozruch/regulacja/stabilizacja i regulacja obrotów+/+/+
Hamulce tarczy/system Kick Back Stop+/+
Średnica tarczy szlifierskiej125 mm
Rodzaj baterii/napięcie/pojemnośćMulti-Volt Li-Ion/36 V/2.5 Ah
Waga (zgodnie z procedurą EPTA 01/2003)2,8 kg
ZOBACZ TAKŻE
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments
andrzej
andrzej
1 rok temu

jak by ta szlifierka miała 1270wat to by na akumulatorze 36v 2,5ah pracowała 4 minuty

andrzej
andrzej
1 rok temu

jak by ta szlifierka miała 1270wat to by na akumulatorze 36v 2,5ah pracowała 4 minuty