TEST AKUMULATOROWEJ SZLIFIERKI KĄTOWEJ HITACHI G 18DBBVL
Wysoką wydajność pracy akumulatorowa szlifierka Hitachi G 18DBBVL zawdzięcza zastosowaniu najnowszej technologii zasilania akumulatorowego Li-Ion, jak też silnika bezszczotkowego, rozbudowanej elektroniki optymalizującej pracę napędu,
pobór energii i działanie baterii.
O korzyściach z wykorzystania bezszczotkowego silnika typu BLDC (ang. BrushLess Direct-Current Motor) informowaliśmy wiele razy na naszych łamach. Przypomnimy więc tylko, że jest on bezobsługowy, bo nie ma w nim zużywających się szczotek i komutatora, jak też znacznie bardziej efektywny energetycznie (sprawny) od jednostek komutatorowych. Ma mniejsze od nich wymiary oraz
masę i do tego można nim precyzyjnie sterować, w tym też programować określone tryby pracy oraz ich parametry. Najlepszym tego przykładem jest szlifierka kątowa Hitachi G 18DBBVL. Oferuje ona płynny rozruch oraz prędkość obrotową stabilizowaną i regulowaną elektronicznie od 4700 do 9000/min, przy czym 6-stopniowym pokrętłem możemy ustawiać następujące jej poziomy: 4700/min, 5500/min, 6400/min, 7200/min, 8100/min i 9000/min. Ale na tym nie koniec – w Hitachi G 18DBBVL znajdziemy też innowacyjny elektroniczny tryb AUTO (automatycznej zmiennej prędkości obrotowej). Jeśli włączymy go, na biegu jałowym obniży on obroty szlifierki do 5500 min-1, zaś gdy zaczniemy nią ciąć lub szlifować (czyli obciążymy pracą) automatycznie zwiększy prędkość obrotową do 9000 min-1. Dzięki trybowi AUTO oszczędzamy energię akumulatora na biegu luzem i możemy wykorzystać ją do pracy, a nie do bezproduktywnego napędzania silnika. Tryb AUTO obniża też poziom hałasu w miejscu pracy, gdyż szlifierka pracuje wtedy wolniej i ciszej. Włącza się go przyciskiem na minipanelu sterowania. O jego aktywacji informuje wskaźnik diodowy.
Szlifierka Hitachi G 18DBBVL zasilana jest nowoczesnymi akumulatorami Li-Ion o napięciu 18 V i pojemnościach: 1.5, 2.0, 2.5, 3.0, 4.0, 5.0 i 6.0 Ah. Zastosowana w bateriach i urządzeniu elektronika optymalizuje pobór prądu, chroni maszynę przed nadmiernym obciążeniem i zbyt gwałtownym poborem prądu z akumulatora oraz zabezpiecza jego ogniwa przed zbyt wysoką temperaturą, nadmiernym rozładowaniem lub przeładowaniem, jak też monitoruje ilość dostępnej energii, informując o tym za pomocą 2-diodowego wskaźnika znajdującego się w minipanelu sterowania maszyną.
Testowaną szlifierkę Hitachi G 18DBBVL przystosowano do pracy tarczami o średnicy 125 mm. Urządzenie odznacza się wysokim poziomem bezpieczeństwa pracy. Zastosowano w nim bowiem elektroniczną ochronę przed przypadkowym uruchomieniem, która uniemożliwia rozruch silnika w wypadku mocowania akumulatora do maszyny z załączonym włącznikiem. System ten znacznie zwiększa bezpieczeństwo jej obsługi. Ale na tym nie koniec – jest też elektroniczny hamulec zatrzymujący tarczę po wyłączeniu maszyny w czasie krótszym niż 3 s. Chroni on operatora przed zranieniem obracającym się dyskiem, zaś materiał obrabiany przed uszkodzeniem. Oprócz hamulca mamy system Kick Back Protection unieruchamiający natychmiast urządzenie w przypadku zaklinowania tarczy, które powoduje jego odbicie. Oczywiście, w szlifierce znajdziemy jeszcze metalową osłonę tarczy, której pozycję kątową ustawia się beznarzędziowo. Służy do tego wygodny w obsłudze mechanizm klamrowy z dźwignią służącą do jego blokowania/odblokowania.
Szlifierka Hitachi G 18DBBVL ma kompaktowe gabaryty i jest w pełni slim dzięki smukłej obudowie. Pokryto ją okładziną antypoślizgową, która umożliwia pewny chwyt. Urządzenie wyposażono w boczną rękojeść wykonaną w technologii antywibracyjnej. Mocuje się ją po prawej lub lewej stronie przekładni. Hitachi G 18DBBVL jest też bardzo solidnie wykonane – zastosowano w nim bowiem obudowę pyło- i wodoodporną z wysokiej jakości tworzywa sztucznego.
Naszym zdaniem testowana szlifierka Hitachi G 18DBBVL oferuje zarówno topowy poziom zaawansowania technicznego, jak i
solidnego wykonania. Zastosowane w niej innowacyjne rozwiązania są owocem wieloletnich prac badawczych prowadzonych przez japońskich inżynierów z Hitachi.Podczas testów szlifierkę kątową Hitachi G 18DBBVL zasilaliśmy akumulatorem Li-Ion 18 V/6,0 Ah. Najpierw przecinaliśmy stalowy pręt zbrojeniowy o średnicy 20 mm, korzystając z domyślnych ustawień szlifierki, czyli z maksymalnych obrotów na biegu jałowym. Do cięcia wykorzystaliśmy korundową tarczę o grubości 1 mm i granulacji 36. Operacja ta zajęła nam 26,76 s. Następnie tą samą tarczą przecinaliśmy profil stalowy 20 x 40 mm (grubość ścianki 2 mm). W tej próbie włączyliśmy tryb AUTO. Operacja jego przecięcia trwała 9,72 s. Testy zakończyliśmy próbą, podczas której oczyszczaliśmy z nalotu powierzchnię elementu ze stali nierdzewnej o wymiarach 8 x 17 cm. Użyliśmy do tego ściernicy listkowej o granulacji 60 i zredukowanych do poziomu drugiego obrotów (5500/min). Zadanie wykonaliśmy sprawnie i szybko w czasie 26,17 s, uzyskując bardzo dobry efekt jakościowy.
Testy pokazały, że szlifierka kątowa Hitachi G 18DBBVL zarówno w ustawieniu domyślnym, jak trybu AUTO oferuje nam wysoką wydajność maszyn przewodowych o mocy ok. 700 W. Zalecamy jednak stosować tryb auto, gdyż w wypadku prac zgrubnych pozwala oszczędzać energię i efektywniej wykorzystywać akumulatory. Jednakże, naszym zdaniem, Hitachi G 18DBBVL jest to idealne urządzenie do delikatnego szlifowania stali nierdzewnej, co pokazał test jej oczyszczania. Możemy ustawić w nim optymalne oraz stabilizowane pod obciążeniem obroty i uzyskać doskonały jakościowo efekt.
pins
Dane techniczne akumulatorowej szlifierki kątowej Hitachi G 18DBBVL
Regulowane elektronicznie obroty znamionowe | 4700-5500-6400-7200-8100-9000/min |
Obroty na biegu jałowym w trybie AUTO | 5500/min |
Obroty pod obciążeniem w trybie AUTO | 9000/min |
Płynny rozruch/regulacja/stabilizacja i regulacja obrotów | +/+/+ |
Hamulce tarczy/system Kick Back Stop | +/+ |
Średnica tarczy szlifierskiej | 125 mm |
Rodzaj baterii/napięcie/pojemność | Li-Ion/18 V/1.5, 2.5, 3.0, 4.0, 5.0 lub 6.0 Ah |
Waga (zgodnie z procedurą EPTA 01/2003) | 2,4 kg |