TEST AKUMULATOROWEGO MŁOTA WIERCĄCO-KUJĄCEGO MILWAUKEE M18 FUEL SDS-MAX

Milwaukee M18 FUEL SDS-Max to pierwszy na świecie akumulatorowy młot
wiercąco-kujący z uchwytem SDS-Max przeznaczony do wykonywania prac budowlanych. Sprzęt niedawno mieliśmy okazję przetestować go w redakcyjnym warsztacie.

 

Wydajne źródło zasilania – akumulator Milwaukee M18 9.0 Ah

Wiele firm zapowiadało wprowadzenie na rynek akumulatorowego młota kombi SDS-Max, ale zapowiedzi te zrealizowało tylko Milwaukee®. Amerykańska marka pokonała bowiem główną przeszkodę w konstrukcji takiego sprzętu, a mianowicie brak wydajnych baterii, które umożliwiają uzyskanie mocy nominalnej na poziomie 1000 W. Przełom uczynił tu nowy akumulator Li-Ion o napięciu 18 V, oznaczony jako M18™ 9.0 Ah, opracowany przez inżynierów z Milwaukee®. Podstawowym parametrem przykuwającym uwagę jest

duża pojemność wynosząca 9.0 Ah. Oznacza to ilość zgromadzonej energii (162 Wh) oraz możliwość bardzo długiego czasu pracy na jednym naładowaniu. W przypadku tej baterii czas pracy jest on 2 razy dłuższy niż w przypadku akumulatorów Milwaukee 5.0 Ah i 5 razy od baterii 3.0 Ah oraz do 50% dłuższy w stosunku do konkurencyjnych systemów 36 V. Jednakże najważniejsza dla konstrukcji sprzętu klasy SDS-Max jest możliwość uzyskania wysokiej mocy, odpowiadającej jego dużemu zapotrzebowaniu na energię. Wyrażając to twierdzenie w języku stricte technicznym, oznacza nic innego jak możliwość generowania prądów o dużym natężeniu sięgającym ok. 50–60 A. Wymaga to zastosowania: (1) nowoczesnych ogniw Li-Ion o dużej zdolności oddawania energii oraz trwałości (w przypadku Milwaukee® są to ogniwa REDLITHIUM-ION™); (2) inteligentnej elektroniki optymalizującej procesy rozładowywania i ładowania baterii (Milwaukee® REDLINK PLUS™); (3) specjalnej konstrukcji akumulatora o zmniejszonej oporności i wyposażonego we wzmocnione styki, co redukuje ilość ciepła powstającego w trakcie pracy.

Milwaukee_M18FUEL-SDS-Max-5Milwaukee_M18FUEL-SDS-Max-4

Taką właśnie budowę ma bateria M18™ 9.0 Ah. W jej przypadku inżynierowie z Milwaukee® uzyskali 60-procentową redukcję nagrzewania się, dzięki czemu wydłużyli znacznie jej żywotność oraz czas pracy na jednym ładowaniu, gdyż mniej energii elektrycznej zamieniane jest bezproduktywnie na ciepło. Nie bez powodu więc Milwaukee® swój akumulator nazwało High Demand™ (HD). Odpowiada on na wysokie zapotrzebowanie na energię ze strony zasilanego sprzętu i umożliwia długą pracę na jednym naładowaniu. Oczywiście, wysoka moc baterii związana jest z jej dużą pojemnością, gdyż nie może być uzyskana z niewielkiej ilości zmagazynowanej energii. Reasumując, akumulator M18™ 9.0 Ah to bateria wysokoprądowa, oferująca o 35% większą moc zasilanym urządzeniom i wydłużająca znacznie czas pracy elektronarzędzi na jednym ładowaniu. Opracowano ją z myślą o zasilaniu elektronarzędzi bezprzewodowych o dużym zapotrzebowaniu na energię: szlifierek kątowych, pilarek tarczowych, pił szablastych, wiertarek, ręcznych pił taśmowych, i właśnie wprowadzanego na rynek młota wiercąco-kującego Milwaukee® M18™ FUEL™ SDS-Max. Bateria jest kompatybilna z systemem M18™ służącym do zasilania ponad 85 elektronarzędzi bezprzewodowych (których ilość stale rośnie) Milwaukee® akumulatorami Li-Ion o napięciu 18 V. Jest więc systemowym rozwiązaniem, dzięki któremu można zwiększyć maksymalną moc użyteczną posiadanych już elektronarzędzi akumulatorowych Milwaukee®.

 Milwaukee_M18FUEL-SDS-Max-3 Milwaukee_M18FUEL-SDS-Max-2

Konstrukcja młota wielofunkcyjnego kombi Milwaukee M18 FUEL SDS-Max

Elektronarzędzie to ma klasyczną budowę „L” i konstrukcyjnie oparte jest na cenionym już na rynku profesjonalnym, przewodowy młot kombi Milwaukee K 540 S. Jednakże Milwaukee® M18™ FUEL™ SDS-Max nie można nazwać bezprzewodowym klonem tego sprzętu. Główna różnica, naszym zdaniem, leży w zastosowanych silnikach i elektronice. W Milwaukee® M18™ FUEL™ SDS-Max mamy silnik bezszczotkowy z rodziny POWERSTATE™, zaś w Milwaukee® K 540 S – komutatorowy na 1-fazowy prąd zmienny o mocy nominalnej 1100 W. Zatrzymajmy się chwilę przy silniku POWERSTATE™ – jest to w

istocie zminiaturyzowany silnik synchroniczny na 3-fazowy prąd zmienny o bardzo wysokiej sprawności (ok. 78%). Do swojej pracy potrzebuje mikrofalownika, rozbudowanej elektroniki antyprzeciążeniowej oraz optymalizującej pobór prądu i komunikującej się z akumulatorem. Tę rolę spełnia wspomniany już system REDLINK PLUS™. Pod maską Milwaukee® M18™ FUEL™ SDS-Max kryje się więc wiele nowoczesnych rozwiązań, zaś K 540 S to tradycyjna i dość prosta konstrukcja, ceniona na rynku za wysoką skuteczność i efektywność oraz trwałość, wyposażona w elektroniczny układ łagodnego rozruchu. Obok silnika najważniejszym podzespołem młotów kombi jest przekładnia i mechanizm udaru elektropneumatycznego oraz uchwyt SDS-Max (w omawianych narzędziach w wersji szybkomocującej). Tu między młotami Milwaukee® nie ma różnicy. Realizują one dwa podstawowe zadania – wiercą z udarem i kują (tryb pracy w obu maszynach zmienia się pokrętłem znajdującym się na górze obudowy przekładni. Nim też ustawia się pozycję kątową dłuta). Milwaukee® M18™ FUEL™ SDS-Max generuje 0–450 obr./min i 3000 udarów/min, każdy z energią 6,1 J. Milwaukee® K 540 S zaś ma bardzo zbliżone parametry: obroty – 430/min, udary – 3000/min, i energię udarową – 7,5 J. Parametry te określają możliwości praktyczne porównywanych urządzeń. Akumulatorowym młotkiem Milwaukee® wywiercimy wiertłem SDS-max w betonie otwory o maksymalnych średnicach 40 mm (optymalny zakres: 16–32 mm), zaś przewodowym – 65 mm. Należy tutaj wspomnieć, że przekładnia główna obu młotów chroniona jest w pełni metalową obudową, która zwiększa ich żywotność i umożliwia efektywne odprowadzanie ciepła podczas pracy, zaś funkcja wyłączania udaru na biegu jałowym chroni uchwyt narzędziowy przed szybkim zużyciem. Prezentowane młoty są bezpieczne – dba o to sprzęgło przeciążeniowe w K 540 S i elektronika w M18™ FUEL™ SDS-Max. Warto podkreślić, że nie dojdzie więc w przypadku zakleszczenia  wiertła w obrabianym materiale do niekontrolowanego obrotu maszyny, co jest niebezpieczne dla operatorów i w najlepszym razie może spowodować tylko bolesne wykręcenie ręki.

Milwaukee_K540S-1Milwaukee_M18FUEL-SDS-Max-1

Warto wspomnieć o jeszcze dwóch różnicach pomiędzy młotami. W K 540 S jest amortyzowana rękojeść główna, która zmniejsza wibracje przenoszone na dłonie operatora, zaś M18 FUEL™ SDS-Max jest wyposażony w diodę oświetlającą miejsce pracy. Brak amortyzatora rękojeści głównej w M18™ FUEL™ SDS-Max wynika z tego, że w jej dolnej części znajduje się mocowanie akumulatora, które powinno być nieruchome, żeby nie dochodziło do wysuwania się baterii z maszyny, co jest zmorą wielu bezprzewodowych młotków SDS-Plus. Oba urządzenia są ergonomiczne, ich rękojeści pokryto miękkim materiałem (soft-grip), doskonale wyważone i łatwe w operowaniu oraz obsłudze. Pod tym względem spełniają też wygórowane wymagania profesjonalistów. Jak nasze porównanie pokazuje, akumulatorowy Milwaukee® M18™ FUEL™ SDS-Max to w pełni rasowy, profesjonalny młot wiercąco-kujący typu SDS-Max niczym nieustępujący tego typu mocnym elektronarzędziom przewodowym. Gdyby nie akumulator, można byłoby go łatwo pomylić z młotem wiercąco-kującym klasy 6 kg zasilanym z gniazdka.

 

Wyniki redakcyjnych testów młota kombi Milwaukee M18 FUEL SDS-Max

Wykonaliśmy nim trzy próby: wierciliśmy w twardym krawężniku z betonu B40 wiertłami SDS-Max o średnicach 40 i 20 mm oraz wbijaliśmy gwóźdź

8 x 250 mm w belkę sosnową, korzystając z funkcji kucia i bijaka do uziomów. Najpierw rozgrzaliśmy mechanizm udarowy młota, aby osiągnął pełnię swoich możliwości. Otwór o średnicy 40 mm i głębokości 120 mm wywierciliśmy nim w czasie 111,95 s, zaś otwór 20 x 120 mm – w 37,08 s. Dla porównania w tym samym materiale i tym samym osprzętem wierciliśmy też Milwaukee K 540 S, uzyskując odpowiednio czasy 84,89 i 28,18 s. Jak widać, różnica w efektywności pracy jest na korzyść młota przewodowego i wynosi ok. 24%. Odpowiada to różnicy wartości energii udarowej tych urządzeń, bowiem młot K 540 S generuje o 23% mocniejsze udary. W ostatniej próbie wbijania gwoździa sprawdzającej skuteczność funkcji kucia oba narzędzia uzyskały bardzo zbliżone wyniki: 8,03 s (Milwaukee M18 FUEL™ SDS-Max) i 7,99 s (K 540 S). Nadmieniamy, że Milwaukee® M18™ FUEL™ SDS-Max umożliwia wykonanie 82 otworów o średnicy 14 mm i głębokości 10 cm w betonie B35 na jednym ładowaniu baterii.

Milwaukee_M18FUEL-SDS-Max-6
Reasumując, wielofunkcyjny akumulatorowy Milwaukee® M18™ FUEL™ SDS-Max to w pełni funkcjonalny młot wiercąco-kujący klasy SDS-max o wysokiej wydajności. Pod względem efektywności pracy niczym nie ustępuje przewodowym młotom wiercąco-kującym klasy 6 kg o energii udarowej ok. 6 J. Dobitnie pokazał to nasz test. Jego niewątpliwa przewaga nad przewodowymi „braćmi” to brak kabla, czyli niezależność od sieciowego źródła zasilania i znacznie większa mobilność. Jak wiadomo, te wartości wraz z dużą efektywnością pracy cenią sobie szczególnie wszyscy rasowi budowlańcy. Testowany akumulatorowy młot kombi Milwaukee® M18 FUEL™ SDS-Max pojawi się na polskim rynku we wrześniu br.

pins

ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments