TEST AKUMULATOROWEGO MŁOTA UDAROWO-OBROTOWEGO SDS-MAX MAKITA HR006G

Wprowadzając na w rynek akumulatorowy młot udarowo-obrotowy SDS-max HR006G o maksymalnym napięciu zasilania 80 V, Makita mocną stopą wkroczyła w segment najmocniejszych elektronarzędzi akumulatorowych. Jest to pierwszy na świecie akumulatorowy młot kombi SDS-max klasy 12 kg, generujący udary o energii 21,4 J.

Skonstruowanie akumulatorowego młota kombi SDS-max Makita HR006G klasy 12 kg umożliwiła niedawno wprowadzona na rynek technologiczna platforma XGT. Opracowano ją dla akumulatorowych elektronarzędzi Makita z linii XGT 40Vmax, które przeznaczone są do wykonywania bardzo trudnych prac w budownictwie, przemyśle i

rzemiośle, wymagających wysokich mocy użytecznych. Ważnym elementem tej platformy są akumulatory XGT 40 Vmax wyposażone w najnowszej generacji ogniwa Li-Ion. Mają one maksymalne napięcie zasilania wynoszące 40 V (napięcie średnie – 36 V) i niewielkie gabaryty oraz masę. Makita oferuje 4 systemowe akumulatory Li-Ion przeznaczone do zasilania elektronarzędzi z linii XGT 40Vmax: 40 V/2.0 Ah, 40 V/2,5 Ah, 40 V/4.0 Ah i 40 V/5.0 Ah. Do ich napełniania energią służy szybka ładowarka DC40RA.

Aby uzyskać ekstremalnie wysoką moc oraz energię udaru, Makita w młocie HR006G zastosowała bardzo wydajny energetycznie, ekonomiczny oraz praktyczny system zasilania wykorzystujący dwa akumulatory XGT 40 Vmax połączone szeregowo. Tworzą one „ogniwo” o maksymalnym napięciu 80 V (2 x 40 V maks.) i średnim 72 V. Jest ono bardzo wydajnym źródłem wysokiej mocy, dzięki któremu HR006G generuje udary o potężnej energii 21,4 J. Gdy porównamy ten parametr z energią udarową zasilanych sieciowo młotów kombi SDS-max klasy 12 kg, to okazuje się, że HR006G wytwarza jej o przeszło 12% więcej (porównano do modelu Makita HR5212C o energii udaru 19,1 J).

Akumulatorowy młot kombi Makita HR006G klasy SDS-max jest skonstruowany klasycznie. Jego obudowa jest w kształcie litery „L” – czyli sprzęt ma silnik w pozycji prostopadłej do osi wiercenia oraz rękojeść „D”. Tak jak wszystkie młoty SDS-max, wyposażony jest w 1-biegową przekładnię, pneumatyczny mechanizm udarowy i narzędziowy uchwyt SDS-max. Zastosowano w nim wysoko sprawny silnik bezszczotkowy BLDC. Generuje on obroty 150-310/min i udary o częstotliwości 1100-2250/min. Pod względem tych parametrów HR006G nie odbiega niczym od swojego sieciowego odpowiednika HR5212C produkcji japońskiego koncernu. Testowanym młotem HR006G, tak jak przewodowym HR5212C, efektywnie wywiercimy w betonie za pomocą wierteł SDS-max otwory o średnicy do 52 mm, zaś koronami SDS-max – do 160 mm.
Omawiany akumulatorowy młot Makita HR006G oferuje dwa tryby pracy: wiercenie udarowe i kucie. Do ich wyboru służy pokrętło funkcyjne znajdujące się na górze obudowy omawianego urządzenia. Trzecie jego ustawienie służy do regulacji kątowej pozycji dłuta.

Młot Makita HR006G ma najwyższy stopień zaawansowania technicznego dostępny obecnie na rynku. Japońscy inżynierowie zastosowali w nim rozbudowaną elektronikę mikroprocesorową. Jej funkcje to: łagodny rozruch, hamulec wrzeciona działający w momencie wyłączenia urządzenia, stabilizacja obrotów silnika pod zmiennym obciążeniem i 5-stopniowa regulacja szybkości pracy. Jest też Active Feedback Sensing (technologia AFT) – funkcja ta automatycznie wyłącza sprzęt w przypadku nagłego spowolnienia lub zatrzymania wiertła (tzw. kick-back stop).

Kolejnym ważnym rozwiązaniem zastosowanym w testowanym sprzęcie, z którego słynie Makita, jest system antywibracyjny AVT (Anti-Vibration Technology) z przeciwwagą i sprężyną amortyzującą odbicia wiertła lub dłuta. Dzięki temu młot Makita HR006G odznacza się bardzo niskim poziomem wibracji: 8,5 m/s2 (dla wiercenia udarowego) i 7,0 m/s2 (dla kucia). Ekspozycję użytkownika na drgania ogranicza nie tylko system AVT, ale też sam mechanizm udarowy, który na biegu jałowymi nie generuje uderzeń (system Soft No Load). Zaczyna on pracować dopiero w momencie zetknięcia wiertła lub dłuta z materiałem obrabianym. Rozwiązanie

to, eliminując tzw. puste udary, zwiększa również żywotność uchwytu SDS-max oraz wydłuża czas pracy akumulatorów.

Testowany akumulatorowy młot Makita HR006G został wykonany w Extreme Protection Technology (XPT). Jest więc zabezpieczony przed pyłem i wilgocią. Jego rękojeść główną pokryto miękką wykładziną antypoślizgową. Co ważne, użytkownik ma do dyspozycji dwa rodzaje uchwytów pomocniczych: prosty i zamknięty (stosowany wyłącznie do kucia). Można je ustawiać w dowolnej pozycji kątowej (0°-360°). W młocie Makita HR006G znajdziemy też podwójną diodę LED silnie doświetlającą pole pracy. Elektronarzędzie w zależności od użytych akumulatorów zasilających waży 12,9–14,3 kg (zgodnie ze standardem EPTA).

Sprzęt może też współpracować z odkurzaczami przemysłowymi i warsztatowymi. Służą do tego skonstruowane przez japońskich inżynierów adaptery do odsysania zwiercin oraz skuwanego urobku. Współpracę tę usprawnia Auto-start Wireless System (AWS) wykorzystujący technologię łączności bluetooth 4.1. System ten umożliwia zdalne uruchamianie i wyłączanie odkurzaczy bezprzewodowych Makita lub dowolnego przewodowego z gniazdem zanikowym, produkowanego przez japońską firmę lub innych wytwórców. Nadmieniamy, że do zdalnej współpracy młota HR006G z odkurzaczami zasilanymi sieciowo konieczne jest użycie adaptera Makita WUT02.

Dane techniczne akumulatorowego młota kombi SDS-max Makita HR006G

Napięcie zasilania2×40 V max (średnie – 2 x 36 V)
Akumulatory zasilające/napięcie/pojemnośćLi-Ion XGT/40 Vmax/2.0. 2.5, 4.0, 5.0 Ah
Obroty na biegu jałowym150-310/min
Częstotliwość udarów na biegu jałowym1100-2250/min
Energia udaru (EPTA)21,4 J
Maks. średnica wiercenia w betonie (wiertło SDS-max)52 mm
Maks. średnica wiercenia w betonie (korona SDS-max)160 mm
Uchwyt narzędziowy typuSDS-Max
Wymiary (długość całkowita)610 mm
Waga w zależności od użytych akumulatorów (EPTA)12,9 – 14,3 kg
Rodzaj udaruelektropneumatyczny

Wyniki redakcyjnych testów akumulatorowego młota kombi SDS-max Makita HR006G

Testowany młotZasilanieMateriał obrabianyRodzaj operacjiZastosowany osprzętWymiary otworu (średnica x długość, mm)Czas operacjiSzybkość wiercenia
Makita HR006G2 x XGT 40 Vmaxbloczek z betonu C40/C45wiercenie udarowewiertło SDS-max 32 mm32 x 140 mm28,32 s4,94 mm/s
Makita HR006G2 x XGT 40 Vmaxbloczek z betonu C40/C45wiercenie udarowewiertło SDS-max 40 mm40 x 130 mm24,88 s5,21 mm/s
Makita HR006G2 x XGT 40 Vmaxbloczek z betonu C40/C45wiercenie udarowewiertło SDS-max 52 mm52 x 100 mm64,28 s1,55 mm/s
Makita HR006G2 x XGT 40 Vmaxbloczek z betonu C40/C45wiercenie udarowekorona SDS-max 50 mm50 x 80 mm45,28 s1,53 mm/s
Makita HR006G2 x XGT 40 Vmaxbloczek z betonu C40/C45wiercenie udarowekorona SDS-max 80 mm80 x 75 mm47,84 s1,56 mm/s
Makita HR5212Csieciowebloczek z betonu C40/C45wiercenie udarowe (test porównawczy z Makita HR006G)wiertło SDS-max 32 mm32 x 50 mm14,32 s3,49 mm/s
Makita HR006G2 x XGT 40 Vmaxbloczek z betonu C40/C45wiercenie udarowe (test porównawczy z Makita HR5112C)wiertło SDS-max 32 mm32 x 60 mm14,32 s4,19 mm/s

Omówienie wyników redakcyjnych testów

Przeprowadziliśmy gruntowne testy akumulatorowego młota Makita HR006G, obrabiając nim twardy beton C40/C45 (bloczek krawężnikowy). Wykonaliśmy wiercenia udarowe i mierząc czas operacji oraz głębokość otworów, obliczyliśmy ich prędkość. Jak wiadomo, stanowi ona główne kryterium porównawcze i określające faktyczną wydajność młotów SDS-max dla danego materiału budowlanego (dokładne wyniki i warunki testów podaje zamieszczona w artykule tabela). Przeprowadziliśmy także próby czysto udarowe, rozbijając bloczek krawężnikowy.
Ważną częścią naszych testów było porównanie wydajności akumulatorowego młota Makita HR006G z jego przewodowym odpowiednikiem HR5212C. Tak jak spodziewaliśmy się, akumulatorowe urządzenie okazało się bardziej

wydajne (dane porównawcze w tabelach z danymi technicznymi i wynikami testów).
Redakcyjne testy pokazały, że akumulatorowy młot kombi SDS-max Makita HR006G to urządzenie, które zapewnia najwyższą wydajność i produktywność prac budowalnych oraz góruje pod tymi względami nad odpowiadającym sprzętem sieciowym. Jest to konsekwencją zastosowania w nim najnowszych technologii zasilania akumulatorowego oraz wysoko wydajnego silnika bezszczotkowego oraz pneumatycznego mechanizmu udarowego.

pins
ZOBACZ TAKŻE
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments