TEST AKUMULATOROWEGO MŁOTA KOMBI SDS-MAX MAKITA DHR400

Obecnie na rynku akumulatorowe młoty SDS-max to jeszcze swego rodzaju rarytasy. Dlatego sprawdziliśmy, co na tym nieuprawianym polu, ma do powiedzenia Makita. Przyjrzeliśmy się więc bliżej akumulatorowemu młotowi kombi SDS-max Makita DHR400.

 

Analizę konstrukcji młota kombi SDS-max Makita DHR400 zaczniemy od systemu zasilania, bo on w przypadku urządzeń o dużym zapotrzebowaniu na energię jest podstawą ich efektywnego działania. Makita w DHR400 zastosowała bardzo wydajny energetycznie, ekonomiczny oraz praktyczny system zasilania wykorzystujący dwa akumulatory Li-Ion 18 V połączone szeregowo. Tworzą one 36-woltowe ogniwo o dużej mocy. W testowanym młocie możemy używać systemowych akumulatorów Makity o napięciu 18 V i pojemnościach 1.5, 2.0,

3.0, 4.0, 5.0 lub 6.0 Ah. System 2 x 18 V w przypadku omawianego młota to zatem wysoce elastyczne rozwiązanie pod względem oferowanych mocy i znacznie ekonomizujące koszty zakupu sprzętu, gdyż do jego zasilania możemy wykorzystać posiadane i jednocześnie bardzo popularne akumulatory 18-woltowe. Na jednym ładowaniu zestawu dwóch baterii Li-Ion o pojemności 5.0 Ah (2 x BL1850B) młotem Makita DHR400 wywiercimy 25 otworów o średnicy 18 mm i głębokości 140 mm w betonie mającym twardość 40 N/mm2. Istotną częścią systemu zasilania, który zastosowano w młocie Makita DHR400, jest elektronika optymalizująca jego działanie. Mamy więc ochronę antyprzeciążeniową silnika oraz optymalizację i monitoring zasilania akumulatorowego. Elektronika nie dopuszcza do przegrzania, przeciążenia oraz nadmiernego rozładowania litowo-jonowych ogniw baterii. Informuje też za pomocą diodowych wskaźników o poziomie ich naładowania.

 

Gdy przyjrzymy się budowie akumulatorowego młota kombi Makita DHR400 klasy SDS-max, to okazuje się, że jest on klasycznie skonstruowany. Ma budowę „L” – czyli silnik w pozycji prostopadłej do osi wiercenia oraz rękojeść „D”. Młot, tak jak wszystkie tego typu elektryczne urządzenia, wyposażony jest w 1-biegową przekładnię, pneumatyczny mechanizm udarowy i narzędziowy uchwyt SDS-max. Od urządzeń przewodowych różni się głównie rodzajem jednostki napędowej i zasilania. I tak w młocie Makita DHR400 zastosowano silnik bezszczotkowy. Przy obrotach 250–500/min za pośrednictwem pneumatycznego mechanizmu udarowego generuje on udary o energii 8 J (mierzone według standardu EPTA, 11,4 J – według standardów fabrycznych japońskiego producenta) i częstotliwości udarów 1450–2900/min.

Makita DHR400 oferuje dwa tryby pracy: wiercenie udarowe i kucie. Do ich wyboru służy pokrętło funkcyjne znajdujące się na górze obudowy mechanizmów młota. Trzecie jego ustawienie umożliwia regulację pozycji dłuta względem powierzchni obrabianej.
Młot Makita DHR400 ma najwyższy stopień zaawansowania technicznego dostępny obecnie na rynku. Japońscy inżynierowie zastosowali w nim rozbudowaną elektronikę mikroprocesorową. Jej funkcje to: łagodny rozruch, hamulec wrzeciona działający w momencie wyłączenia urządzenia, stabilizacja obrotów silnika pod zmiennym obciążeniem i 5-stopniowa regulacja obrotów od 250 do 500/min oraz częstotliwości udarów w zakresie 1450–2900/min. Makitą DHR400 efektywnie wywiercimy w betonie za pomocą wierteł SDS-max otwory o średnicy do 40 mm, zaś koronami SDS-max – do 105 mm.
Testowany młot Makita DHR400, jak przystało na tego rodzaju urządzenie, wyposażony jest też w mechaniczne sprzęgło przeciążeniowe rozłączające napęd od wiertła w momencie jego zakleszczenia w materiale obrabianym. Warto tu odnotować, że współdziałanie sprzęgła i hamulca wrzeciona zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa pracy.

 

Kolejnym ważnym rozwiązaniem zastosowanym w testowanym sprzęcie, z którego słynie Makita, jest system antywibracyjny AVT (Anti-Vibration Technology) z przeciwwagą i sprężyną amortyzującą odbicia wiertła lub dłuta oraz amortyzowanym mocowaniem rękojeści głównej. Dzięki temu Makita DHR400 odznacza się bardzo niskim poziomem wibracji: 5 m/s2 w przypadku wiercenia udarowego i 4,5 m/s2 w wypadku kucia (niepewność pomiarowa dla obu rodzajów pracy – 1,5 m/s2). Testowanym sprzętem można więc zgodnie z antywibracyjną dyrektywą UE pracować w sposób ciągły przez 9 godz. Jest to w zupełności wystarczające, ponieważ średni ciągły czas pracy młota SDS-max, statystycznie rzecz ujmując, nie przekracza 3 godz. w ciągu 8-godzinnego dnia roboczego. Ekspozycję operatora

na drgania ogranicza nie tylko system AVT, ale też sam mechanizm udarowy, który na biegu jałowymi nie generuje uderzeń (system Soft No Load). Zaczyna on pracować dopiero w momencie zetknięcia wiertła lub dłuta z materiałem obrabianym. Rozwiązanie to, eliminując tzw. puste udary, zwiększa również żywotność uchwytu SDS-max oraz wydłuża czas pracy akumulatorów.

Testowany akumulatorowy młot Makita DHR400 został wykonany w Extreme Protection Technology (XPT). Jest więc zabezpieczony jest przed pyłem i wilgocią. Stanowi też wzór ergonomii. Jest doskonale wyważony, a jego rękojeść główną pokryto miękką wykładziną antypoślizgową. Użytkownik ma też do dyspozycji dwa rodzaje uchwytów pomocniczych: prosty i zamknięty (stosowany wyłącznie do kucia). Można je ustawiać w dowolnej pozycji kątowej (0–360°). W młocie Makita DHR400 znajdziemy też podwójną diodę LED silnie doświetlającą pole pracy. Elektronarzędzie w zależności od użytego wyposażenia waży od 7,3 do 8,1 kg (zgodnie ze standardem EPTA).

 

Makita DHR400 może współpracować z odkurzaczami przemysłowymi i warsztatowymi. Służą do tego skonstruowane przez japońskich inżynierów adaptery do odsysania zwiercin oraz skuwanego urobku. Dlatego bardzo ważną innowacją zastosowaną w testowanym młocie jest Auto-start Wireless System (AWS) wykorzystujący technologię łączności Bluetooth 4.1. Umożliwia on zdalne włączanie/wyłączanie odkurzacza bezprzewodowego Makita DVC864L po uprzednim sparowaniu urządzeń. Efekt działania systemu AWS jest więc identyczny z efektem działania automatyki uruchamiania/zatrzymywania przemysłowego odkurzacza przewodowego za pośrednictwem elektronarzędzia podłączonego do niego kablem.

 

Wyniki redakcyjnych testów

Aby sprawdzić efektywność pracy młota Makita DHR400, wykonaliśmy nim otwory w bloczku z betonu C40/45, zasilając z dwóch akumulatorów Li-Ion 18 V/5.0 Ah i stosując lekki posuw, aby nie tłumić pracy mechanizmu udarowego. Podczas wiercenia użyliśmy adaptera do zwiercin podłączonego do akumulatorowego odkurzacza Makita DVC864L. Dlatego najpierw sparowaliśmy oba urządzenia. Czynność połączenia w parę trwała ok. 4 s i była bardzo łatwa do wykonania. Sprowadza się ona do montażu modułu Bluetooth w młocie, włączeniu w odkurzaczu trybu AUTO i naciśnięciu przycisków łączności bezprzewodowej w obu urządzeniach. Do wiercenia użyliśmy 4-ostrzowych wierteł SDS-max Makita Nemesis. Najpierw wykonaliśmy otwór o średnicy 20 mm i głębokości 170 mm. Zadanie trwało 43,76 s, co daje szybkość wiercenia wynoszącą 3,88 mm/s. Następnie wywierciliśmy otwór o średnicy 25 mm i głębokości 175 mm. Zajęło to nam 45,36 s (prędkość wiercenia – 3,86 mm/s). Testy zakończyliśmy wywierceniem otworu znacznie większego, bo mającego średnicę 40 mm i głębokość 220 mm. Operacja trwała 133,24 s (prędkość wiercenia – 1,65 mm/s). Podczas wiercenia system odsysający z akumulatorowym odkurzaczem Makita DVC864L w roli głównej sprawował się na piątkę, nie dochodziło do żadnego pylenia. Zaś testowany młot pracował efektywnie, bez zadyszki. Uzyskane prędkości wiercenia porównaliśmy z wynikami redakcyjnych testów markowych przewodowych młotów klasy 7 kg. Okazało się, że Makita DHR400 nie ustępuje im ani na krok pod względem efektywności pracy.

Reasumując, akumulatorowym młotem kombi SDS-max Makita DHR400 z powodzeniem zastąpimy tego typu urządzenia przewodowe klasy 7–8 kg bez utraty wydajności pracy, zyskując pełną mobilność i możliwość prowadzenia robót w

miejscach niezelektryfikowanych. Wysoka efektywność wiercenia i kucia, innowacyjność oraz możliwość bezpyłowej pracy to, naszym zdaniem, największe zalety testowanego sprzętu.

pins

Dane techniczne akumulatorowego młota kombi SDS-max Makita DHR400

Obroty na biegu jałowym 250-500/min
Częstotliwość udarów na biegu jałowym 1450-2900 /min
Energia udaru (EPTA) 8 J
Maks. średnica wiercenia w betonie (wiertło SDS-max) 40 mm
Maks. średnica wiercenia w betonie (korona SDS-max) 105 mm
Uchwyt narzędziowy typu SDS-Max
Wymiary (długość całkowita) 473 mm
Waga z 2 akumulatorami (EPTA)* 7,3 – 8,1 kg
Rodzaj udaru elektropneumatyczny

* BL1830B/BL1840B/BL1850B

ZOBACZ TAKŻE

Dodaj komentarz

avatar